مشکلات کشور انباشت انبوهی از مشکلات در سالیان متمادی است

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به مشکلات اقتصادی که امروز کشور با آن مواجه است، گفت : این مشکلات طی بازه زمانی کوتاهی ایجاد نشده، بلکه انباشت انبوهی از مشکلات در سالیان متمادی است که امروز شاهد سرریز آن هستیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ دل انگیزان رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه از عوامل متعددی که بر مشکلات اقتصادی امروز کشور اثرگذار است یاد کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب، تضاد سیاست‌های ما با غرب باعث اعمال تحریم‌هایی علیه ما شد که در این سال‌ها بر شدت آن افزوده شده و هیچگاه به این فکر نکردیم در زمان اوج فشار‌ها با چه راهکار و استراتژی قرار است از مشکلات خارج شویم.

او گفت : در دولت گذشته طرحی برای تعاملات با جهان با عنوان "برجام" به امضا رسید که در آن زمان گشایش‌های قابل توجهی را به همراه داشت، اما به جایی رسیدیم که هم در داخل و هم خارج مباحثی درباره اینکه برجام نباید عملیاتی شود شکل گرفت و به این فکر نکردیم که جایگزین برجام چه خواهد بود.

دل‌انگیزان یکی از راهکار‌های مهم تعدیل مشکلات اقتصادی را تعیین تکلیف مسائل خارجی و خصوصا اقتصاد سیاسی دانست و افزود: اگر این روند را دنبال نکنیم، این مشکلات مدام تکرار خواهد شد.

او تعریف کردن روابط برون مرزی در قالب چارچوب‌هایی که کشور دارد را برای کاهش بخشی از این انباشت مشکلات ضروری دانست و افزود: برخی از کشور‌ها تجربیات بسیار موفقی در این زمینه دارند.

این استاد اقتصاد یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر مشکلات اقتصادی کشور را همگرایی نداشتن منافع فردی و ملی در داخل کشور دانست و ادامه داد: اینکه برخی افراد منافع و خواسته‌های خود که گاهی در تضاد با منافع کشور است را ترجیح می‌دهند، به مشکلات اقتصادی دامن می‌زند.

دل‌انگیزان ادامه داد: از سوی دیگر در برخی موارد با ساختار تصمیم‌گیری نادرستی در کشور مواجهیم که مشکلات را دو چندان می‌کند و برای اصلاح این موضوع ابتدا باید شیوه گزینش افراد در ساختار‌های تصمیم‌گیری اصلاح شود و به سمت استفاده از ظرفیت افراد جوان و توانمند برویم.

او گفت: حتی برای حل این مشکل، اصلاح قانون اساسی و در برخی از زمینه‌ها قانون زدایی و مقررات زدایی نیز ضروری است.

این استاد دانشگاه از پیامد‌های شیوع بیماری کرونا بر تشدید مشکلات اقتصادی کشور هم یاد کرد و افزود: در این بحران از یک سو هم باید به اقشار آسیب پذیر توجه شود و هم بنگاه‌های اقتصادی حمایت شوند تا افزایش نیروی بیکار و تشدید فقر را نداشته باشیم. البته باید مد نظر داشت که منابع مالی دولت برای اینکه حمایت‌های مستمری از هر دو بخش داشته باشد محدود است.

او بر لزوم برپایی نشست‌های تخصصی خصوصا تا پایان امسال تاکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم شرایط بیماری کرونا فعالیت‌های کارشناسی دانشگاه را تعطیل کند و باید این برنامه‌ها را به صورت مجازی دنبال کنیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار