سرنوشت کالا‌های رسوب شده در گمرکات خراسان رضوی به کجا می‌رسد؟

در برخی از موارد گمرکات از جایگاه لازم برای تصمیم گیری کالا‌های رسوب شده برخوردار نیستند و شاکله موجود به نحوی است که گمرکات ظرفیت مکفی برای استعلامات را ندارند و بحث استاندارد لازم برای اقلام صادراتی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا فرامرزی مشاور مدیرکل گمرکات خراسان رضوی گفت: گمرک مجری سیاست‌ها و تصمیمات چرخه اقتصادی دولت است؛ این چرخه از هیات وزیران آغاز می‌شود و درباره سیاست‌های انبساطی و انقباضی اقتصاد تصمیماتی اخذ می‌کند. بانک مرکزی متولی تامین و ارسال و دریافت ارز کشور است و وزارت صمت متولی واردات و صادرات و گمرک مجری این کار می‌باشد، اما معتقدیم مشکل امروز در حوزه واردات و صادرات، عمدتا به خاطر عدم تخصیص کد رهگیری بانک برای ترخیص کالا است.

او افزود: طبق دستوری که داشتیم، اگر متقاضی ترخیص کالا از گمرک، واحد تولیدی بود، نامه تامین ارز برای او صادر می‌شد و بر همین اساس عمدتا ۷۰ درصد ترخیص کالا‌ها از گمرکات صورت گرفته است، اما برای ۳۰ درصد باقیمانده این اتفاق نمی‌افتد و برای ترخیص آن ۳۰ درصد نیز نیازمند نامه تسویه ارز بانکی هستیم، زیرا تامین ارز به عهده بانک مرکزی است؛ ما این مسائل را به مدیرکل دادگستری و رئیس اتاق ایران نیز به طور مشروح اعلام کرده ایم.


بانک‌های عامل باید مکلف به ارائه «کد ساتا» به گمرک شوند


مشاور مدیرکل گمرکات خراسان رضوی ادامه داد: گمرک هیچ نقشی در تصمیم گیری‌های مذکور ندارد و متولی و مجری سیاست‌های بالادستی خود است، اما راهکار پیشنهادی برای ترخیص ۳۰ درصد باقیمانده کالا‌های رسوب شده در گمرکات این است که بانک‌های عامل، مکلف به ارائه «کد ساتا» به گمرک شوند.

بیشتر بخوانید

فرامرزی بیان کرد: در خراسان بیشتر واردات مربوط به مواد اولیه و کالا‌های اساسی است و اگر بانک‌های استان از محل اختیارات خود این کد را ارائه دهند، می‌توان ترخیص کالا را انجام داد، اما مشکل این است که نماینده بانک مرکزی در استان ما حضور ندارد.

او با اشاره به بخشی از مکاتبات شرکت شهرک‌های صنعتی استان درباره مشکلات ایجاد شده برای ورود موقت واردات بادام زمینی، تصریح کرد: در قانون گمرکی اصلاحیه صورت گرفته است، در این اصلاحیه مذکور نیز آمده است که واردات کالا‌های بخش کشاورزی باید با مجوز وزارت جهاد کشاورزی انجام بگیرد. در خصوص ورود موقت نیز طبق مصوبه‌ای که به ما ابلاغ گردید، تفویض اختیار به استان داده شده است؛ البته این تفویض اختیار برای کالا‌هایی غیر از محصولات کشاورزی است.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.