در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وقتی استعداد بازیگران جوان قربانی مافیا میشود!

بازیگر سریال «نهنگ آبی» گفت: بستری برای هنرمندان تئاتر وجود ندارد تا بتوانند خودشان را معرفی و اثبات کنند.

رها حاجی زینل بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر درباره نمایش «حصار» به خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شهریور ماه سال جاری برای بازی در نمایش «حصار» به کارگردانی «یاسمن نصرتی» دعوت شدم، از همان زمان مشغول تمرینات اثر بودیم تا بتوانیم نمایش را از ابتدای آبان ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببریم، اما اوج گیری کرونا و تعطیلی تئاتر باعث شد تا با وقفه در اجرا روبرو شویم.

وی درباره سایر فعالیت‌های خود در عرصه تئاتر اظهار کرد: علاوه بر این نمایش در نمایش «هجوم» به نویسندگی و کارگردانی علی صفری هم در مقام طراح گریم حضور دارم، آن اثر هم قرار بود از ابتدای آبان در تماشاخانه اهورا روی صحنه برود، اما متوقف شده است، البته این وقفه به ما فرصت تمرین و تبلیغات بهتر و بیشتر را داده است.

بازیگر نمایش «حصار» درباره داستان این اثر اظهار کرد: «حصار» فضای دیکتاتوری یک خانواده در دوره قاجار را توصیف می‌کند، خانواده‌ای که پدری سختگیر سرپرست آن است و فرزندان و همسرش که در این حصار زندگی می‌کنند به دنبال راهی برای نجات خود از این فضا هستند.

وی در همین راستا ادامه داد: یکی از جذابیت‌های اصلی حصار برای من نمایشنامه تاثیرگذار و گروه بازیگران و کارگردانی آن است. «حصار» نمایشی است که می‌تواند در مخاطب تاثیر بسزایی بگذارد و امیدوارم وضعیت تعطیلات تئاتر به دلیل شیوع کرونا هر چه سریع‌تر برطرف شود تا تمرین‌های ما بی جواب نماند و بتوانیم میزبان تماشاگران عزیزمان باشیم.

حاجی زینل درباره شرایط سخت تمرینات تئاتر در دوران شیوع بیماری کرونا بیان کرد: طبیعتا تمرین در چنین شرایطی سخت است، اما خوشبختانه اتفاق خاصی دامن گیر افراد گروه حصار نشده است. تمرینات یک روز در میان انجام می‌شود و تمامی گروه با ماسک سر تمرین حاضر می‌شوند. با اینکه طبیعتا استفاده از ماسک به لحاظ حسی و دیالوگ‌ها، بازیگران را آزاد نمی‌گذارد، اما در شرایط فعلی چاره‌ای نیست.

خودم را در مدیوم‌های مختلف محک میزنم

بازیگر «نهنگ آبی» درباره تفاوت بازیگری در سینما و تئاتر گفت: به عنوان یک بازیگر، بازی در مدیوم سینما، تئاتر و یا تلویزیون برای من فرق چندانی ندارد یا بهتر بگویم به عنوان یک بازیگر خودم را در مدیوم‌های مختلف محک میزنم و تلاش می‌کنم تا بهترین خودم را در هر اثری به نمایش بگذارم.

وی افزود: طبیعتا تئاتر بی واسطه با مخاطب در ارتباط است و تاثیر لحظه‌ای و جذابی را به تماشاگر منتقل می‌کند، هر چند ممکن است این تاثیر گا‌ها منفی هم شده و به واسطه اشتباه یک بازیگر جبران ناپذیر باشد. در سینما، اما جذابیت بصری بیشتر است، یک بازیگر شاید فرصت جبران را داشته باشد، اما حفظ راکورد بازی از سختی‌های بازی در سینماست. به عنوان مثال شما به عنوان بازیگر شاید بعد از دو ماه بخواهید ادامه سکانسی را بازی کنید و برای آن سکانس باید دقیقا همان حال و هوای دو ماه پیش را تکرار کنید.

وقتی استعداد بازیگران جوان قربانی مافیا میشود!

این بازیگر درباره میزان پیشنهادات تئاتری و سینمایی که طی سال‌های گذشته داشته عنوان کرد: طبیعتا برای من هم مثل بسیاری از جوانان پیشنهاد بازی در تئاتر بیشتر است، پیشنهادات سینمایی بنا به برخی مناسبات کمی محدود است و به نوعی کمی شانس می‌طلبد. شخصا همواره از هر دو نوع پیشنهادات استقبال کرده ام و سعی می‌کنم بهترین بازی را در هر دو سو انجام دهم.

وی با گلایه از کم توجهی کارگردانان سینما به بازیگران جوان تئاتر اظهار کرد: متاسفانه کارگردانان سینما توجهی به اهالی تئاتر نمی‌کنند، بازیگران جوان مستعدی در تئاتر هستند که می‌توانند همچون نوید محمدزاده بدرخشند، شخصا با نوید محمدزاده همبازی بوده‌ام و می‌دانم آنچه از وی می‌بینیم به واسطه حضور قدرتمندش در تئاتر بوده است. اما متاسفانه بستری برای هنرمندان تئاتر وجود ندارد تا بتوانند خودشان را معرفی کنند. گه گاهی فراخوان داده می‌شود، برای اینکه پول‌های هنگفت زیادی به بازیگران چهره ندهند از تئاتری‌ها استفاده می‌کنند؛ ولی هنرمند را برای هنروری و یا فقط یک دیالوگ کوتاه می‌خواهند و نقش اصلی را به هنرمندان تئاتر نمی‌دهند.

بازیگر «خفگی» ادامه داد: انگار یک فضای مافیایی در سینما حاکم است که فقط یک تعداد گروه تولید با تعدادی هنرمند کار می‌کنند و نمی‌خواهند وقت بگذارند که بازیگران تازه کار را هم بشناسند و از آن‌ها استفاده کنند. ۶ سکانس مهم در فیلم «خفگی» فریدون جیرانی بازی کرده ام؛ با این حال کماکان منتظر پیشنهاد کارگردانان تصویری هستم تا ببینم به سراغ من هم می‌آیند یا خیر.

وی در پایان تصریح کرد: با اینکه ثابت کردم توانایی بازی هم در تئاتر و هم سینما را دارم، اما پیشنهاد برای سینما کمتر است. در حالی که بازیگر در سینما بیشتر دیده می‌شود. در طول اجرای تئاتر، افراد کمی بازیگر را می‌بینند و متاسفانه من نمونه تصویری از اجرای تئاتر را برای اثبات کارم ندارم. امیدوارم اتفاقات خوبی در آینده برای هنرمندان تئاتر بیافتد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار