قصه پرتکرار ترافیک و کامیون‌های سرگردان در مرز دوغارون تمام نمی‌شود

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: گاهی کامیون‌ها حتی برای بازه‌های طولانی ۲۰ الی ۳۰ روز در مرز دوغارون معطل خروج می‌مانند که این وضعیت هزینه کرایه‌ها را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد زمانیان یزدی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با اشاره به تداوم وضع معطلی کامیون ها در مرز دوغارون و ایجاد مشکلات حمل و نقل بین المللی گفت: این ترافیک‌های سنگین و بی‌نظمی فراوان در منطقه دوغارون که بر شدت مشکلات افزوده، تجارت و ترانزیت ما با افغانستان را به چالش دچار می‌کند.

او اشاره ای به تلاش‌های سه کمیته «دریایی»، «جاده‌ای و ترانزیت» و «ریلی»، ذیل این کمیسیون داشت و افزود: در مجموع جلسات کمیسیون‌ها و کمیته‌های تحت پوشش آن، موضوعاتی همچون سرمایه گذاری اتباع خارجی در شرکت‌های حمل و نقل بین المللی، مشکلات حمل و نقل جاده‌ای در مرز دوغارون، صدور بارنامه داخلی برای کالا‌های ترانزیتی، پیگیری فراز و فرود‌های موجود در روند نوسازی ناوگان حمل و نقل، تفویض انجام امور مربوط به گذرنامه به شرکت‌های حمل و نقل استانی، آیین نامه تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین المللی، مشکلات موجود در بحث تامین واگن‌های تجاری و... به بحث و بررسی گذاشته شد و نتایج و پیشنهادات فعالان و صاحبنظران این حوزه، پس از جمع بندی به مکاتبه یا مذاکره با مسئولان متولی و نهاد‌های مسئول در این حوزه انجامید. نتایج مثبتی نیز در بعضی حوزه‌ها حاصل آمد که فعالان حوزه حمل و نقل بین‌المللی از اثرات آن بهره‌مند شدند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اشاره‌ای به بعضی چالش‌ها موجود در مرز دوغارون و ترافیک سنگین در این منطقه کرد و ادامه داد: برای بررسی مشکلات این مرز، مطالعات جامعی از سوی کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد و انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی انجام گرفت و بسته‌ای از مشکلات و پیشنهادات اصلاحی جمع‌بندی و به مراجع مختلف، از جمله وزارت کشور ارائه شد.

بیشتر بخوانید


زمانیان ترافیک سنگین کامیون‌ها را یک معضل قدیمی و پُرتکرار دانست و بیان کرد: مشکلات این منطقه به مثابه یک کلاف سردرگم به قوت خود باقی‌ است و به رغم طرح آن در مجامع مختلف و بازدید‌های متعدد مسئولان در رده‌های متفاوت، عزمی برای اصلاح امور در این منطقه وجود ندارد. در حال حاضر شاهدیم که کامیون‌ها حتی برای بازه‌های طولانی ۲۰ الی ۳۰ روز در مرز معطل خروج می‌مانند. وضعیت موجود باعث شده تا هزینه کرایه‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

او تصریح کرد: برای ماشین باری داخلی در مسیر بندرعباس به دوغارون، پیشتر هزینه کرایه ۱۵ میلیون تومان بوده، اما این رقم در حال حاضر به ۳۵ میلیون تومان رسیده است. حتی دیگر موضوع اعلام بار نیست و هر راننده که با هر کرایه بتواند در این مسیر تردد کند، به کار گرفته می‌شود. کرایه در مسیر اسلام قلعه که ۱۸ میلیون تومان بود حالا به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است و به مقصد هرات نیز تا ۷۵ میلیون تومان قیمت می‌خورد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تداوم وضع موجود را برای بخش حمل و نقل بین المللی و توامان حوزه تولید مخرب دانست و تاکید کرد: این ترافیک‌های سنگین و بی‌نظمی فراوان در منطقه دوغارون که بر شدت مشکلات افزوده، تجارت و ترانزیت ما با افغانستان را به چالش دچار می‌کند.

زمانیان اظهار کرد: اینکه مشکلات سال‌هاست از تریبون‌های مختلف عنوان می‌شود و مسئولان امر نیز مکرر بر آن صحه می‌گذارند، اما گرهی گشوده نمی‌شود، به واسطه فسادی است که از این بی‌نظمی شکل گرفته است. شکلی از آن در قالب نوبت‌فروشی‌ها ظهور و بروز دارد. نوبت‌هایی که بهای آن‌ها گاهی تا ۳ میلیون تومان نیز افزایش پیدا می‌کند.

او بخشی از مشکلات این منطقه را ناشی از مدیریت دوگانه‌ای دانست که باعث می‌شود تردد مرزی از دو درب انجام بگیرد و افزود: ما اینجا، یک مرز، با دو درب و دو قانون متفاوت داریم. شاید بزرگترین مشکل هم همین است. ناوگان حمل و نقل افغانستانی که به گمرک وارد می‌شود، باید عوارض بپردازد. اما ورودی دیگر که به منطقه ویژه می‌رسد؛ رایگان بوده و تعرفه‌ای از بابت آن اخذ نمی‌شود، ولی متقابلا هزینه‌تراشی‌های دیگری برای ناوگان تجاری در این منطقه انجام می‌شود. به هر رو، ترافیک موجود باعث شده تا حجم زیادی از کالا‌های صادراتی و ترانزیتی، پشت مرز معطل بمانند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی از چالش‌ها و مشکلات موجود در مرز ترکمنستان نیز سخن به میان آورد و تاکید کرد: گشایش در بحث ورود ناوگان جاده‌ای به این کشور، محدود به چند مقطع کوتاه بود و کامیون‌های ما تنها توانستند مسافت کوتاهی را وارد خاک این کشور شده و بار خود را تحویل ناوگان داخلی دهند. این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند چرا که نگرانیم به یک رویه برای کشور ترکمنستان تبدیل شود و در این صورت، بخش صادرات و حمل و نقل بین المللی ما به شدت آسیب می‌بیند.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.