فاضل نیا گفت: شهر باستانی بیشاپور گنجینه پرارزشی برای کشور و یکی از ظرفیت‌های بزرگ موجود برای توسعه‌ فعالیت‌های علمی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روسای دانشگاه‌های شیراز و سلمان فارسی کازرون، با حضور در شهر تاریخی بیشاپور، به بازدید بخشی از ظرفیت‌های باستانی شهرستان کازرون برای توسعه‌ فعالیت‌های علمی در حوزه‌های باستان‌شناسی و مطالعات تاریخی پرداختند.

غریب فاضل‌نیا رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در این بازدید، شهر تاریخی بیشاپور را به عنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ موجود در منطقه برای توسعه فعالیت‌های علمی برشمرد و اظهار کرد: شهر باستانی بیشاپور گنجینه تاریخی و پرارزشی برای منطقه و کشور محسوب می‌شود که در صورت ظرفیت‌سازی‌های علمی و توسعه متناسب با نیاز منطقه در زیرساخت‌های دانشگاهی، می‌تواند به عنوان یک بستر غنی مطالعاتی مورد استفاده قرار گیرد. به ویژه آنکه شهر باستانی بیشاپور، ۲ سال پیش در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و همین مسئله نیز ضرورت افزایش بستر‌های مطالعات علمی مرتبط در شهرستان کازرون را ۲ چندان کرده است.

شهر تاریخی بیشاپور

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون با اشاره به دیگر ظرفیت‌های تاریخی این شهرستان برای توسعه فعالیت‌های علمی مرتبط با حوزه‌های باستان‌شناسی و مطالعات تاریخ، اضافه کرد: پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه سلمان فارسی کازرون و همچنین سایر مطالعاتی که بوسیله پژوهشگران مختلف کشور در این حوزه انجام شده، حاکی از آن است که بافت تاریخی شهر کازرون و برخی از روستا‌ها و شهر‌های واقع در این شهرستان، با توجه به قدمت کهنی که دارند، به لحاظ مطالعات تاریخی بسیار حائز اهمیت هستند.

او افزود: مواردی همچون خانه حاج اسمال، حمام ملابابا، بازار قدیم کازرون، سابات‌ها و گذر‌های این شهر تاریخی در کنار بافت ویژه و منحصر به فرد موجود در تعداد قابل توجهی از روستا‌های آن، امکان بالقوه مناسب دیگری را برای توسعه فعالیت‌های علمی فراهم آورده است.

غریب فاضل‌نیا گفت: با توجه به ضرورت ارائه خدمات علمی دانشگاه به جامعه، امیدواریم بتوانیم با حمایت سایر متخصصان و دستگاه‌های مرتبط، بسترسازی‌های مناسب را در این خصوص محقق کنیم.

شهر باستانی بیشاپور گنجینه تاریخی و پرارزش است

نادگران رئیس دانشگاه شیراز نیز در این بازدید، با تأکید بر ظرفیت بالای شهر تاریخی بیشاپور و منطقه کازرون برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی، ابراز امیدواری کرد: با ظرفیت‌سازی‌های مناسب بتوان زمینه‌های لازم برای گسترش مطالعات علمی در حوزه‌های مختلف و مرتبط با این آثار پرارزش باستانی و تاریخی را در شهرستان کازرون فراهم کرد.

رئیس دانشگاه شیراز همچنین شهر باستانی بیشاپور را منبعی غنی برای استفاده حوزه‌های متعدد علمی قلمداد کرد و بر ضرورت توسعه فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با آن در حوزه‌های مختلف علم، تأکید کرد و ظرفیت‌سازی‌های علمی را گامی مناسب برای تحقق این موضوع برشمرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.