پاک آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هدف عراقچی از سفر به کشورهای منطقه، تکمیل طرح ایران برای پایان مناقشه قره‌باغ است

سفیر اسبق ایران در آذربایجان گفت: هدف اصلی عراقچی در سفر به کشورهای منطقه اطلاع از مسائل میدانی است تا بتواند طرح ایران را تکمیل و به طرفین ایروان و باکو مطرح کند.

محسن پاک‌آیین سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر عراقچی به کشورهای منطقه، گفت: سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به نقاط مرزی ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان نشان دهنده دیپلماسی فعال ایران است که باید آن را به فال نیک گرفت، همچنین در این سفرها طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل مناقشه قره باغ هم مطرح می‌شود، البته هنوز ابعاد آن اعلام نشده است.

او افزود: حضور آقای عراقچی به عنوان یک چهره سیاسی در مرزها و بررسی ابعاد مختلف مناقشه قره باغ و اطلاع از میزان احتمال سرایت این درگیری به نقاط مرزی ایران یک اقدام خوب به شمار می‌آید. این سفر عراقچی به دلیل مطالعه میدانی که انجام می‌دهد و اطلاع دقیق از واقعیات صحنه، بسیار مثمر ثمر است.

پاک آیین ادامه داد: قرار است عراقچی به باکو، ایروان و مسکو هم سفر کند و طرح ایران را برای حل مناقشه قره باغ با مقامات این کشورها مطرح کند، اگرچه جزئیات این طرح مشخص نشده است، اما می‌توان حدس زد که بحث حمایت از تمامیت ارزی جمهوری آذربایجان و احترام به مرزهای شناخته شده جغرافیایی می‎تواند محور این طرح باشد، طرحی که به نظر می رسد به دنبال یک صلح عادلانه است و امیدواریم که با استقبال طرف‌های درگیر هم روبه رو شود.


بیشتر بخوانید


او افزود: هدف اصلی عراقچی در  سفر منطقه‌ای اطلاع از مسائل میدانی است تا بتواند طرح ایران را تکمیل و به با طرفین ایروان و باکو مطرح کند.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به تاثیر گذاری طرح ایران برای امن شدن مرزهای کشورمان،  تصریح کرد: در ارتباط با مرزهای خودمان نباید  زیاد نگران باشیم، چرا که نیروهای مسلح و مرزی ما در آنجا آماده هستند و از مرزها مراقبت می‌کنند، شواهد هم نشان نمی‌دهد که راکت‌های شلیک شده به مرزهای کشورمان، عمدی باشد.

او افزود: با مقامات ارشد دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم صحبت شده است و آنها هم قول دادند، طوری عمل کنند که صدمه ای به مرزهای ایران نرسد، در عین حال ایران باید هوشیار و مراقب باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار