رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

برداشت خاک از هرمز حتما با مجوز بوده است/ ایمن شدن منطقه توران برای یوز‌های محلی

کلانتری گفت: جزیره هرمز خاکش کشاورزی نیست اگر انتقالی و برداشتی هم از این منطقه بوده حتما با مجوز بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مناطق خیزش گرد و غبار در کشور اظهار کرد: ۱۱ میلیون هکتار ریزش گرد و غبار در داخل کشور داریم که این مناطق به صورت کامل شناسایی شده اندو برنامه ما این است تا سبب تثبیت این ریزگرد‌ها شویم.

او با اشاره به اینکه امروزه گرد و غبار جدی با منشا داخلی نداریم، گفت: متاسفانه در منبع خارجی هنور نتوانسته ایم اقدامی انجام دهیم، اما به دلیل بارش‌ها این گرد و غبار‌ها کمتر شده است؛ عمدتا این گرد وغبار‌های خارجی از کشور عربستان، عراق، کویت وشمال غرب روسیه وارد کشور می‌شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، مطرح کرد: برای احیای دریاچه ارومیه حدود ۲۶ برنامه و نزدیک به یکصد پروژه تدوین شده است، در ۴۰ سال گذشته حق آبه این دریاچه برداشت می‌شد و آبی به دریاچه نمی‌رسید.

کلانتری با اشاره به برنامه ریزی‌هایی برای احیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: برنامه ریزی کردیم تا سالیانه حدود ۵ درصد از حق آبه کشاورزان به دریاچه ارومیه اختصاص داده شود و در کنار این حق آبه دریاچه ارومیه را از وزارت نیرو گرفتیم.

او ادامه داد: از امسال، سالی ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه خواهد شد، این عملیات و برنامه ریزی‌ها به اضافه صرفه جویی در مصرف آب سبب شده است تا دریاچه ارومیه به مرور زمان تثبیت و به مرحله احیا برسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به سیستم آبیاری کشور مطرح کرد: امروزه تنها نزدیک به دو و نیم میلیون هکتار از سیستم آبیاری پیشرفته استفاده می‌کنیم و ما اشکالی که در سیستم‌های نوین آبیاری داریم این است که با استفاده از این روش مصرف آب را کم نمی‌کنیم.

کلانتری با بیان اینکه بیش از توان آبی کشور آب مصرف می‌کنیم، گفت: امروز حدود ۱۰۰ درصد آب‌های تجدید پذیرمان را استفاده می‌کنیم که با ادامه این روند منابع آبی ما به سرعت از بین خواهد رفت.

او درباره صادرات خاک هرمز مطرح کرد: اصلا همچین اتفاقی نیفتاده است، خاک‌های معدنی کشور همیشه صادر می‌شوند، اما خاک کشاورزی نه. خاک که طلا نیست آن را قاچاق کنند و صادرات خاک طبق قانون ممنوع است، جزیره هرمز هم خاکش کشاورزی نیست اگر انتقالی و برداشتی هم از این منطقه بوده حتما با مجوز بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به آخرین وضعیت یوزپلنگ‌های ایرانی تصریح کرد: با ارگان‌های بین المللی متعددی درباره یوزهای ایرانی قرارداد منعقد کردیم، بیش از ۲۱ قلاده یوزپلنگ در قالب ۵ خانواده در منطقه توران مشاهده شده است.

کلانتری افزود: در تلاش هستیم تا زاد و ولد این یوز‌ها را مدیریت کنیم و منطقه توران را برای این یوز‌ها امن کردیم و تا به امروز بیش از ۲۲ چوپان از منطقه خارج شدند. اگر بتوانیم چهار آبشخور در منطقه برای این یوز‌ها پیش بینی کنیم یوز‌ها دیگر نیاز نخواهند داشت که بخاطر آب از منطقه خارج شوند.

او تصریح کرد: همچنین باتوجه به بارش‌های اخیر، غذای یوز‌ها نیز در منطقه بیشتر شده امیدواریم ظرف سه سال آینده تعداد یوز‌های محلی را افزایش دهیم، وضعت این گونه ها  بهتر از۴ سال گذشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آلودگی‌های دریای خزر گفت: آلودگی‌های دریای خزر در مرحله آلودگی‌های نفتی و در مرحله دوم پسماند‌های حاشیه کشورهاست و شیرآبه و فاضلاب‌هایی که وارد دریای خزر می‌شوند یکی دیگر از آلودگی هاست.

کلانتری با اشاره به اینکه کشور‌های حاشیه دریا خزر باید آلودگی‌های نفتی را مدیریت کنند، عنوان کرد: صیادی بیش از حد در دریای خزر یکی دیگر از مشکلات دریای خزر است و به همین دلیل بعضی از گونه‌ها در معرض تهدید انقراض هستند، بنابراین در این باره باید با کشور‌های حاشیه دریای خزر تفاهم کنیم.

او ادامه داد: دریای خزر نباید به دلیل مسائل سیاسی از بین رود، خزر نباید همچون خلیج فارس شود و باید بیشتر از همیشه به دریا خزر توجه کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به آلودگی هوا و نقش آن در تشدید ویروس کرونا، مطرح کرد:افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون می‌تواند تا هشت درصد تلفات کرونایی را بیشتر کند که افزایش این ذرات معلق حاصل از سوخت مازوت و گازوئیل است، ما این موضوع و راه حل‌های پیشنهادی آن را به ستاد کرونا اعلام کردیم.

کلانتری با اشاره به اینکه هیچ سالی همچون امسال آلاینده نداشتیم، افزود: ما به ستاد کرونا اعلام خطر کردیم، امیدواریم ستاد کرونا به این مسائل رسیدگی کند در غیر این صورت مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا افزایش پیدا خواهد کرد.

او درباره ایجاد مزارع چوب در کشور گفت: ما در کشور محدودیت آب شیرین داریم و نمی‌توانیم همچون سایر کشور‌ها مزارع چوب ایجاد کنیم و بهتر است تا چوب را وارد کنیم، ما به شدت مشکل آب داریم لذا باید انتخاب کنیم که چوب ، شکر یا گندم تولید کنیم.

کلانتری با اشاره به اینکه آب اضافی در کشور وجود ندارد که مزارع چوب تولید کنیم، عنوان کرد: همین الان ما باید ۴۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف کنیم، ولی ۹۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنیم و امروزه همه مشکلات ما ریشه در کم آبی دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تمام جنگل‌های زاگرس و البرز حفاظتی هستند و ما نباید از جنگل‌ها برداشت اقتصادی کنیم، برداشت چوب از جنگل‌ها طبق قانون ممنوع است و تنها چوب‌های افتاده قابل برداشت خواهد بود.

کلانتری درباره تخلفات زمین خواری در کوه و جنگل ها، تصریح کرد: یک سری از ارگان‌های وابسته به حکومت وقتی تخلف می‌کنند، زود دستگاه‌های قضایی و اجرایی به آن‌ها نخواهد رسید، ما تنها اقدامی که می‌توانیم دراین باره انجام دهیم این است که این مسائل را به دستگاه قضایی ارجاع دهیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۱۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
وقتی می نویسند با مجوز بوده
حتما مجوز نداشته این یک اصل در اخبار ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
اون كه بله.واگذاري درياي خزر و واگذاري خلي ج فارس و بندر چابهار و جزيره ي كيش و فروش معادن طلا و آهن و مس و ..ايناهم با مجوز بوده ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
جزیره هرمز هم خاکش کشاورزی نیست اگر انتقالی و برداشتی هم از این منطقه بوده حتما با مجوز بوده است.
آخرین اخبار