پیگیری نوزاد رها شده رها نمی‌شود؛ متولی پاسخگو کیست؟

حواشی حاشیه شهر اصفهان بار دیگر با انتشار عکس نوزاد رها شده در این مناطق سبب تحت تاثیر قرار گرفتن افکار عمومی و پس از آن پیگیری مسئولان برای برطرف کردن آن شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود بازدید‌ها و جلسات بسیاری که متولیان رفع مشکلات و مسائل حاشیه شهر اصفهان برگزار می‌کنند، مرهمی برای زخم‌های حاشیه شهر اصفهان به ویژه زنان و کودکان پیدا نشده و دوباره با یک عکس منتشر شده از نوزاد رها شده در فضای مجازی این زخم کهنه سر باز کرد. روز جمعه دوم آبان ماه در پی انتشار تصویری دردناک از جسد نوزادی رها شده در محله حصه که یکی از مناطق حاشیه شهر اصفهان است، واکنش‌های بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و مسئولان را به دنبال داشت.

گفته می‌شود مردم این محله با دیدن این صحنه به پلیس خبر می‌دهند و با تایید و ثبت آن از سوی نیروی انتظامی، این تصویر از سوی یکی از فعالان اجتماعی در فضای مجازی منتشر می‌شود. سید امیر هاشمی‌نژاد به عنوان نخستین فردی که این تصویر را منتشر کرده، در صفحه مجازی خود می‌گوید: «مامورین نیروی انتظامی در صحنه حاضر بودند و سپس عکس گرفته و منتشر شد و این در حالی است که مسئولان و متولیان این امر همچنان به دنبال صحت و سقم این ماجرا هستند.»

او می‌گوید که صبح آن روز به همراه سردار حاج اکبر پاکزاد به دفتر آیت‌الله مهدوی (امام جمعه موقت اصفهان و عضو خبرگان رهبری) مراجعه می‌کنند و گزارش هایی از معضلات حاشیه شهر ارائه می‌دهند. آیت‌الله مهدوی نیز با ابراز ناراحتی و نارضایتی از این شرایط دستور ویژه برای اقدام مسئولان را صادر می‌کنند. حجت‌اسلام والمسلمین احسان تیموری دبیر مجمع نمایندگان اصفهان اشاره کرده است که پنجشنبه این هفته با حضور نمایندگان مجلس، شهردار منطقه و بهزیستی جلسه‌ای در این راستا برگزار خواهد شد.

تا کی مسئولان می‌خواهند از پشت میز کاری انجام دهند؟

در روز‌های ابتدایی انتشار عکس مذکور متولیان اصلی این امر بعد از انتشار عکس واکنش صریحی به این خبر نشان ندادند و در ابتدای امر معاون بهزیستی استان اصفهان این خبر را منوط به صحت سنجی اصالت تصویر کرد و گفت فعال اجتماعی منتشر کننده عکس پاسخ‌گو نبوده است؛ در حالی که هاشمی‌نژاد می‌گوید: «بار‌ها موضوع و مسائل این زنان کارتن خواب در حصه، کودکان کار، دختران رها شده در این منطقه را به گوش مسئول مربوطه رساندم، اما متاسفانه هیچ واکنش مثبتی از ایشان در راستای رفع این مشکلات ندیدم»، «تا کی این مسئولان از پشت میز می‌خواهند کاری انجام دهند، کودکانی در این مناطق هستند که بدون سرپرست از آن‌ها استفاده ابزاری می‌شود، افرادی اینجا هستند که توان خرید یک پماد را ندارند».

جالب اینکه در ساعات اولیه انتشار خبر آنچه بیشتر به چشم آمد تلاش برای این بود که بررسی شود آیا عکس واقعی است یا نه؛ این موردی بود که مورد سوال بسیاری از کنشگران و فعالان انقلابی در محلات محروم قرار گرفت که چرا به جای بررسی میدانی به دنبال اصل بودن یا نبودن عکس هستیم در حالی که مشاهدات عینی حکایت از بروز اتفاق می‌داد و لازم بود در همان لحظات اول مسئولان مربوطه وارد میدان پیگیری جدی می‌شدند.

اما در حالی که بهزیستی یکی از ارگان‌های پیگیری معضلات اجتماعی معرفی می‌شود نباید فراموش کرد ارگان‌های زیادی از جمله شهرداری متولی ساماندهی اوضاع حاشیه شهر هستند بنابراین پیگیری سیاست‌های مدیریت شهری را باید از متولیان برنامه‌ریزی در شورای شهر هم پیگیر شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان می‌گوید: این موضوع یک زنگ خطر و هشداری برای مناطق حاشیه‌نشین است که آبستن فجایع این چنین حوادث و اتفاقات بدتر از این هم هست.

کورش محمدی، اما با بیان اینکه هیچ دستگاهی به عنوان متولی خاص در موضع مشکلات حاشیه‌نشین وجود ندارد به نوعی بر یک نقص بزرگ در پیگیری مشکلات حاشیه نشینی اشاره دارد و آن اینکه کسی مستقیما مسئول پیگیری مشکلات نیست.

او معتقد است: فاجعه در مناطق حاشیه‌نشین همچنان خودش را بیشتر نشان می‌دهد. به قدری قوانین و مقررات قابل توجیه برای دستگاه‌ها وجود دارد که به جرات می‌توانیم بگوییم هیچ متولی برای پاسخگویی مسائل و آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد و با اتفاق افتادن چنین فجایعی با اینکه کارگروه مربوطه تشکیل می‌شود، اما برخورد‌های مقطعی صورت می‌گیرد.

متولی برای پاسخگویی مسائل و آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد

سوال مهم اینجاست که این همه جلسات متنوع مگر می‌شود باز هم دنبال متولی برای مسائل و مشکلات اجتماعی بگردیم، ولی محمدی معتقد است: ما الفبای عدالت اجتماعی را در مناطق به درستی پیاده نکرده‌ایم و این مسئولیت را داریم که قوانین را اصلاح و متولیان خاص ایجاد کنیم.

در بحث کارتن خوابی مدیریت شهری مکلف شده با همه امکانات و اعتبارات لازم برای این موضوع اقدام کند. از سویی دیگر ما در توسعه عدالت اجتماعی ناموفق عمل کردیم باید امور را به خود مناطق محول کنیم سال‌ها است اعتبارات و منابعی را در جامعه هدر می‌دهیم و کار‌ها را به افرادی می‌سپاریم که اغلب تخصصی در این زمینه‌ها ندارند و می‌خواهیم مشکلات حاشیه‌نشین با ورود خیریه‌ها و ان جی او‌ها برطرف شود در صورتی که آنان بازوان پرتوان دولت هستند و باید حاکمیت وظیفه خودش را به خوبی انجام بدهد و برای تسریع کردن کار‌ها از آن‌ها کمک بگیرد، ولی متاسفانه ما کار را فقط به عهده آنان گذاشتیم و خودمان در حاشیه نشستیم.

محمدی در گفت‌وگوش به یک چالش بزرگ اشاره و بیان کرد: کمیته اضطراری رسیدگی به امور مناطق حاشیه‌نشین تشکیل شده، ولی نتیجه بخش نیست، چون فقط زمان را صرف می‌کنند، اعضای کمیته باید از خود مناطق حاشیه‌نشین باشند که بدون مطرح کردن خود به دنبال حل مسئله باشند آن‌ها تصمیم بگیرند و ما اجرا کنیم، چون ما هر چه تصمیم گرفتیم و انجام دادیم جواب نداد.

اما در ادامه اتفاق تلخ اخیر، علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان نیز دستورات جهت رسیدگی ویژه به پرونده نوزاد پیدا شده در مناطق حاشیه‌ای اصفهان صادر کرده و می‌گوید: تحقیقات در مورد علت و عوامل مربوط در این زمینه در جریان بوده و در صورت انتساب رفتار مجرمانه با عوامل ایجاد چنین وضعیت اسفباری به شدت برخورد خواهد شد.

 با فشار افکار عمومی و رسانه‌ها در پی انتشار عکسی از نوزاد رها شده در مناطق حاشیه نشین شهر اصفهان سبب شد تا وضعیت اسفناک این مناطق به مسئولان مربوطه گوشزد شود و برای آن فکری اساسی کنند، اما تاکنون در حد حرف باقی مانده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.