باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

وقف علمی؛ زمینه‌ساز رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی

از آنجا که یکی از راه‌های رفع تحریم‌ها افزایش دانش علمی کشور است، وقف علمی می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی ما را حل کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، وقف سنت حسنه‌ای است که در دنیا و آخرت برای خیّر خیر می‌آفریند؛ دین مبین اسلام در رابطه با وقف توصیه‌های بسیار ضروری دارد و نشان داده این موضوع بسیار مهم است. یکی از انواع وقف، وقف علمی است که جدای از تأثیرات سودمند بر رفاه انسان‌ها، در راستای ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه و تشویق اهالی علم و فرهنگ بسیار موثر است.

درباره اهمیت وقف علمی با حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران و ارشدی مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن را می خوانید:

جایگاه رفیع‌ وقف علمی در زمان تحریم

حجت الاسلام و المسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، وقف علمی را این‌گونه تعریف کرد: فردی دانشی دارد و اختراعی را ثبت می‌کند و آن اختراع را وقف می‌کند؛ مثلا موقوفه دانش و سلامت کوثر شیراز که پیرامون تجهیزات پزشکی وقف شده است و متخصصین این فن در همه زمینه‌ها برای جبران خلأ، در اقدامی خیرخواهانه آثار علمی، کتاب‌ها یا دانش مکتوب خود را وقف کرده اند.

وی یکی از راه‌های گسترش این سنت حسنه را گزارش‌های مکرر سازمان اوقاف و امور خیریه برای مردم دانست و افزود: اقدامات شایسته و پیامد‌های مثبت این موقوفات را باید بیش از پیش و شفاف‌تر نشان دهیم تا خیرین با آشنایی بیشتری در این زمینه همکاری کنند. خیّرین هم می‌توانند با مشورت زمینه‌های دیگر وقف را شناسایی و نیت‌هایی که نیاز‌های جامعه را رفع می‌کند و باری از روی دوش جامعه بر می‌دارد، پیدا کنند. در زمان تحریم، وقف علمی جایگاهی رفیع‌تر از قبل پیدا کرده است و نیاز جامعه ما برای رفع تحریم ثبت اختراعات و اکتشافات بومی است؛ باید این آثار را با تکثیر، حمایت و در نهایت تجاری سازی کرد تا باری را از دوش جامعه برداشت.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه برای پیشرفت آینده کشور تفکر لازم است، اظهار داشت: توسعه جغرافیای علمی کشور و عبور از تحریم‌های ظالمانه، ارتباطی دقیق و وسیع با وقف در ساحت‌های مختلف علمی دارد؛ خیرین باید به این مهم توجه کنند و برای استقلال کشور و رفاه نسل‌های آینده به این سمت حرکت کنند.

 روزگار جدیدی را در وقف علمی خواهیم داشت

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران، نیز در رابطه با وقف علمی گفت: طرف اول ماجرا یک انسان خیر، فهیم و خوش فکر با یک وقف متفاوت است که برای ارتقای سطح علمی کشور جوانان نخبه را تشویق می‌کند و طرف دیگر ماجرا جوانانی هستند که با لطف خدا، دعای پدر و مادر و سخت کوشی خودشان توانستند خوش بدرخشند. نشان دادن این دو طیف عزیز جامعه سبب انتشار این اقدام پسندیده می‌شود.

امام جمعه موقت تهران رسیدن به موفقیت‌های آینده را در سایه دو رکن اساسی دانست و بیان کرد: اخلاق و معنویت به همراه علم و دانش دو بالی هستند که می‌توانند ما را به هدف‌های بزرگ جامعه برسانند؛ وقتی کشور تصمیم می‌گیرد مسیر پیشرفت خود را به صورت دانش بنیان پیش ببرد و رهبر یک کشور هدف گذاری و تعیین می‌کند که پنجاه سال آینده باید بر قله‌ی موفقیت ایستاده باشید و در آن روزگار کشور‌های دیگر برای فراگیری دانش‌های نو نیازمند فراگیری زبان فارسی باشند، به این معناست که روزگار جدیدی را در وقف خواهیم داشت و لازمه آن این است که خیرین با الگو گرفتن از خیرین بزرگوار وقف علمی به این موضوع مهم توجه کنند.

پیشرفت علمی؛ مقدمه پیشرفت اقتصادی و فرهنگی

حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز از مرحوم حسینعلی البرز به عنوان الگویی مناسب در زمینه وقف علمی نام برد و اضافه کرد: او علاوه بر وقف تمام اموال خود که معادل تشکیل یک بانک خصوصی در ایران بود، جان خود را نیز وقف و باتوجه به بیماری‌های سخت تا لحظه آخر به جامعه و کشور خود خدمت کرد. اتفاق جالب و با ارزش دیگری که حسینعلی البرز انجام داد، وقف کالبدشان به دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران بود. او معتقد بود شاید با تشریح پیکرش صفحه‌ای به کتاب بزرگ علم پزشکی کشور اضافه شود.

ارشدی پیشرفت علمی را مقدمه پیشرفت اقتصادی و فرهنگی دانست و اضافه کرد: وقف علمی تنها ناظر بر حوزه‌های علمی است و با وقف معمولی فرق دارد؛ فرد بخشی از اموال خود را برای ترویج فرهنگ علمی کشور وقف می‌کند تا از عواید آن برای موضوعاتی که مختص علم است، استفاده شود؛ به عنوان مثال فعالیت‌های بنیاد البرز در مسیر اشاعه فرهنگ کشور و تشویق و حمایت از مخترعان و پژوهشگران و دانشجویان و دانش آموزان و اقدامی مانا و ماندگار است.

وی در پایان گفت: ترویج و فرهنگ سازی این مهم نیازمند ارائه مصادیق درست و نیاز‌های موجود کشور برای خیرین به همراه نشان دادن مصادیق موفق وقف است. این دو بال یعنی شناسایی نیاز‌ها و معرفی مصادیق وقف علمی، می تواند بسیاری از خیرین را به این سمت بکشاند و سبب پیشرفت علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: وقف ، وقف علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار