پایش پرندگان مهاجر در خراسان‌شمالی برای پیشگیری از آنفلوآنزا/ شکارچیان پرندگان مهاجر را شکار نکنند

معاون اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از پایش مداوم زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در این استان برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  معاون اداره کل محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه به صورت خیلی محدود مهاجرت پرندگان مهاجر از سوی کشور‌هایی همچون روسیه به این استان آغاز شده است، گفت: از آنجاییکه شاید این پرندگان دچار بیماری‌هایی همچون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشند، گشت‌های مشترک با اداره کل دامپزشکی استان در حال انجام است.

او افزود: پرندگان مهاجر در این استان در سطح آبگیر‌ها و حاشیه رودخانه اترک مستقر می‌شوند و بیشتر پرندگان مهاجر در این استان از نوع مرغابی سرسبز، فلامینگو، حواصیل، پلیکان و ... است.

لشگری تاکیدکرد: تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش و مشاهده نشده است.

فرزین حسینی رئیس اداره بهداشت بیماری‌های طیور و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی  بیان کرد: مواردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تعدادی از کشور‌های شمال ایران گزارش شده است، بنابراین این احتمال می‌رود که این بیماری همراه با ورود پرندگان مهاجر به داخل منتقل شود.


بیشتر بخوانید 


اوافزود: در همین راستا پایش‌های مداوم از زیست گاه‌های این پرندگان در استان به همراه اداره کل محیط زیست استان در حال انجام است.

حسینی ادامه داد: توصیه می‌شود روستاییان طیور خود را محصور کرده تا در ارتباط با پرندگان مهاجر قرار نگیرند و تدابیری داشته باشند که احتمال تغذیه پرندگان از آب و دان طیور بومی و یا ورود آن‌ها به لانه این طیور جلوگیری شود.

او تاکیدکرد: علاوه بر آن تاکید می‌شود شکارچیان از زنده گیری پرندگان مهاجر، شکار آن‌ها خودداری کرده و افراد در صورت مشاهده پرنده بیمار و یا تلف شده، گزارشات لازم را به این اداره کل ارسال کنند.

حسینی بیان کرد: تاکنون هیچ موردی از بیماری مذکور در استان مشاهده نشده است.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.