در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاهش تمایل کشاورزان به کشت محصول به دلیل افزایش قیمت کود‌

مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: با توجه به افزایش ۷ تا ۱۰ برابری قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه، کشاورزان تمایلی به کشت محصول ندارند.

جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه افزایش قیمت کود سنخیتی با درآمد کشاورزان ندارد، اظهار کرد: با وجود آنکه کود به عنوان نهاده اصلی تولید در کمیت و کیفیت اثر گذار است، اما به سبب افزایش ۷ تا ۱۰ برابری قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه کشاورزان استقبالی برای خرید کود در کشت زمستانه ندارند که این امر آسیب جدی به امنیت غذایی کشور وارد می‌کند.

حسینی با اشاره به اینکه مصرف کود از لحاظ کمی و کیفی در تولید اثر گذار است، بیان کرد: علی رغم‌ افزایش قیمت کود به عنوان یکی از مهم ترین نهاده‌های تولید، اما دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک برای سال زراعی جدید، افزایش هزینه‌های تولید را در نظر نگرفته است، به همین دلیل درباره سطح زیر کشت گندم، جو و کلزا نگرانی‌هایی وجود دارد.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: طی هفته‌های اخیر سازمان برنامه و بودجه تصمیماتی مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی قیمت کود اوره اتخاذ کرد که بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی این موضوع متوقف شد.

وی در پایان با بیان اینکه بخش کشاورزی توان هیچ گونه افزایش قیمت نهاده‌های تولید را ندارد، تصریح کرد: با توجه به رشد چندبرابری هزینه‌های تولید به دولت بار‌ها گفته ایم که بخش کشاورزی توان هیچ گونه افزایش قیمت را بویژه در بخش کود اوره ندارد چرا که تولید وابسته به کود اوره است که در صورت گرانی و عدم مصرف متناسب با نیاز واقعی گیاه، کشاورزان از چرخه مصرف خارج می‌شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت کود ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار