رفع مشکلات مرز دوغارون در گرو همکاری افغانستان با ایران

دست‌اندرکاران دستگاه‌های مختلف اجرایی در حوزه مرز‌های خراسان رضوی، رفع مشکلات چندین ساله دوغارون در تایباد این استان را در گرو همکاری افغانستان با ایران در توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات و اراده ملی برای تقویت تجهیزات در حوزه اقتصادی و تبادلات تجاری مرز دانستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن سیاح فرماندار تایباد در نشست کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی در مشهد که با حضور نماینده وزارت کشور برگزار شد، گفت: مرز دوغارون به سبب حجم فعالیت‌های اقتصادی و همجواری با کشور افغانستان، از نظر اقتصادی و امنیتی حایز اهمیت است و تلاش بسیار انجام گرفته است که امنیت و اقتصاد این منطقه دچار اختلال نشود.

او افزود: شکل کیری کارگروه شتاب بخشی به صادرات و واردات در تایباد و انجام مجموعه‌ای از اقدامات باعث شد عبور کامیون از مرز دوغارون از ۷۵۰ دستگاه کامیون در روز به هزار و ۱۰۰ دستگاه در مسیر رفت و برگشت افزایش یابد.

فرماندار تایباد ادامه داد: در شرایط سخت شیوع کرونا و تلاش‌ها برای بسته شدن مرز دوغارون در اسفند و فروردین ماه، هم شرایط موجود را حفظ کردیم و هم نگذاشتیم حتی یک ساعت این مرز بسته شود و اقدامات بسیار برای کنترل رفت و آمد اتباع افغانستانی و ضدعفونی کردن معابر و اماکن انجام شد.

بیشتر بخوانید

سیاح با اشاره به مشکلات مرز دوغارون بیان کرد: در شرایط تحریم، دوغارون یکی از تنفس گاه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود و وضعیت فیزیکی و تجهیزات مستقر در این مرز متناسب با حجم عملیات و فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و مسافری در آن نیست.

او تصریح کرد: فعالیت منطقه ویژه اقتصادی دوغارون هنوز در مرز رونق نگرفته و به استقرار یک یا دو شرکت محدود شده است، اگر بخواهیم از ظرفیت‌های مرز دوغارون به نحو شایسته و مطلوب بهره ببریم، باید منطقه ویژه اقتصادی دوغارون شکل گیرد و به صورت مستقل فعالیت کند و یک فضای رقابتی در منطقه ایجاد شود.

فرماندار تایباد تاکید کرد: اجرای طرح جامع پایانه‌های مرزی دوغارون و احداث سالن مسافری از طرح‌های پیشنهادی است که به ساماندهی مرز زمینی دوغارون کمک شایانی خواهد کرد.

سیاح اظهار کرد: ساختار منطقه دوغارون برای فعالان اقتصادی مناسب نیست و بهترین راهکار برای سرعت بخشیدن به صادرات و واردات کالا در مرز، کاهش قیمت تمام شده محصول و رقابتی‌تر کردن آن و ایجاد حمل یکسره برای کالا‌هایی است که نیاز به تخلیه و بارگیری در گمرک مستقر در مرز ندارند.

او افزایش ساعت کاری در مرز دوغارون را از دیگر راه کار‌ها برای حل مسائل دوغارون در کوتاه مدت دانست و افزود: تا زمانی که هوا روشن است می‌توانیم ساعت کار را افزایش دهیم و هم اینک نیز در مرز دوغارون تعطیلی نداریم.

فرماندار تایباد افزایش نیروی انسانی متخصص در مرز، افزایش تجهیزات لازم در حوزه اقتصادی و تجاری، اجرای طرح جامع پایانه مرزی دوغارون برای رونق گرفتن فعالیت اقتصادی در هشت هزار و ۷۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و شتاب بخشی به صادرات و واردات را از دیگر راه کار‌ها برای رفع مشکلات اقتصادی در مرز دوغارون برشمرد.


وابستگی به مرز افغانستان رو به افزایش است


محمود سیادت نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در شرایط کنونی ناشی از شیوع کرونا و کاهش صادرات کشور به بازار‌های دیگر و ایجاد برخی محدودیت‌ها در صادرات، ۶۷ درصد از صادرات استان به بازار افغانستان متکی شده و وابستگی صنعت استان به این بازار افزایش یافته، آن هم بازاری که نگاه غالب بر آن سیاسی و امنیتی است.

او افزود: با ادامه تحریم‌ها یکی از تنفس گاه‌های جدی ما مرز افغانستان است لذا در تعامل و تعادل بین صادرات کالا به آن کشور و واردات کالا از افغانستان باید بازنگری جدی صورت گیرد.

 نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ترانزیت را یکی از مسائل مهم در مرز دوغارون دانست و ادامه داد: با توجه به روابط سیاسی بین افغانستان و پاکستان، مسیر ترانزیتی بندر کراچی کمتر استفاده می‌شود لذا این مسیر یک فرصت کوتاه مدت ترانزیتی برای ایران به شمار می‌رود و باید از آن بهره جست.

سیادت بیان کرد: شرایط فیزیکی در دوغارون مطلوب نیست و اختیارات مسئولان استانی در خصوص مرز محدود است لذا باید اراده‌ای در سطح ملی برای رفع مشکلات در مرز دوغارون شکل گیرد.


دوگانگی در دریافت عوارض در مرز دوغارون


او با اشاره به دوگانگی دریافت عوارض از خودرو‌های عبوری در مرز دوغارون تصریح کرد: از یک سو دریافت عوارض برای خودرو‌های عبوری در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون حذف شده، از سوی دیگر این عوارض در گمرک دوغارون از خودرو‌ها گرفته می‌شود، این دوگانگی منجر به بروز مشکلات جانبی و فساد گسترده و دیگر مسائل می‌شود.

 نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: در صورتی که این دوگانگی در دریافت عوارض در مرز دوغارون رفع نشود، رفتن کامیون‌ها به گمرک دوغارون توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

سیادت اظهار کرد: هم اکنون نیز بسیاری از کامیون‌ها در مرز دوغارون متوقف هستند و کرایه‌ها چند برابر شده است، از سوی دیگر توقف بیش از حد کامیون‌ها و ایجاد صف‌های طولانی برای عبور از مرز باعث بروز پدیده‌ای به نام "صف فروشی" شده است.

او  ایجاد مدیریت واحد و پاسخگو برای مرز دوغارون، کاهش هزینه‌های مربوط به صدور روادید برای افغانستانی‌ها در مرز، رفع دوگانگی در دریافت عوارض در گمرک دوغارون و منطقه ویژه اقتصادی آن و افزایش تجهیزات مستقر در گمرک دوغارون را خواستار شد.

سرهنگ کاظم صمدی معاون عملیات مرزبانی خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه طرف افغانستانی در حوزه مرز پای کار نیست، گفت: تجهیزات و حجم فعالیت‌های طرف ایرانی و طرف افغانستانی در دو سوی مرز یکسان نیست، به طوری که در خاک ایران ساعات کاری گمرک و میزان تجهیزات به ویژه باسکول افزایش یافته، اما فعالیت‌های گمرکی و تجهیزات آن در آن سوی مرز با طرف ایرانی برابری نمی‌کند.

او افزود: برای رفع مشکل صف فروشی در مرز دوغارون باید قبل از ایست و بازرسی، توقف گاه بزرگی ایجاد شود و ورود و خروج کامیون‌ها با نظارت کامل انجام گیرد و هویت همه صاحبان کامیون مشخص شود، برای ارتقای سطح ایمنی تانکر‌های سوخت در مرز نیز باید تجهیزات مربوط به آتش نشانی و موارد مورد نیاز دیگر در آن منطقه تامین گردد.


عدم تناسب بین کرایه حمل ناوگان در دو سوی مرز


جواد وحدتی‌فر معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تفکر غالب در افغانستان این است که اجازه ندهند ناوگان ایرانی وارد کشور افغانستان شود، زیرا ناوگان افغانستانی از ناوگان ایرانی ارزان‌تر است و کرایه حمل کمتری می‌گیرد.

او افزود: این مسائل باعث شده است که تجار ایرانی نیز به ما فشار آورد که ناوگان افغانستانی به کشور ایران وارد شود تا حمل بار ارزان تر شود، این موضوع زمینه ساز حضور ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون افغانستانی در کشور و دادخواهی صنف رانندگان ایرانی برای رفع این بی عدالتی شده است.

 معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در صورتی که مرز شمتیغ فعال شود، از حجم کامیون‌ها و مشکلات در مرز دوغارون کاسته می‌شود.


لزوم فعال کردن بازارچه مرزی خواف


هادی حقیقی مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بازارچه مرزی دوغارون از سال ۱۳۷۲ ایجاد شده است، یک بازارچه نیز در خواف در مرز بین ایران و افغانستان داریم که به بهره برداری نرسیده است.

او افزود: دولت افغانستان بازارچه‌های مرزی با ایران را به رسمیت نمی‌شناسد، زیرا آن‌ها در مقابل برخی بازارچه‌ها گمرک مستقر ندارند که بتوانند عوارض دولتی خود را دریافت کنند لذا با ایجاد بازارچه‌های مرزی مخالف هستند.

 مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی ادامه داد: فعالیت بازارچه مرزی دوغارون در فعالیت‌های گمرکی دوغارون ادغام شده و در مقابل گمرک اسلام قلعه افغانستان قرار گرفته است، در مقابل ما از موضع فعالیت بازارچه‌های مرزی خود عدول نکردیم و فعالیت آن را حفظ کردیم و رویه‌هایش نیز گمرکی است.

حقیقی بیان کرد: یکی از مناطقی که می‌تواند به تسهیل مراودات تجاری در مرز بین ایران و افغانستان کمک کند، بازارچه مرزی خواف است، اما در مقابل بازارچه مرزی در آن کشور وجود ندارد.

مرز دوغارون به عنوان گذرگاه مرزی ایران و افغانستان در ۱۸ کیلومتری تایباد و این شهر نیز در ۲۲۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.
 
انتهای پیام// م.ب
منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.