شاعر و نویسنده خوزستانی:

ادبیات شکل‌ دهنده رفتار کودکان و نوجوانان است

بهداروند گفت: ادبیات در سازندگی و شکل‌دهی رفتار کودکان و نوجوانان تأثیر بسزایی دارد و ارزشمندترین ابزار برای رشد و تکامل فکری است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هوشنگ بهداروند شاعر، نویسنده و منتقد ادبی خوزستانی گفت: ادبیات در سازندگی و شکل‌دهی رفتار کودکان و نوجوانان تأثیر به سزایی دارد و یکی از بهترین و ارزشمندترین ابزار در رشد و تکامل آن‌ها و همچنین دریچه‌ پیوند میان دنیای تخیلی و واقعی است.

او افزود: واکاوی موارد اجتماعی در رمان نوجوانان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که نویسندگان ما گاه از آن غافل مانده‌اند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند با نیازسنجی‌هایی که در زمینه موضوعات روز انجام می‌دهد، گام‌های مؤثری در این زمینه بردارد.

بهداروند با تاکید بر اینکه پروژه رمان نوجوان امروز در سال‌های پیشین، عملکرد مؤثر و قابل‌تأملی در این نهاد فرهنگی هنری بود و باید ادامه‌دار باشد، اظهار داشت: رمان پیش از بستن چمدان، از مجموعه رمان نوجوان امروز، در زمینه پرداختن به مسائل نوجوانان، جامعه و خانواده ایرانی در مسیر تحولات اجتماعی، اقتصادی و صنعتی شدن، موفق عمل کرده است.

شاعر و نویسنده خوزستانی این رمان را از نظر همزادپنداری و ارتباط مخاطب با محتوا، رمانی درخشان دانست و ادامه داد: مینو کریم زاده به دغدغه‌های بسیاری از خانواده‌های ایرانی پرداخته و روابط اجتماعی بسیاری از نوجوانان را به چالش کشیده است، به‌گونه‌ای که هر چه پیش می‌رویم شاهد این هستیم که قهرمانان داستان، پیوند و خویشی خود با مخاطب نوجوان را محکم‌تر می‌کنند.

نویسنده کتاب شکوفه‌های دل‌تنگی، در ادامه کتاب را از نظر جامعه‌شناسی و تقابل نسل‌ها مورد تحلیل قرار داد و اظهار کرد: نوجوان دخترِ داستان کریم زاده، از کلیشه گریخته و از ارزش‌های شناخته‌شده‌ دختران امروز فراتر می‌رود، او محتاط و ترسو نیست و قدرت مخالفت و ابراز وجود دارد.

بهداروند در ادامه با طرح مفصل اصول نقدنویسی، اظهار داشت: نقد ادبی کاری خلاق است و گاه منتقد ادبی به اندازه صاحب اثر باید دارای ذوق و خلاقیت باشد، ضمن اینکه منتقد گاهی به عنوان واسطه‌ای، بین نویسنده و خواننده عمل می‌کند و باعث می‌شود تا خواننده، متون طراز اول را به سبب برجستگی و تازگی‌شان که معمولاً با ابهام و اشکال همراه‌اند را تشریح کند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.