مخرب‌ترین تاثیرات دیابت نوع ۲ بر دهان و دندان + تصاویر

محققان انگلیسی می‌گویند دیابت نوع ۲ می‌تواند به طور قابل توجهی باعث ایجاد بیماری‌های دهان و دندان شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه انگلیسی اکسپرس، امروزه دیابت نوع ۲ یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان مردم است. دیابت شیرین نوع ۲ (Diabetes mellitus type ۲) که آن را دیابت شیرین غیروابسته به انسولین (NIDDM) یا دیابت بزرگسالان می‌نامند، نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که با بالا بودن گلوکز خون در شرایط مقاومت در مقابل انسولین و کمبود نسبی آن شناسایی می‌شود. این مسئله در تقابل با دیابت شیرین نوع ۱ است که در آن به دلیل تخریب سلول‌های جزیره‌ای در لوزالمعده با کمبود مطلق انسولین مواجه هستیم.

نشانه‌های این بیماری احساس تشنگی و گرسنگی مفرط و تکرر ادرار است و  ۹۰ درصد افراد مبتلا به دیابت، به دیابت نوع ۲ دچار هستند و ۱۰ درصد دیگر به ترتیب مبتلا به دیابت شیرین نوع ۱ و دیابت بارداری مبتلا هستند. گفته می‌شود که چاقی دلیل عمده دیابت نوع ۲ در افرادی است که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند. از دیگر دلایل این بیماری می‌توان به عدم تحرک، فشار خون بالا، داشتن HDL خون پایین یا تری گلیسیرید بالا اشاره کرد.

در شروع بیماری می‌توان با افزایش ورزش، اصلاح رژیم غذایی و مشورت با پزشک این بیماری را درمان کرد و این مورد در سال‌های اخیر توسط دانشمندان کانادایی که بر روی این نوع بیماران در حال تحقیق بودند، به اثبات رسیده است. بر مبنای این پژوهش‌ها ۴۰ درصد افراد به طور کامل درمان می شود و لوزالمعده دوباره شروع به تولید انسولین می‌کند. اگر سطح گلوکز خون با این روش‌ها به اندازه کافی پایین نیامد، ممکن است مصرف دارو‌هایی مانند متفورمین یا انسولین لازم باشد و معمولاً باید به‌طور مرتب سطح قند خون کسانی که انسولین مصرف می‌کنند اندازه گیری شود.

نرخ ابتلا به دیابت به طرز قابل توجهی در ۵۰ سال اخیر به موازات چاقی افزایش یافته‌است. تا سال ۲۰۱۰ تقریباً حدود ۲۸۵ میلیون نفر مبتلا به این بیماری بودند و این درحالی است که تعداد آن‌ها در سال ۱۹۸۵ حدود ۳۰ میلیون نفر بوده‌ است.

قند و سلامت دندان ها

عوارض ناشی از قند خون بالا بر سلامت بدن

عوارض ناشی از قند خون بالا شامل بیماری قلبی، سکته‌ها، ریتینوپاتی و نارسایی کلیوی است که در آن فرد ممکن است نیاز به دیالیز داشته باشد، همچنین گردش ضعیف خون در دست و پا و در نهایت قطع عضو از دیگر عوارض قند خون بالاست.

محققان انگلیسی می‌گویند در سال‌های اخیر بر شدت همه گیری دیابت نوع ۲ افزوده شده است. در این نوع دیابت افزایش قند خون در بیماران مشاهده می‌شود. با این حال، این افزایش قند تنها در خون بیماران رخ نمی‌دهد. یافته‌های جدید نشان می‌دهد بیماران مبتلا به این نوع دیابت دارای سطح بسیار بالایی از قند در دهان و دندان هستند.

مخرب‌ترین تاثیرات دیابت نوع ۲ بر دهان و دندان + تصاویر

عوارض ناشی از دیابت بر سلامت دهان و دندان

بر این اساس، یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد تشکیل پلاک‌های دندان نخستین نشانه افزایش سطح بسیار بالای قند خون است. گلوکوز به طور طبیعی در بزاق دهان وجود دارد. زمانی که فرد به دیابت نوع ۲ مبتلا است و موفق به کنترل آن نمی‌شود سطح گلوکوز بالا در بزاق می‌تواند منجر به رشد باکتری‌های مخرب در دهان شود. این باکتری‌ها با مواد غذایی ترکیب می‌شوند و یک بافت نرم و چسبناک به نام پلاک دندان را تشکیل می‌دهند.

نکته تاثر آور این است که این پلاک‌ها توانایی تخریب مینای دندان و ایجاد حفره را دارند و برخی دیگر از پلاک‌ها می‌توانند منجر به بیماری‌های لثه شوند و بوی بد دهان را ایجاد کنند.

دیابت و سلامت دندان

«مرکز ملی بیماری‌های دیابت، گوارشی و کلیه انگلیس» در این باره می‌گوید: پلاک‌ها اگر از روی دندان‌ها پاک نشوند با گذشت زمان سفت و محکم می‌شوند و بر روی دندان رسوب و در قسمت بالایی لثه تجمع می‌کنند و دیگر نمی‌توان با مسواک زدن آن‌ها را از روی دندان پاک کرد.

همچنین به مرور زمان لثه‌ها قرمز و متورم و به راحتی دچار خونریزی می‌شوند. خونریزی لثه در این موارد یکی از نشانه‌های اصلی تورم و ناسالم بودن بافت لثه است که اصطلاحاً به آن التهاب لثه می‌گویند. ممکن است در این زمان فرد دچار بیماری پیوره (بیماری بافت‌های اطراف دندان) شود. این بیماری باعث عفونت در ناحیه لثه‌ها و سایر نسوج نگه‌دارنده دندان می‌شود. در این حالت از پای دندان‌ها خونابه می‌آید و دهان بد بو و عفونی می‌شود. شیوع پیوره که نوع جدی‌تر بیماری لثه است با افزایش سن بیشتر می‌شود و نزدیک به ۵۰ درصد افراد بالغ بالای ۴۵ سال به نوعی به این بیماری مبتلا هستند.

مخرب‌ترین تاثیرات دیابت نوع ۲ بر دهان و دندان + تصاویر


بیشتر بخوانید


توصیه های برای حفظ سلامت دهان و دندان به دیابتی ها

متخصصان انگلیسی می‌گویند برای کاهش خطر بیماری‌های دهان و دندان بسیار ضروری است که افراد به طور مداوم اقدام به اندازه گیری سطح قند خون خود کنند. همچنین رعایت توصیه‌های پزشکی برای پایین نگه داشتن سطح قند خون ضروری است. به هر میزان که فرد بتواند سطح قند خونش را کنترل کند به همان اندازه می‌تواند از التهاب لثه‌ها و بیماری‌های مرتبط با دهان و دندان خواهد کاست.

محققان انگلیسی تاکید دارند مسواک زدن به طور مداوم بخصوص در اول صبح و پیش از خوابیدن در شب و به طور ایده آل پس از هر وعده غذایی می‌تواند مانع از تشکیل پلاک‌های دندان شود. استفاده از مسواک‌های دارای دندانه‌های نرم و خمیر دندان‌های حاوی فلوراید از جمله توصیه‌های دندان پزشکان برای یک مسواک زدن استاندارد است. مسواک‌هایی که دندانه‌های سفت و محکم دارند می‌توانند منجر به خونریزی لثه و آسیب به بافت‌های دهان شوند. از همین رو، بهتر است افراد در خرید مسواک بسیار دقت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.