سی ان ان: گسترش تحریم کالا‌های فرانسوی در کشور‌های اسلامی + تصاویر

سی ان ان در گزارشی نوشت در پی حمایت رئیس جمهور فرانسه از توهین به پیامبر اسلام (ص)، تحریم کالا‌های فرانسوی در کشور‌های اسلامی در حال گسترش است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان، شمار کشور‌ها و مناطق اسلامی در جهان که خواستار تحریم کالا‌های فرانسوی هستند، در حال افزایش است.

در پی حمایت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از توهین به پیامبر گرامی اسلام (ص)، تعدادی از کشور‌های عربی اقدام به تحریم کالا‌های فرانسوی کردند.

در کویت، یک فروشگاه هایپرمارکت زنجیره‌ای با بیش از ۵۰ غرفه اعلام کرد قصد دارد محصولات فرانسوی که در این غرفه‌ها به فروش می‌رسند را تحریم کند.

کمپین تحریم کالا‌های فرانسوی در اردن نیز در جریان است. بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی با آویزان کردن اطلاعیه‌هایی اعلام کرده اند کالا‌های فرانسوی را نمی‌فروشند.

سی ان ان: گسترش تحریم کالا‌های فرانسوی در کشور‌های اسلامی

طیف وسیعی از فروشگاه‌ها در قطر همین کار را انجام می‌دهند، از جمله سوپر مارکت‌های زنجیره‌ای «المیره» که بیش از ۵۰ شعبه در این کشور عربی دارند. دانشگاه قطر همچنین گفت که هفته فرهنگی فرانسه را که قرار بود در دوحه برگزار شود به مدت نامعلومی به تعویق می‌اندازد.

اردن، پاکستان، مصر و ایران از جمله کشور‌های اسلامی هستند که فرانسه را به دلیل انتشار کاریکاتور‌های موهن علیه پیامبر اسلام (ص) و پاسخ متحجرانه مکرون محکوم می‌کنند.

سی ان ان: گسترش تحریم کالا‌های فرانسوی در کشور‌های اسلامی

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن روز شنبه در توییتی نوشت: ما انتشار کاریکاتور‌های موهن که پیامبر اسلام را به تصویر می‌کشد، محکوم می‌کنیم.

عمران خان، رئیس جمهورپاکستان، عالی‌ترین مقام دینی مصر، امام جمعه مسجد الازهر و وزارت خارجه ایران نیز همه فرانسه را مورد انتقاد قرار داده اند.

در همین حال، سران برخی از کشور‌های اروپایی مانند آلمان، یونان و اتریش ضمن ابراز همبستگی با پاریس، حمایت خود را از مکرون اعلام کرده‌اند.

سی ان ان: گسترش تحریم کالا‌های فرانسوی در کشور‌های اسلامی

وزارت خارجه فرانسه تحریم محصولات خود را «غیرموجه» خوانده و خواستار توقف فوری آن‌ها شده است. این وزارت خانه در بیانیه‌ای سیاست‌های مکرون را در راستای مبارزه با افراطی گری دانست نه علیه مسلمانان فرانسه که بخش جدایی ناپذیر این کشور هستند.


بیشتر بخوانید: 

تحریم کالا‌های فرانسوی در شماری از کشور‌های عربی در پی اظهارات امانوئل مکرون+ تصاویر


رسانه‌های فرانسه شامگاه جمعه دو هفته قبل از حمله با سلاح سرد در شهر پاریس خبر دادند. فردی که در جریان این چاقوکشی به قتل رسیده بود یک معلم تاریخ بوده که به پیامبر (ص) توهین کرده و کاریکاتور‌هایی از او در کلاس به نمایش گذاشته بود. مظنون این حادثه که یک جوان ۱۸ ساله چچنی و وابسته به گروه‌های افراطی بود به دست پلیس کشته شد.

به دنبال قتل این معلم در پاریس، مکرون در اظهاراتی بی اساس اسلام را یک دین «در بحران» در سراسر جهان توصیف و خاطرنشان کرد که دولت سیاست‌های سکولار سخت‌تری را اعمال خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه برغم محکومیت گسترده اظهاراتش پیش از این نیز اظهارات متحجرانه خود را تکرار کرد.

اظهارات مکرون در خصوص اسلام و مسلمانان واکنش کشور‌های اسلامی را به دنبال داشته است به گونه‌ای که این کشور‌ها تصمیم به تحریم کالا‌های فرانسوی گرفته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۸:۰۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
همین تفرقه افکنی میان مسلمان ها مایه انحلال ما شده است!!! مسلمین خاورمیانه و جهان باید یکدست و یکپارچه شوند، اونوقت ببینم تحریم ما با اونا چی کار می کند.

متاسفانه اگر ما از داخل داریم ضربه می خوریم، وگرنه تحریم ها خارجی یاوه ای بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
اگه کشورهای اسلامی مردند باید سفیر ها رو فرابخوانند رابطه با فرانسه رو قطع کنند تا به غلط کردن بی افته مکرون و فرانسه بی همه چیز......
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۰:۵۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
در پاسخ به گستاخی بی شرمانه رییس جمهور فرانسه نسبت به پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)تحریم کالاهای فرانسوی را با قاطعیت ادامه دهید .به ابی انت وامی یا رسول الله .پدر ومادرم به فدای تو باد یا رسول الله
Iran (Islamic Republic of)
Hossein chamani phelestini
۲۰:۳۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
سلام:با وجود این چند گرم ویروس کرونا!متاسفانه غربی ها وکلا انسانها از خواب غفلت بیدار نمیشوند!!!صادقانه مرد باشیم و کالاهای فرانسوی خرید نکنیم و بگذاریم شان در تحریم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
پنیر کیبی و محصولات شرکت روزانه از شرکتهای ساکن ایران هستند که زیرمجموعه شرکت بل فرانسه هستند.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۲۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
ما حداقل رو پای خودمون بایستیم و دم خود را به دم آنها نبندیم و تحریمشان کنیم
نمونه بارز خودروسازهای داخلی بنجول فرانسوی فروش
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۷:۵۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
متاسفانه این بی دین ها و بی شرف ها بار اولشان نیست که به مقدسات مسلمانان توهین می کنند .مطمئنا پاسخ این اهانت هارا خواهند دید.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۶:۳۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
اتحاد همه دولت‌ها و ملت‌های مسلمانان میتواند ضربه محکمی به فرانسه بزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
واقعا شرم آور است... اونها در سطح دولتمردان شان دارند به اسلام و پیامبر عزیز و مقرب درگاه الهی توهین می کنند ما داریم در سطح مردمی به آنها جواب می دهیم
دولتمردان ما مردند؟
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۴:۳۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
بسم الله الرحمن الرحیم
حتی مؤمنان نباید رسول خدا را به مانند دیگران بخوانند و از ذکر القاب خودداری کنند. (سوره نور /۶۳)
از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمودند: «این آیه به مسلمانان می‏ گوید که به رسول خدا (ص) نگویید: ای محمد! ای ابا القاسم! بلکه بگویید: ای پیامبر الهی! ای رسول خدا!» (تفسیر برهان ذیل آیه فوق)
یعنی با نوعی احترام ویژه سخن بگویید. و جای بسی تعجب است که گاه دیده می‏ شود خطبا و نویسندگان بدون هیچ گونه احترام نام مبارک پیامبر را می‏ برند و می‏ نویسند..
خداوند مؤمنین را مامور کرده است که نسبت به رسول خدا(ص) ادب خاصی را رعایت کنند. بر او در هیچ امری پیش دستی نکنند صدایشان را بالاتر از صدای او نبرند با او بلند سخن نگویند که اعمال نیکشان از بین می‏رود و تباه می‏ شود. (سوره حجرات /۱-۲) .
همچنین در مقابل اذیت و آزار پیامبر موجب لعن خدا در دنیا و آخرت است و عذابی خفت‏ بار را به دنبال خواهد داشت. (سوره احزاب /۵۷) .
«وَ أَطِیعُواْ اللّهَ والرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»؛ و از خدا و رسول اطاعت کنید، باشد که مورد رحمت قرار گیرید.
جایگاه، عظمت و بزرگواری پیامبر اکرم(ص)، بدان حد بوده است که خداوند به وجود گرامی او چنین سوگند یاد می‌کند: «لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ»؛ به جانت سوگند که اینها در مستی خود سرگردانند.
قرآن کریم، رسول گرامی اسلام (ص) را به عنوان اسوه‌ای نیکو یاد نموده است که همگان باید به آن حضرت تأسی کنند؛ «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؛ به یقین برای شما، در زندگی رسول خدا الگوی نیکویی است. همچنین خداوند درباره حضرت می‌فرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظِیم»؛ به یقین تو اخلاق عظیم و بزرگی داری..
خداوند در قرآن می‌فرماید: «مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَی»، حضرت(ص) به اندازه‌ای به هدایت مردم حریص بود که دوست داشت همه آنها به بهشت بروند و کسی به جهنم نرود، تا اندازه‌ای که خداوند فرمود این قدر خودت را به زحمت نینداز..
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ﴿۷﴾اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر خدا را يارى كنيد ياريتان مى ‏كند و گامهايتان را استوار مى دارد (۷) .
وَأُخْرَىٰ تُحِبُّونَهَا ۖ نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ
و باز تجارتی دیگر که آن را هم دوست دارید نصرت و یاری خدا (در جنگ) و فتح نزدیک (سپاه اسلام) است، و اهل ایمان را (به این دو نعمت) بشارت ده..
راست گفت خداوند عظیم الشان جل جلاله .
مکرون رئیس جمهور کشور فرانسه فاسد و فاسق دروغگوی شارلاتان بی عدالت تبعیضگر نژادپرست ظالم و ستمگر شیطان صفت که از کسانی که توهین و هتک حرمت و بی احترامی به ساحت مقدس حضرت رسول الله ص محمد مصطفی ص کردند و می کنند حمایت کردی و می کنی بدان جایگاهت در دنیا و آخرت دنیای باقی جایگاهی بسیار خفت بار و نکبت بار جهنم سوزان تنک و تاریک پر از کثافت اسفل السافلین است اگر به درگاه خداوند جل جلاله توبه نکنی و جبران نکنی و از جهان اسلام ناب محمدی ص عذر خواهی نکنی و با مجرمینی که توهین و هتک حرمت به ساحت والامقام رسول الله ص را کردند برخورد مجازات کیفری نکنی بدا بر حال احوالت باد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
لبیک یا رسول الله ص .
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۴:۲۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
این قتل حاصل پیشرفت اسلام تکفیری در اروپاست و متاسفانه اروپایی ها هم دوست دارند این اسلام خشن و بی عقل را نماینده اسلام معرفی کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چراشماخبری مینویسیدیک جوان چچنی افراطی؟!هرکس جای اون جوان چچنی بودوشاهداینکارمعلم همین اتفاق می افتادکسی که ازپیامبرش دفاع کندافراطیست؟؟!
Netherlands
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
اسلام دین رفعت و مهربانیست دین جهل و جاهلیت و خشونت نیست. اون فرد هم میتونست با محبت و همراهی طرف مقابل بفهماند و گرایش ایجاد کند و در آخر حق زندگی دادن و گرفتن ندارد و در آخر میشه بی نظمی جهانی و افراطی..
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۱:۲۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
ایران اگه راس میگه ماشینای فرنسوی رو تحریم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
پس چی بندازن به ملت ؟؟؟؟؟|!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
عربستان سعودی برای خوش خدمتی به فرانسه و زدن مشت به دهان کشورهای اسلامی که میخواهند با اتحاد فرانسه ودیگر کشورها ی توهین کننده را به غلط کردن بیاندازند تمام محصولات صادراتی فرانسه را پیش خرید می کند وهمه را در اقیانوس میریزد تا فرانسه هیچ مشکلی نداشته باشد و غرب همیشه متحده خاندان ال کثیف باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
مرگ بر مکرون خبیث.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۳۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
جا داره یک تقدیر و تشکر از مسئولینی بکنیم که پژو رو از خطر ورشکستگی نجات دادند و همچنان با وجود خروج مجدد این خودروساز سنگ این کشور رو به سینه میزنن.
جنبش رانسوی خرید نمیکنیم رو باید از مسئولین یاد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
قتل معلم فرانسوی بزرگترین توهین به انسانیت است.در ضمن ایران خودرو را کاملا تعطیل کنید چون کاملا تولید پژو و ماشینهای فرانسوی میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
این مکرون کلی نقطه ضعف اخلاقی داره بیاین یه کمپین کاریکاتور مکرون راه بندازیم و آثار ارسالی رو تو یه سایت و اینستا ثبت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
حیف شو اونا زودتر تحریممون کردن؛؛؛میتونیم پول بدیم سوریه و عراق و لبنان بجای جنس فرانسه؛روسی شو بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
حالت خوبه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
چطور به قضیه نگاه کنیم! حال و هوای کرونایی فرانسه و تعطیلی بخش‌های مختلف این کشور، و نزول تولید کالا، به شیوه‌ای موذیانه بازار مصرف داخلی رو مکرون کنترل کرده. یعنی الان کالایی شاید برای صادرات نباشه. گوجه خودمون به عراق نمونه بارز این سیاست می‌تواند باشد
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۱:۵۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
دزفولی
۲۱:۴۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
یاایوهل مسلمون اتحدو اتحدو..در برابر کفار، مسلمانان باید متحد شوند.
Germany
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
دمش گرم.
مسلمانا متحد بشن جهان رو ...
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۱:۱۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
ازاین به بعددیگه آچارفرانسه نخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
باید بگیم آچار ایرانی نه آچار فرانسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
لعنت و مرگ بر توهین کنندگان به برترین فرستاده به سوی همه انسانها و رحمت برای بشریت . تحریم کالاهای فرانسه لازمه و مرگ هم کمه برای مکرون ملعون .
Iran (Islamic Republic of)
حسینی باشیم
۲۰:۵۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
یک دست صدا نداره ولی برای سیلی زدن به صورت دشمن واهانت کنندگان به ساحت نبی اکرم کافی است جنس فرانسوی خرید نخواهم کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
تا ما فرانسه رو حمایت میکنیم با خرید کالاها و اجناسشون روزمون همینه همه کشورا هم فرانسه رو تحریم کنن باز ما حامی فرانسه اییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
حتما به قصد دنبال راه انداختن جنگ های صلیبی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
اونها که جرأتش را ندارند... مسلمان ها هم که اهل شروع جنگ نیستند... نگران نباش
اینها می خواهم مسلمان کشی را در کشورهایشان مشروع کنند و همان نیمچه روسری را که بعضی ها در فرانسه سر می کنند از سرشان دربیاورند
Canada
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
بخاطر بودن در قدرت
دست به هر کاری زده
ازدواج با خانمی که 28 سال ازش بزرگتر است
فرصت طلب
باید تحریم شود تا ادم شود
Canada
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
تنها چاره کار
تحریم است و بس
بعد چرخش 360 درجه اش خواهید دید
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۸:۵۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
از یک جهت هم راست میگه خوب

وقتی اسلام افراطی مثل داعش و یا این جور چیزها میبینند خوب طبیعی است این اتفاق ها بیافته
این کم کاری ماست که از اسلام جز جنگ و خون و درگیری چیزی به اونا نشان ندادیم
Canada
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
بخاطر کارایی زیر صفرش
کارتی برای برنده شدن در انتخابات اتی را ندارد
خواسته اکثریت را با خودش همراه کند
به اینخاطر چرندیات گفته
حقه انتخاباتی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
فرانسه باید از ایران خارج شود این ها چه میفهمند رسول کریم یعنی چه رئیس جمهور ما باید محکم پاسخ دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
من به عنوان شهروند مسلمان فقط می توانم اخبار رو پیگیر باشم و از ته قلب نفرین و لعنت کنم به دشمنان نبی اکرم (ص). این مسئولین با عرضه هستند که در سطح بین الملل باید عکس العمل قاطع در عمل این رئیس جمهور ملعون فرانسه داشته باشند. به ویژه آقای حسن روحانی رئیس جمهور محترم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
والله ما که زیر بار اقتصاد که کمر راست نکردیم که نکردیم
ولی به والله قسم دیگه توی این قضیه دینمان
قرآن و پیامبر و امامانمان هیچ کوتاهی نمیکنیم اگر حکمی صادر بشه خودمان را نشان میدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
#تحریم_کالای_فرانسوی
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۱:۱۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
دیگه ازاین به بعدآچارفرانسه نخریم
Iran (Islamic Republic of)
T
۱۷:۴۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
بعد ما همه چی از فرانسه میاریم
خون برای جراحی ها از فرانسه وارد میشه
خودمون پژو و رنو میسازیم و میخریم
تا تحریما کمی بی اثر شد ایرانخودرو رفت سمت پژو انگار خودروساز دیگه ای تو دنیا غیر پژو نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چرا میگی ایرانخودرو

کجاش ایرانیه پژو و رنو
Russian Federation
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
بهترین راه مقابله با جهان غرب همین است نه داد زدن بیهوده چون چیزی که برایشان درد آور است همینه و گرنه به اعتراضها پشیزی ارزش قائل نیستند
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۴۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
دهم ربیع الاول سالروز ازدواج گرامی و گرانقدر حضرت رسول الله ص حضرت محمدبن عبدالله(ص) پیامبر اکرم رحمت للعالمین و حضرت خدیجه(س) را به تمامی مسلمانان متحد و یکپارچه و هماهنگ جهان اسلام ناب محمدی ص مقتدر و قدرتمند خردمندان بصیر جهان اسلام باشکوه و با عظمت تبریک و تهنیت عرض می کنیم .
والسلام و صلوات التماس دعا .
لبیک یا رسول الله ص .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
سفیران فرانسه هر چه زودتر اخراج شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
آفرین.کشورهای مسلمان سفرای فرانسه رو از کشورشان اخراج کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
سفیره قبلا رفته تا اینجا نباشه .. همه چی هماهنگه ... کاردار موقت را گاشته بعد که آب از آسیاب ها افتاد با افتخار و پررویی دوباره برمی گرده
آخرین اخبار