در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کدام یک از هزینه‌های هواپیمایی با ارز محاسبه می‌شود؟

شرفبافی گفت: ۶۰ درصد از هزینه‌های هواپیمایی بر اساس ساعت صندلی، ارزی است به طوری که هزینه خرید قطعات موتور و لوازم یدکی هواپیما ارزی و هزینه‌های دستمزد و تامین کترینگ ریالی محسوب می‌شود.

فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش ایر در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه به طور اساسی قاعده نرخ گذاری در حوزه بلیت هواپیما در مقایسه با سایر بخش‌ها متفاوت است، گفت: نرخ گذاری در حوزه بلیت آزاد شده و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

او ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی بر اساس قیمت تمام شده اقدام به قیمت گذاری می‌کنند؛ به طوری که اگر فروش پر سود و یا در مرز سود باشد اقدام به فروش می‌کنند در غیر این صورت از راه کاهش عرضه قیمت‌ها را تغییر می‌دهند.

شرفبافی توضیح داد: انجمن شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند تعادلی در این زمینه ایجاد کنند و شرایطی متناسب با تقاضا و عرضه ایجاد و بتوانند کف و سقفی را برای قیمت‌ها مشخص کنند.

کدامیک از هزینه های بلیت هواپیما بر اساس نرخ ارز است؟

مدیر عامل شرکت هواپیمایی با بیان اینکه نرخ گذاری که در سال ۹۷، ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ انجام شد بر مبنای نرخ ارز و قیمت تمام شده هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی مشخص شده بود، گفت: ۶۰ درصد از هزینه‌ها بر اساس ساعت صندلی، ارزی است و سایر هزینه‌ها از جمله دستمزد و خرید‌ها ریالی محسوب می‌شود.
 
وی افزود: نرخ گذاری که در خرداد ماه مصوب شد بر پایه نرخ ارز در محدوده ۱۱ تا ۱۳ هزار تومانی بود و در آن دوره حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد نرخ آن افزایش یافت.

شرفبافی بیان کرد: قیمت تمام شده هزینه‌ها هم اکنون به شدت افزایش یافته و هزینه‌ها با عرضه و تقاضا همخوانی ندارد؛ به طور مثال قیمت تمام شده هزینه هر ساعت صندلی ۸۰۰ هزار تومان است، ولی هزینه صندلی و ساعت حدود ۳۰۰ هزار تومان از مسافران دریافت می‌شود.

او بیان کرد: این اتفاقات اخیری که در حوزه افزایش هزینه‌ها برای شرکت‌های هواپیمایی رخ داده ضربه بزرگی بوده و هم اکنون شرکت هواپیمایی تنها برای بقاء فعالیت می‌کند به طوری که هزینه‌های نگهداری هواپیما‌ها، هزینه تامین قطعات و حتی هزینه هواپیما‌های خوابیده هم در شرکت هواپیمایی به صرفه نیست.

مدیر عامل کیش ایر با اشاره به اینکه هزینه هزینه نگهداری هواپیما‌ها ازین پارکینگ کار و هزینه دستمزد کارگران بسیار افزایش یافته است، افزود: برخی از شرکت‌ها در این شرایط تنها از ۲۵ درصد ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنند و برخی از شرکت‌ها هم تا ۲ ماه خط پروازی خود را تعطیل کردند تا بتوانند بخشی از هزینه‌ها را کاهش دهند.

شرفبافی بیان کرد: در تیر ماه امسال شاهد پیک عرضه بودیم و با توجه به آنکه بسیاری از مرز‌های خارجی بسته شد و تعداد پرواز‌های داخل کشور افزایش یافت با نوسانات قیمت برخی از شرکت‌ها رو به رو شدند.
 

او ادامه داد: همچنین در اواخر مهرماه هم با توجه تعطیلات پشت سر هم میزان تقاضا افزایش و قیمت‌ها با تغییراتی رو به رو شدند. با وجود درخواست‌های متعدد ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر کاهش سفر‌های غیر ضروری، اما بسیاری از مسافران سفر‌های ضروری داشتند و نمی‌توانستند از این سفر‌ها چشم‌ پوشی کنند با توجه به آنکه کیش یک شاهراه و منطقه اقتصادی و گردشگری محسوب می‌شود تقاضا در این مسیر زیاد است.

او یادآور شد: در یک تا دو هفته آینده به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا شاهد تغییرات نوسانات در چند روز گذشته بودیم و البته حاشیه‌های هم در رابطه با افزایش نرخ‌های بلیت منتشر و اعلام شد که شرکت‌های هواپیمایی نرخ قیمت بلیت را در برخی از مسیر‌ها تا ۱۵۰ درصد افزایش داده اند.

چارتری ها عاملی برای برهم ریختگی قیمت بلیت های هواپیما

شرفبافی اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد که تمامی شرکت‌های هواپیمایی و سقف قیمتی را رعایت کرده‌اند که البته ممکن است افزایش قیمتی هم باشد، این تغییر قیمت‌ها هم ممکن است به دلیل چارتر و یا کلاس بالای صندلی‌ها باشد.

مدیر عامل کیش ایر توضیح داد: ممکن است در برخی از پرواز‌ها تمامی بلیت‌های صندلی اکونومی فروخته شده باشد و تنها تعدادی از صندلی بیزنس کلاس باقی مانده بنابراین در این بخش نوسان قیمتی طبیعی است چراکه براساس کلاس صندلی‌ها قیمت‌ها تغییر می‌کند.

شرفبافی با بیان اینکه چارتر در بسیاری از مسیر‌ها به دلیل آنکه ممکن است صندلی و یا هتل به تعداد مسافران عرضه نشود باید صورت بگیرد افزود: در مناطقی از جمله قشم، کیش و مناطق نفت خیز هتل فروش چارتری مجاز است.
 
این مقام مسئول بیان کرد: متاسفانه هنوز بسیاری از مردم تصور می‌کنند که التهاب‌هایی که در گذشته در بازار بلیت ایجاد شده به دلیل فروش‌های چارتری بوده، اما باید اعلام کنیم که اگر چارتر کنندگان متوجه شوند که بلیت‌های آن‌ها خریداری ندارد اقدام به کاهش نرخ بلیت خود می‌کنند.

هر سه دقیقه یکبار هوای داخل هواپیما پاکسازی می شود

او توضیح داد: فیلتر‌های موجود در هواپیما‌ها ۹۹% جاذب میکروب هستند، به دلیل طراحی‌های سیستم‌های هوایی و فیلتر‌هایی که در آن‌ها وجود دارد هر سه دقیقه یکبار هوای داخل هواپیما‌ها تخلیه و پاکسازی می‌شود.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار