حفاظت و مرمت قلعه تاریخی و باستانی ایزدخواست شهرستان آباده با همکاری بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید علی نقیب طبیب لقمانی معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس در بازدید از قلعه تاریخی ایزدخواست گفت: حفاظت و مرمت قلعه تاریخی و باستانی ایزدخواست شهرستان آباده با همکاری بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه باید طرح جامعی که بتواند برنامه امروز و آینده این مجموعه را بر اساس گذشته تاریخی آن تعریف کند، طراحی شود، افزود: با همت جمعی قلعه تاریخی ایزدخواست می‌تواند به عنوان دروازه اصلی استان فارس، حفظ و احیا شود.

لقمانی گفت: با سرمایه گذاران بخش خصوصی در خصوص بازسازی و مرمت این میراث فرهنگی جلساتی داشتیم که نتایج خوبی حاصل شده و مطالعات آن در دست اقدام است.

فرماندار شهرستان آباده نیز در این بازدید با اشاره به پیشینه تاریخی شهر ایزدخواست گفت: ایزدخواست دارای سابقه باستانی بسیار است و اکثریت نزدیک به اتفاق جهانگردان خارجی، در سیاحت‌نامه‌های خود از این شهر و قلعه آن یاد کرده‌اند.

زین العابدین نیک مرام افزود: مردم ایزدخواست، اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری این شهر باید همراه دولت روند احیای این قلعه تاریخی را پیگیری کنند.

او ادامه داد: حضور بخش خصوصی در احیای شهر باستانی ایزدخواست می‌تواند موجب رونق صنعت گردشگری در استان فارس و شهرستان آباده شود.

قلعه یا دژ ایزدخواست نخستین بنای خشتی چند طبقه‌ی دنیا است که در ۷ کیلومتری شمال ایزدخواست قرار دارد.

این قلعه تاریخی متعلق به دوره ساسانی است که بر روی تپه سنگی قرار گرفته واز طریق یک پل چوبی امکان ورود به داخل قلعه میسر می‌شود.

این قلعه اولین بنای طبقاتی جهان و دومین بنای خشتی بعد از از ارگ بم محسوب است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.