دادستان عمومی و انقلاب قم مطرح کرد؛

اقدامات خلاقانه دادسرای قم در حمایت از محجورین و کودکان بدسرپرست

حجت الاسلام غریب گفت:اقدامات مؤثری در شعبه سرپرستی دادسرای قم صورت گرفته که در نوع خود خلاقانه و بی‌بدیل است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،  به نقل از روابط عمومی دادستانی قم، حجت‌الاسلام غریب، دادستان عمومی و انقلاب قم از حمایت همه‌جانبه شعبه سرپرستی دادسرای قم از محجورین خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر، اقدامات مؤثری در حمایت از محجورین و کودکان بدسرپرست یا بدون سرپرست در شعبه سرپرستی دادسرای قم صورت گرفته که در نوع خود خلاقانه و بی‌بدیل است.

او نظارت بر امور صغار، محجورین، مفقودالأثر، اموال بلاصاحب و بلاوارث، اطفال بد یا بدون سرپرست و افراد بلامکان را از وظایف شعبه سرپرستی دادسرای قم عنوان کرد و افزود: دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم موظف است بر اموال محجورین نظارت کند تا حقوق‌شان تضییع نگردد.

دادستان قم، انجام مشاوره تخصصی را از نقاط قوت و کم‌نظیر شعبه سرپرستی استان قم دانست و افزود: با بهره‌گیری از یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی که جزو روانشناسان برتر استان است و یک مددکار اجتماعی در این واحد و استفاده از نرم‌افزار‌های تخصصی این رشته، خدمات مشاوره تخصصی به‌صورت رایگان به مراجعان این واحد از جمله خانواده‌های دارای صغیر، محجور و مراجعینی که از سطح مالی مناسبی برخوردار نیستند، ارائه می‌شود.

او انجام مشاوره به مراجعان واحد سرپرستی، پیگیری تا حصول نتیجه، ارجاع به مشاوره تخصصی‌تر در صورت نیاز را از جمله اقدامات این واحد عنوان  و بیان کرد: در مدت ۶ ماه اول سال ۹۹،  ۷۲۰ مورد مشاوره به شعبه سرپرستی با استفاده از کارشناسان این واحد، ارائه شده است.

غریب به انجام مشاوره برای صغاری که درخواست حکم رشد داده‌اند، اشاره کرد و گفت: به دلیل اهمیت حکم رشد و تأثیر آن در آینده فرد و آثار قانونی که دارد، مصاحبه با خواهان اخذ حکم رشد به صورت مصاحبه تخصصی واحد مددکاری به همراه نظارت دادیار و بدون اخذ هزینه از ارباب رجوع در شعبه سرپرستی انجام می‌پذیرد.

او بر پیگیری امور بچه‌های بد سرپرست در واحد سرپرستی تأکید کرد و گفت: بچه‌هایی که پدر و مادرشان در کمپ یا زندانی و یا به هر دلیل بد سرپرست هستند، پس از ترخیص والدین، به خانواده‌ها تحویل داده می‌شوند، اما پرونده همچنان در واحد مددکاری سرپرستی پیگیری می‌شود و چنانچه در خانواده مشکل مالی، شغلی، اعتیاد و یا موارد دیگر وجود داشته باشد تا حصول نتیجه پیگیری مستمر صورت می‌گیرد تا باعث ورود مجدد پرونده به سرپرستی نشود.

دادستان قم  افزود: به جهت پیشگیری از بازماندن طفل از تحصیل در مواردی که طفل بد سرپرست یا بدون سرپرست است یا به دلیل فقدان مدرک شناسایی قادر به ثبت‌نام در مدرسه نباشد با مکاتبه با آموزش‌وپرورش، امر ثبت‌نام دانش‌آموز را تسهیل می‌کند.

غریب یکی از اقدامات واحد سرپرستی قم را ایجاد ارتباط این واحد با واحد مددکاری بیمارستان‌های استان برای ارائه گزارش موارد مشکوک و شناسایی جرایم مرتبط با بیماران مانند رها کردن صغیر و محجور در بیمارستان، ترخیص نکردن برخی بیماران و حل مشکلات آنان اعلام کرد و برگزاری جلسات مشترک مددکاری دادسرا با مددکاری بیمارستان را در دستور کار  سرپرستی دادسرای قم عنوان کرد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.