امامت امام زمان (عج) رخدادی که معصومان و صالحان آن را وعده داده اند

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: امامت حضرت ولیعصر (عج) را همه پیامبران الهی و معصومان وعده داده اند و درخصوص آن سخن گفته اند.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به نقش امام زمان (عج) در زمان غیبت برای جامعه اسلامی، گفت: امامت حضرت ولیعصر (عج) رخدادی است که همه معصومان و صالحان وعده تحقق آن را داده و با هدف مهیا ساختن جریان ظهور لب به سخن گشوده اند.

او با بیان اینکه مهدویت یکی از مهم‌ترین قضایای موجود در اسلام و حتی سایر ادیان شناخته می‌شود، افزود: در بیشتر احادیث و روایات از ائمه بزرگوار و پیامبر اکرم (ص) درباره مهدویت سخن گفته شده است.

سلمانی عبیات بیان کرد: امام زمان (عج) در برهه‌ای از زمان و به ویژه در زمان غیبت صغری به ارسال توقیعات یا همان نامه‌های اختصاصی به شیعیان و به ویژه به سفیران خود اقدام می‌کردند که بر اساس اسناد موجود در کتب مشهور و کهن حدیثى به ویژه الکافى، الغیبة طوسى و کمال الدین حدود ۱۰۰ توقیع موجود است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه یکی از مهمترین و معروف‌ترین این توقیعات و نامه‌ها توقیفی است که آن حضرت خطاب به شیخ مفید بزرگ دانشمند جهان تشیع در قرن چهارم ایراد فرموده اند، اظهار داشت: این توقیع ارزشمند حاوی اقصای مختلفی است که یکی از این بخش‌ها به نقش و وظایف آن حضرت در زمان غیبت پرداخته است.

نویسنده و مترجم تاریخ شیعه ادامه داد: حضرت در بخش‌هایی از این نامه که در کتاب‌های مختلفی همچون بحار الانوار علامه مجلسی جلد ۵۳، صفحه ۱۷۵ می‌نویسد: همه حوادث و ماجرا‌هایی که بر شما می‌گذرد کاملا مطلع هستیم و هیچ چیز از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از خطا‌ها و گناهانی که بندگان صالح خداوند از آن‌ها دوری می‌کردند، ولی اکثر شما مرتکب آن شدید نیز باخبریم. از عهدشکنی‌ها و پشت سرگذاشتن عهد و پیمان‌ها با اطلاع هستیم. گویی این‌ها از لغزش‌های خود خبر ندارند. با همه این گناهان، ما هرگز امور شما را مهمل نگذاشته، شما را فراموش نمی‌کنیم و اگر عنایات و توجهات ما نبود، مصائب و حوادث زندگی، شما را در بر می‌گرفت و دشمنان شما را از بین می‌بردند.

سلمانی عبیات با بیان اینکه برخی نقش امام زمان (عج) را به دلیل حضور نداشتن در شکل ظاهری جامعه بی اثر توصیف می‌کنند تصریح کرد: نقش امام در جامعه نقشی بی بدیل، اثربخش و موجب برکت برای جامعه است، ایشان حضور فیزیکی و جسمی دارند، ولی شناخته نمی‌شوند. حتی ممکن است مردم ایشان را هم ببینند و هم با ایشان صحبت کنند، ولی متوجه شخصیت آن حضرت نشوند. روایت‌ها و احادیث مستند و معتبر هم بر این نوع غیبت صحه گذاشته‌اند.

او با اشاره به این حدیث که امام صادق (ع) فرموده اند «لولا الحجة لساخت الارض باهلها»، "اگر حجت خدا روی زمین نباشد، زمین پابرجا نمی‌ماند و از بین می‌رود" بیان داشت: از احادیثی است که هم اهل سنت آن را نقل کرده اند و هم شیعه، همچنین در دعایی آمده است که "ببقائه بقیت الدنیا و بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض والسماء" "به یمن وجود آن حضرت، همه آنچه غیر خداست رزق و روزی می‌خورند. به یمن وجود آن حضرت، آسمان و زمین ثابت است"

عبیات در ادامه به زیارت زیارت جامعه اشاره و اظهار کرد: در این زیارت می‌گوییم: «بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه»، به واسطه شما اهل بیت است که خدا آسمان را نگه می‌دارد و نمی‌گذارد که روی زمین سقوط بکند، مگر به اذن خدا؛ که این استثناء (مگر به اذن خدا) مربوط به زمان قیامت است که آن موقع دیگر اذن الهی است، برای اینکه باید جهان ظاهری و این دنیا از هم پاشیده و آخرت برپا شود، این نکته خیلی مهمی است و توجه به آن هم خیلی لازم است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.