مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تا کنون ۱۰ دستگاه شتاب‌نگار زلزله در شهرستان‌های استان اصفهان با هزینه ۱۴ میلیارد تومانی برخط شدند.

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهار داشت: ۵۴ دستگاه شتاب‌نگار زلزله در ۱۹ شهرستان پرخطر وجود دارد که امسال قصد داریم ۱۳ دستگاه را برخط کنیم. تا کنون ۱۰ دستگاه در شهرستان‌های چادگان، فریدون‌شهر، لنجان، سمیرم، خوانسار و شهرستان اصفهان با هزینه ۱۴ میلیارد تومانی برخط شدند.

او افزود: این دستگاه‌های برخط می‌توانند چند ثانیه قبل از وقوع زلزله اطلاعات را به اداراتی همچون آب، برق، گاز و ... گزارش دهند تا نسبت به قطع آن‌ها اقدام کنند. دستگاه‌های شتاب‌نگار دارای نوعی از تکنولوژی هستند که امواج رادیویی را با سرعت بیشتر انتقال می‌دهند، این دستگاه‌ها اطلاعات را به مرکز کنترل ارسال می‌کنند و پس از پردازش در اختیار محققان قرار می‌گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان جانشین تهران در مدیریت بحران است، بیان کرد: موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در اصفهان پایگاه لرزه‌نگاری دارد که این پایگاه با ۹ ایستگاه در زمینه رصد و مطالعه زمین لرزه‌ها و اطلاع رسانی سریع زلزله فعالیت می‌کنند.

او گفت: با وقوع زمین‌لرزه نمی‌توان از خسارت‌ها جلوگیری کرد، اما با انجام راهکار‌ها و اقدامات پیشگیرانه قبل از زلزله می‌توان تا حدودی مانع خطرات احتمالی شد، از جمله این اقدامات فرهنگسازی و پیشگیری از آسیب‌ها در برابر زلزله است.

شیشه‌فروش با اشاره به اجتناب از ساخت وساز‌ها در مناطق پرخطر بیان کرد: تعمیرات، نگهداری و بهره‌برداری از سازه‌های موجود باعث افزایش عمر مفید و کاهش مقاومت آن‌ها در برابر زلزله می‌شود.

او گفت: حدود ۲۱ سال است که ۸ آذر ماه مانور زلزله در مدارس استان انجام می‌شود، اما امسال باتوجه به بیماری کرونا این مانور مجازی خواهد بود. دانش آموزان با مراجعه به سایت پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی نقاط ایمن منزل خود را شناسایی می‌کنند و با اعضای خانواده مانور را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.