سردار اشتری خبرداد؛

برخورد پلیس با احتکار کنندگان اقلام بهداشتی/ شناسایی شایعه پراکنان توسط پلیس فتا

فرمانده نیروی انتظامی به تشریح اقدامات نیروی انتظامی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، در گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت هفته ناجا، اظهار کرد: بعد از انعکاس پیام رهبری از طریق صدا و سیما شاهد تاثیرات این پیام بر روی کارکنان نیروی انتظامی و بازنشستگان ناجا بودیم و خون جدیدی دمیده شد و بسیار موثر بود.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی خود را مأمور ایجاد امنیت برای مردم می‌دانند، گفت: رهبری در انتصاب بنده به عنوان فرمانده نیروی انتظامی اشاره به معیشت کارکنان ناجا کرده‌اند چرا که ناجا، کارکنانی دارد که با حداقل درآمد خدمت می‌کنند.

سردار اشتری بیان کرد: کارکنان ناجا در معرض خطر هستند اما باز با تمام این مشکلات شاهد ارائه خدمت خوب از سوی این افراد هستیم به همین دلیل باید معیشت مناسبی را برای آنها فراهم کنیم.

راه اندازی قرارگاه جهادی تامین مسکن برای کارکنان ناجا

سردار اشتری گفت: یکی از این اقدامات تأمین مسکن برای کارکنان ناجا است، طبق دستوری که ستاد کل نیروهای مسلح برای کارکنان نیروهای مسلح مشخص کرده است خانه های سازمانی و یا کمک برای تهیه خانه باید در نظر گرفته شود. امیدواریم با راه‌اندازی قرارگاه جهادی تامین مسکن، تا ۵ سال آینده معیشت نسبی را برای کارکنان ناجا فراهم کنیم.

فرمانده انتظامی ناجا گفت: اعتباراتی که تخصیص داده می شود کم است اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفته شده، وزارت دفاع مسئول رسیدگی به وضعیت معیشتی نیروهای مسلح شده و نیروی انتظامی مستقل از آن مسئله معیشتی کارکنان خود را پیگیری می‌کند و با وزیر راه و شهرسازی جلساتی داشتیم که از امتیازات موجود و وام‌های تهیه مسکن برای کارکنان ناجا استفاده کنیم.

وی گفت: تمامی مسئولان عالی کشور، حمایت از کارکنان ناجا برای تهیه مسکن را قبول دارد و امیدواریم با یک اقدام جهادی بتوانیم مشکل مسکن را برای کارکنان ناجا حل کنیم.

وی درباره افزایش حقوق کارکنان ناجا اظهار کرد: در این خصوص اقداماتی انجام شده و افزایش حقوق داشتیم اما به دلیل تورم موجود زیاد به چشم می‌آید اما باید به کارکنان ناجا بگویم که ما پیگیر مشکلات معیشتی آنها هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به شعار "همه با هم برای سلامت" به عنوان شعار هفته ناجا گفت: هر ساله در هفته ناجا شعاری را انتخاب می‌کنیم که راهبرد حرکت ما تا سال آینده است. امسال در شرایط کرونایی قرار داریم و در همان روزهای ابتدای شیوع این ویروس اعلام کردیم که در کنار کادر درمان هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه ویروس کرونا تا مدت‌های زیادی در کنار ماست، گفت: از همان ساعت‌های ابتدایی که رسماً موضوع شیوع کرونا در ایران مطرح شد نیروی انتظامی فعالیت خود را آغاز کرد و هیچ یک از ماموریت های ناجا متوقف نشد حتی در انجام بسیاری از ماموریت ها پیشرفت داشته‌ایم اما در کنار تمام ماموریت‌های تعریف شده در حوزه سلامت اقداماتی را انجام دادیم.

مراکز درمانی ناجا در اختیار وزارت بهداشت است

وی افزود: رهبری در همان روزهای اول اعلام کردند که نیروهای مسلح پایه کار آیند و نیروی انتظامی تمام مراکز درمانی خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار داد و در پذیرش بیماران کرونایی آمادگی کامل را داریم. با توجه به ظرفیتی موجود نیروی انتظامی بیش از توان کار کردیم.

سردار اشتری با بیان اینکه اولین نگرانی که در همان روزهای اول بسیار دیده شد احتکار اقلام بهداشتی بود، ادامه داد: یادمان است که در روزهای اول شیوع این ویروس ماسک، مواد ضدعفونی کننده و ... توسط افراد سودجو احتکار شد به همین منظور نیروی انتظامی پایه کارآمد و تقریباً در چند روز اکثر انبارهای محتکران را شناسایی کرد و تمام اقلام بهداشتی کشف شده در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

فرمانده نیروی انتظامی بیان کرد: در روزهای اول شیوع این ویروس در فضای مجازی افرادی باعث ایجاد نگرانی و اضطراب در مردم شدند و شایعاتی را منتشر کردند، پلیس فتا بیش از ۳ هزار کاربر را که در فضای مجازی شایعاتی را در خصوص ویروس کرونا منتشر کردند را شناسایی کرد، عده ای تذکر گرفتند، عده ای احزار شدن و تعهد دادند، اما برخی از افراد که از کار خود دست برنداشته که تحویل مقام قضایی داده شدند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات پلیس در ایام شیوع ویروس کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی در بین مردم بود، گفت: در تعطیلات نوروز بر اساس عادت دیرینه هموطنان سفرهای نوروزی زیادی را شاهد هستیم، هرسال تردد هموطنان برای داشتن سفر ایمن تسهیل می‌شد اما امسال به دلیل مصوبه ستاد ملی کرونا برای ممنوعیت سفر های نوروزی، برخلاف سال‌های گذشته مانع سفرهای غیرضروری هم وطنان شدیم و در یک مقطع ۷۰ درصد کاهش سفرهای غیر ضروری در ایام نوروزی را داشتیم.

سردار اشتری با اشاره به اینکه یکی دیگر از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیلی اصناف در روزهای ابتدای شیوع این ویروس بود، گفت: برای تعطیلی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پلیس حضور پررنگی داشت.

وی گفت: ۱۳ فروردین ۹۹، براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه کرونا باید از تجمع افراد در پارک ها و فضا های طبیعی جلوگیری می‌شد که پلیس این اقدام را به خوبی انجام داد و در تمام کشور این موضوع رعایت شد.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: مصوبات ستادملی مقابله با کرونا به جدیت پیگیری می کنیم و از تمامی مردم می خواهیم دستورالعمل ها را رعایت کنند چراکه پلیس وظیفه دارد اعمال قانون کند، اگر داخل خودرویی که ۴ نفر سرنشین دارد یک نفر ماسک نزده باشد حتما ما طبق قانون او را جریمه می کنیم، اگر ما اعمال قانون می کنیم برای سلامت مردم و خانواده ها است.

پلیس قبل از دولت الکترونیک، الکترونیک شده بود

وی درباره هوشمند سازی نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی یک نهاد امنیتی و انتظامی است و در کنار آن یک نهاد خدمتگزار است. برای ارائه خدمت باید از روش‌های روز استفاده کنیم و از تکنولوژی های نوین استفاده کرده تا سرعت و دقت خدمت رسانی را بالا ببریم.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: نیروی انتظامی، دستگاهی بوده که از سال‌های گذشته در ارائه خدمات به صورت عادی به سمت الکترونیک شدن پیش رفته‌ است و قبل از آنکه دولت الکترونیک شدن دستگاه‌ها را اعلام کند پلیس الکترونیک شده بود.

سردار اشتری با بیان اینکه امروز برای دریافت گذرنامه نیاز به مراجعه به دفاتر پلیس نیست، گفت: اگر احراز هویت از قبل صورت گرفته باشد از داخل منزل درخواست گذرنامه به صورت الکترونیک داده می‌شود و گذرنامه در درب منزل تحویل متقاضیان داده خواهد شد.

وی افزود: ما مطمئن هستیم تا پایان ۱۴۰۰ تمام خدمات ناجا هوشمند می شود، افراد می توانند در سامانه «پلیس من» وارد شوند و احراز هویت شوند و برای هرکاری مثل گذرنامه، کارت پایان خدمت و ... از طریق همین سامانه اقدام کند. همچنین افراد در این سامانه می توانند وضعیت خروج از کشور خود را بررسی کنید.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اجرای هوشمندسازی در پلیس راهنمایی و رانندگی، تصریح کرد: تعویض پلاک به صورت الکترونیکی شده است و فقط زمان تحویل نیاز است که فرد به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند.

اعلام سرقت خودرو از طریق سامانه هوشمند نیروی انتظامی

وی گفت: اگر خودرویی سرقت شود بدون اینکه نیاز باشد مالک به کلانتری مراجعه کند، در هر لحظه از شبانه روز می تواند به این سامانه مراجعه کند و ثبت سرقت کند، البته این امکان هنوز فعال نشده و به زودی فعال می شود؛ باز هم یادآوری میکنم که شاید این سامانه در برخی مواقع قطعی داشته باشد اما تا پایان ۱۴۰۰ این سامانه و دیگر اقدامات هوشمندسازی در ناجا بدون نقص می شوند.

سردار اشتری بیان کرد: ما در کل کشور حداقل یک سوم کلانتری نسبت به چیزی که برایمان مصوب شده است کم داریم، مسئولیت ساخت آن هم مشخص شده است و نهادها و دستگاه ها باید پای کار بیایند و کلانتری بسازند چراکه ناجا بودجه ای برای ساخت کلانتری ندارد.

فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: شهرداران برای امنیت شهرشان باید پای کار بیایند و همان طور که مدرسه و مسجد می سازند باید کلانتری هم بسازند تا امنیت شهرشان حفظ شود، برای ساختن یک شهر در همان لحظه های اول باید جانمایی و تامین بودجه ساخت کلانتری شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه آورده شده است که به ازای هر هزار نفر باید ۵ نیروی پلیس وجود داشته باشد در حال حاضر این تعداد از نصف هم کمتر است البته با تمام این کمبودها هیچ ماموریت ما زمین نمانده است، اگر کلانتری و پایگاهی در محلی نداریم حتما گشت ها مستقر هستند.

کاهش ۶۰ درصدی کلاهبرداری های اینترنتی با ایجاد رمز دوم یکبار مصرف

وی با اشاره به اینکه افرادی که در فضای حقیقی و مجازی از مردم سوء استفاده می کنند پلیس وظیفه شناسایی آنها را دارد، گفت: نابودی بسیاری از زندگی ها در فضای مجازی صورت گرفته است، در فضای مجازی خرید و فروش برخی از کالاها مشکلاتی را ایجاد کرده است به همین منظور فضای مجازی در رصد پلیس قرار دارد.

سردار اشتری ادامه داد: اراذل و اوباشی که در فضای مجازی گردن کلفتی می‌کنند شناسایی می‌شوند. کلاهبرداری هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد توسط پلیس بررسی می‌شود، یکی از اقدامات پلیس فتا ایجاد رمز دوم یکبار مصرف بود که ۵۰ تا ۶۰ درصد از تخلفات در این خصوص کاهش یافت.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: در فضای حقیقی با افرادی که به حقوق مردم تعدی کنند،تجاوز به عنف داشته باشند، سرقت کنند و محیط را برای مردم ناامن کنند، برخورد می شود همچنین با اشراف اطلاعاتی و اقدام هوشمندانه این افراد شناسایی شدند و دستگیر شدند.

وی اضافه کرد: افرادی که در حال عربده کشی و ناامن کردن محیط هستند، در مقابل پلیس باید تسلیم شوند در غیر این صورت برخورد جدی و قاطعیت با آنها انجام می‌شود. با جدیت و با هر کسی که بخواهد محیط را برای مردم نا امن کند، برخورد می‌کنیم چراکه امنیت مردم خط قرمز پلیس است.

سردار اشتری درباره علت اصلاح نشدن برخی از اراذل و اوباش و دستگیری چندین باره ی آنها گفت: این مسئله باید آسیب‌شناسی شود و مجلس باید به این موضوع ورود کند و قانون جدیدی را برای اصلاح چنین افرادی در نظر گیرند تا بعد از دستگیری اول اصلاح شوند.

پیگیری پلیس برای استرداد متهم فراری به کانادا

وی درباره عدم استرداد برخی از مجرمان در کشور کانادا گفت: مشکل پلیس آن کشور است که با پلیس ما همکاری نمی کند، هر جا پلیس بین‌الملل و اینترپل اعلام کرد که شخصی جرمی انجام داده، باید آن فرد استرداد شود و به کشور مربوطه بازگردد.

وی گفت: بسیاری از کشورها با نیروی انتظامی همکاری خوبی دارد به عنوان مثال در استرداد مدیرعامل بانک سرمایه، پلیس اینترپل و پلیس کشور مربوطه همکاری خوبی با نیروی انتظامی داشتند.

سردار اشتری ادامه داد: ما در کانادا برای دستگیری یک مجرم تا نزدیکی محل زندگی او رفتیم ولی همکاری لازم برای اعمال قانون در خدمت پلیس ایران قرار نگرفت.

وی گفت: اشراف پلیس اینترپل ما بسیار قوی است ولی اگر پلیس و دستگاه قضایی کشوری با ما همکاری نکند ما دچار مشکل می شویم.

بیشتربخوانید
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
پلیس فتای بیچاره چقدر شایعه سازها رو بگیره؟ مشکل رو باید از بیخ حل کرد. باید اختیار فضای مجازی رو از دست دشمن بگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
مبارزه با به اصطلاح احتكار = نابودي اقتصاد
آخرین اخبار