مسمومیت دارویی بیشترین آمار مراجعه به بیمارستان‌های کشور

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو کرمانشاه گفت : مسمومیت دارویی بیشترین آمار مراجعه به بیمارستان‌های کشور است که بیشتر به دارو‌های آرام‌بخش و موثر بر سیستم اعصاب مرکزی مربوط می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ وریا رحیمی رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو کرمانشاه با اشاره به هفته مسمومیت از اول تا هفتم آبان‌ماه، گفت : امسال ۱۵ سال است که این هفته را با همکاری ارگان‌های مختلف در راستای آگاهی دادن به مردم و پیشگیری از انواع مسمومیت‌ها برگزار می‌شود.

او در تعریف مسمومیت، گفت : مسمویت یعنی هر عامل خارجی که وارد بدن شود و مقداری از آن سبب عوارض سمی در بدن شود که براساس نوع عامل خارجی ورودی در قالب دارویی، مواد اعتیاد و مخدر، سموم دفع آفت شیمیایی، غذایی، گیاهان سمی، انوع گاز‌ها دسته‌بندی می‌شود که براساس مقدار آسیب‌های وارده، آمار‌هایی هم دارند.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو کرمانشاه افزود: متاسفانه مسمومیت دارویی بیشترین آمار مراجعه به دانشگاه‌های کشور را دارند، حدود ۴۰ درصد مراجعان مسمومیت‌های از دارویی است که به صورت عمدی و غیرعمدی مصرف می‌کنند لذا ضرورت دارد مردم از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند.

او افزود: دارو‌های مرتبط با آرام‌بخش و موثر بر سیستم اعصاب مرکزی و بعد دارو‌های قلبی عروقی و دسته دارو‌ها مخدر بیشترین عامل مسمومیت‌های دارویی را دارند.

رحیمی ادامه داد: پارسال ۷ هزار و ۵۶۰ مورد مرگ در کشور با انواع مسمومیت‌ها داشتیم که از این تعداد ۶ هزار و ۶۰۰ نفر مرد و یک‌هزار و ۵۵۴ نفر زن بوده که معمولا آقایان سه تا چهار برابر بیشتر از خانم‌ها عوارض مسمومیت دارند.

او گفت: ۲ هزار و ۵۳۰ مورد فوت مسمومیت از این تعداد با عوامل دارویی و شیمیایی بوده و ۵ هزار و ۳۰ مورد هم بر اثر مصرف ناشی از سوء مصرف مواد شامل مواد مخدر، الکل، مواد محرک و مواد توهم‌زا است.

رحیمی ۷۸۴ مورد از مرگ‌ها را بر اثر گازمونواکسد کربن اعلام کرد و گفت: ۱۸۵ مورد سموم آفات نباتی که در بین این سموم قرص برنج بیشترین سهم مرگ را به خود اختصاص داده که البته بیشتر مربوط به استان‌های تهران، مازنداران و گیلان است.

او افزود: در همه‌گیری کرونا چیزی که بیشتر شیوع پیدا کرد مسمومیت با الکل، متانول و شوینده است که ۴۷۸ مورد بوده که نسبت به پارسال در سطح کشور ۱.۵ برابر شده که بیشتر ناشی از عدم اطلاع و باوز غلط مردم در مصرف الکل که مانع همه گیری کرونا می‌شود، است.

او گفت: در برخورد با افراد مسموم اگر هوشیار بود از او بپرسیم که با چه چیزی مسموم شده بعد در اسرع وقت با اورژانس تماس و اطلاعات دقیق را به مراکز درمانی ارائه دهیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار