۱۰ هزار بال پرنده مهاجر مهمان تالاب کانی برازان شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب کانی برازان مهاباد میزبان ۱۰ هزار بال پرنده مهاجر پاییزی آبزی و کنار آبزی شد.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان میزبان ۱۰ هزار بال پرنده مهاجر پاییزی آبزی و کنارآبزی است که برای استراحت و تغذیه این تالاب را در غرب کشور برگزیده‌اند.

این مقام مسئول در مهاباد افزود: این پرندگان شامل خوتکا، غاز خاکستری، انواع مرغابی و اردک، فلامینگو، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، پرستوی دریایی، کشیم بزرگ، غاز پیشانی سفید، سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، تنجه و گونه‌های کمیاب و در معرض خطر انقراض از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری هستند.

۱۰ هزار بال پرنده مهاجر مهمان تالاب کانی برازان شدند

سخنور اضافه کرد: هم اکنون بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر در این تالاب مربوط به خوتکا‌ها در حدود ۹ هزار قطعه، اردک سرسبز ۶۰۰ قطعه، ارک نوک پهن ۴۰۰ قطعه و لک لک ۱۰۰ قطعه است که با مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان وارد این تالاب بین‌المللی شده اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به اینکه این پرندگان از سیبری و مناطق شمالی کوچ خود را به مناطق جنوبی آغاز کردند و مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند، اذعان کرد: مدت حضور پرندگان مهاجر در تالاب کانی برازان متفاوت است و برخی از گونه‌های پرندگان زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی نیز زمستان خود را در دیگر تالاب‌های منطقه سپری می‌کنند.

۱۰ هزار بال پرنده مهاجر مهمان تالاب کانی برازان شدند

در این تالاب زیبا، ساختمان نخستین برج پرنده نگری کشور در فضایی به وسعت ۱۲۰ مترمربع احداث شده است که با داشتن امکاناتی نظیر دوربین و تلسکوپ، این فرصت را به گردشگران می‌دهد تا به تماشای پرندگان موجود در این تالاب بپردازند.

کانی برازان هر سال آغوش خود را به روی هزاران پرنده مهاجر و بومی می‌گشاید و مآمنی که این روز‌ها با افزایش آب و شرایط آب و هوایی خاص به پناهگاه امن پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

۱۰ هزار بال پرنده مهاجر مهمان تالاب کانی برازان شدند

تالاب بین المللی کانی برازان که نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می‌شود زمینه بسیار مناسبی را نیز برای پرنده نگری که شاخه‌ای از بوم گردی یا اکوتوریسم محسوب می‌شود را فراهم کرده است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.