پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال جهان + تصاویر

نام برخی مربیان در تاریخ فوتبال با جام و قهرمانی عجین شده، کسانی که در باشگاه‌های‌شان با قهرمانی‌های پرتعداد اسطوره شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اصلی‌ترین هدف در فوتبال چیست؟ بی‌شک کسب جام. هر مربی در هر سطحی از فوتبال دنیا که کار کند، به بالا بردن جام می‌انیشد و این ماهیت فوتبال است. جام گرفتن لذت دارد و علاوه بر افتخار، اعتبار هم همراه خودش می‌آورد.

اگر لیست پرافتخارترین مربیان تاریخ را مرور کنیم متوجه خواهیم شد که در بالاترین رده‌ها مربیانی قرار گرفته‌اند که کسب جام‌های متوالی آن‌ها را به‌عنوان یک مربی صاحب سبک و بزرگ بر سر زبان‌ها انداخته است؛ در واقع آن‌ها با قهرمانی‌ها و شاد کردن هواداران تبدیل به یک بُت شده‌اند. حالا این مربیان پرافتخار تاریخ فوتبال چه کسانی هستند؟

ژوزه مورینیو (۲۵ جام)

زمانی که به‌عنوان دستیار-مترجم بابی رابسون کار می‌کرد، حتی به او توجه نمی‌کردند و خیلی‌ها اسمش را هم نمی‌دانستند، اما حالا لقب «آقای‌خاص» را به خودش اختصاص داده و یکی از پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال است. ماجراجویی ژوزه مورینیو از پورتو شروع شد. همان سال ۲۰۰۲ که آمد نشان داد جام گرفتن را بلد است.

۲ قهرمانی در لیگ برتر پرتغال کسب کرد، در جام‌حذفی و سوپرجام به قهرمانی رسید و جام یوفا را هم گرفت. اما نقطه اوج کارش و زمانی که شناخته شد، قهرمان کردن پورتو در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ لیگ قهرمانان اروپا بود.

در انگلیس و با مربی‌گری چلسی جاودانه شد. ۳ قهرمانی لیگ‌برتری که به آن‌ها خیلی می‌نازد، ۳ قهرمانی در جام‌اتحادیه، یک قهرمانی در جام‌حذفی و یک قهرمانی در جام خیریه به افتخاراتش اضافه شد.

در ایتالیا هم ۲ مرتبه قهرمان سری A شد و به افتخارات اینتر قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را هم افزود.

در رئال مادرید قهرمان لالیگا شد و جام‌حذفی هم برد. در روز‌های دشوار با منچستریونایتد جام اتحادیه و لیگ اروپا را برد. حالا امیدوار است به ۲۵ جامی که دارد با تاتنهامِ کم‌افتخار، اضافه کند.

پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال جهان + تصاویر

ژوزه مورینیو همراه با جام قهرمانی لیگ قهرمانان در اینتر

اوتمار هیتسفلد (۲۵ جام)

ژنرال قبل از این‌که به‌عنوان مربی وارد بوندس‌لیگا شود هم افتخاراتی داشت و هرچه دارد به دوران حضورش روی نیمکت دورتموند و بایرن‌مونیخ ختم نمی‌شود. او اولین جام خودش را با تیم آرائو در رقابت‌های جام‌حذفی سوئیس کسب کرد. تحت‌عنوان مربی گراس‌هاپر بیشتر شناخته شد، چرا که ۲ قهرمانی سوپرلیگ سوئیس را به‌دست آورد و ۲ مرتبه هم در جام‌حذفی به جام رسید.

اما وقتی همه اروپا از آوازه هیتسفلد خبردار شدند که او دورتموند را متحول کرد. زنبور‌ها با اوتمار ۲ مرتبه قهرمان بوندس‌لیگا شدند و علاوه بر ۲ قهرمانی در سوپرجام آلمان، در آن فینال تاریخی لیگ قهرمانان اروپای فصل ۱۹۹۷-۱۹۹۶، یوونتوس را بردند و آخرین جام‌شان را کسب کردند.

انتقال بین دورتموند و بایرن‌مونیخ همیشه جنجالی بوده، حتی اگر یک مربی باشد. هیتسفلد از سال ۱۹۹۸ افتخارآفرینی را به بایرن آورد. ۵ قهرمانی بوندس‌لیگا، ۳ قهرمانی جام‌حذفی، ۴ قهرمانی سوپرجام و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا هم به افتخاراتش اضافه شد. سرجمع او هم ۲۵ جام در دوران مربی‌گری‌اش که حالا تمام شده، کسب کرده است.

پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال جهان + تصاویر

لوئیس فلیپه اسکولاری (۲۶ جام)

همه جام‌های فیل بزرگ یک طرف، قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۲ همراه تیم ملی بزریل هم یک طرف. لوئیس فلیپه اسکولاری جام‌های رنگارنگی گرفته که جالب است بدانید چندتای آن‌ها در آسیا بوده. اصلاً او نخستین جامش را در خاورمیانه گرفت.

او دهه ۱۹۸۰ یا در برزیل مربی‌گری می‌کرد یا در تیم‌های عربی. سرانجام جام امیر کویت را با القادسیه گرفت. اما وقتی برزیلی‌ها بیشتر به توانایی‌های اسکولاری ایمان آوردند که با گرمیو در کوپا لیبرتادورس جام گرفت و سپس قهرمان سری A شد.

با پالمیراس هم همین افتخارات را تکرار کرد و جام‌حذفی هم برد. او بعد از مربی‌گری در تیم‌های ملی برزیل و پرتغال دوباره به رده باشگاهی برگشت.

با چلسی جامی کسب نکرد، اما در بنیادکار ازبکستان هم یک مرتبه قهرمان لیگ این کشور شد. گوانگژو اورگراند متمول با افقی روشن افتخارات بسیاری با فیل بزرگ به‌دست آورد، از جمله ۳ قهرمانی در سوپرلیگ چین و قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا. اسکولاری هم مجموعاً ۲۶ جام گرفته.

پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال جهان + تصاویر

جوک استاین (۲۶ جام)

احتمالاً خیلی‌ها این مربی اسکاتلندی را نمی‌شناسند، یا حداقل به طور کامل اطلاعی از افتخارات او ندارند. طبیعی هم هست چرا که از افتخارات جوک استاینِ بزرگ فقط یکی بیرون از اسکاتلند به‌دست آمده است.

او اسطوره مربی‌گری در باشگاه سلتیک است و برای هواداران این تیم مثل سرالکس فرگوسن است برای طرفداران منچستریونایتد.

استاین با دانفرملاین و هیبرنین ۲ قهرمانی کسب کرد، اما بیشتر جام‌هایش بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۸ به افتخاراتش اضافه شد، وقتی مربی سلتیک بود.

۱۰ قهرمانیِ سلتیک در لیگ اسکاتلند با مربی‌گری او به‌دست آمده و ۸ قهرمانی هم در جام‌حذفی این کشور دارد. اما قهرمانی تاریخی‌اش فصل ۱۹۶۷-۱۹۶۶ در جام باشگاه‌های اروپا به ثبت رسید.

در فینال سلتیک، اینتر را برد و این تنها قهرمانی‌شان در جام باشگاه‌های سابق و لیگ قهرمانان فعلی بود. استاین در مجموع ۲۶ جام معتبر به‌دست آورد. استاین مربی تیم ملی اسکاتلند هم بود و تا زمان مرگش در سال ۱۹۸۵ این تیم را هدایت می‌کرد.

پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال جهان + تصاویر

والری لوبانُفسکی (۲۹ جام)

بی‌شک محبوب‌ترین مربی در شوروی سابق و اوکراین کسی جز والری لوبانُفسکی فقید نیست. اگرچه او به غیر از تیم‌های ملی امارات و کویت هدایت تیمی خارج از شوروی و اوکراین را برعهده نداشته، اما افتخاراتش در فوتبال اروپا قابل احترام است.

لوبانُفسکی اولین جامش را با دنیپرو دنیپروپتروفسک به‌دست آورد و پس از آن جام‌ها را دیناموکیف درو کرد. ۸ قهرمانی در لیگ شوروی و ۵ قهرمانی در لیگ اوکراین از جمله این افتخارات است. ۲ مرتبه دینامو را به قهرمانی جام‌درجام اروپا رساند و تیمش با درهم‌کوبیدن بایرن‌مونیخِ قدرتمند در سال ۱۹۷۵ در سوپرجام اروپا قهرمان شد.

والری شوروی را سال ۱۹۸۸ به فینال جام ملت‌های اروپا هم رساند که در نهایت با شکست از هلند افتخار قهرمانی در این مسابقات به او نرسید. لوبانُفسکی ۲۹ جام معتبر کسب کرده و چند جام دیگر هم دارد که در این لیست حساب نشده است.

پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال جهان + تصاویر


بیشتر بخوانید

پپ گواردیولا (۳۰ جام)

پپ نه تنها شکوه و افتخار را به نوکمپ بازگرداند، بلکه تبدیل به یک مربی صاحب‌سبک و بی‌نظیر شد که آبی‌اناری‌ها را با «تیکی‌تاکا»‌ی جذاب تبدیل به تیمی دوست‌داشتنی کرد.

گواردیولا قهرمانی را با بارسلونای B آغاز کرد. در اولین فصلی که مربی تیم اول کاتالان‌ها شد، سه‌گانه به‌دست آورد. او ۴ سال بی‌نظیر در نوکمپ داشت و ۱۴ جام خودش یعنی تقریباً نیمی از افتخاراتش را آن‌جا کسب کرد.

پپ ۳ قهرمانی لالیگا و ۲ قهرمانی لیگ قهرمانان با بارسلونا به افتخاراتش افزود. به بایرن‌مونیخ که رفت هرچه افتخار بود به‌دست آورد، به غیر از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا.

او ۳ فصل متوالی سینی قهرمانی بوندس‌لیگا را از نزدیک لمس کرد و ۲ فصل هم جام‌حذفی را برد. سوپرجام و جام‌جهانی باشگاه‌ها هم جام‌های‌شان در دستان پپ قرار گرفت.

افتخارآفرینی‌هایش با منچسترسیتی ادامه پیدا کرد و فصل پیش دبل قهرمانی در لیگ برتر را جشن گرفت. این‌جا هم هنوز حسرت قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را دارد. او مجموعاً ۳۰ جام کسب کرده و با توجه به این‌که فقط ۴۹ ساله است، بسیاری اعتقاد دارند پرافتخارترین مربی تاریخ خواهد شد.

پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال جهان + تصاویر

میرچیا لوچسکو (۳۴ جام)

لوچسکوی رومانیایی در کشورش، ترکیه و اوکراین افتخارات پرشماری کسب کرد. او بود که شاختاردونتسک را تبدیل به حاکم فوتبال اوکراین کرد. اولین قهرمانی‌اش را در دسته دوم رومانی با تیم کوروینول به‌دست آورد و سپس سال ۱۹۹۰ دینامو بخارست را به قهرمان لیگ رومانی رساند.

برشا را با قهرمانی در سری B به سری A آورد و با راپید بخارست یک قهرمانی دیگر در لیگ رومانی برای خودش رقم زد. در سوپرلیگ ترکیه هم با گالاتاسرای قهرمان شد و هم با بشیکتاش.

لوچسکو بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ به افتخارات شاختار ۲۲ جام افزود. علاوه بر ۸ قهرمانی در لیگ، در جام یوفای فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ تیمش با شکست وردربرمن جام قهرمانی را بالای سر برد. با زنیت فقط یک سوپرجام به دست آورد و بعد از ۲ سال مربی‌گری در تیم ملی ترکیه، حالا دیگر مربی‌گری نمی‌کند. او ۳۴ جام معتبر در دوران کاری‌اش به‌دست آورده است.

پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال جهان + تصاویر

میرچیا لوچسکو همراه با جام قهرمانی جام یوفا همراه شاختار

سرالکس فرگوسن (۴۹ جام)

تاریخ منچستریونایتد به قبل از سرالکس فرگوسن و بعد از او تقسیم می‌شود. وقتی فرگی به اولدترافورد گام گذاشت یک برهه جدید در تاریخ شروع شد. تصور کنید او ۴ سال ابتدایی حضورش در منچستریونایتد حتی یک جام هم کسب نکرده بود، اما پس از آن ۳۷ جام گرفت.

شیاطین سرخ فاصله زیادی با لیورپول در تعداد قهرمانی‌ها داشتند و حالا پرافتخارترین تیم لیگ انگلیس هستند. فرگی اسطوره مربی‌گری در تمام دنیا به شمار می‌رود. اما فراموش نکنید پیش از ۱۳ قهرمانی در لیگ برتر و قهرمانی‌هایی در لیگ قهرمانان اروپا، جام جهانی باشگاه‌ها، جام حذفی، جام اتحادیه و جام خیریه، او در آبردین هم چندین جام برده بود.

آن‌جا ۳ جام قهرمانی در لیگ اسکاتلند را گرفت و بعد از جدایی‌اش آبردین دیگر قهرمان نشد. علاوه بر ۴ قهرمانی در جام حذفی، در جام‌درجام اروپای فصل ۱۹۸۳-۱۹۸۲ با شکست رئال مادرید تیمش قهرمان شد.

چند وقت بعد هم هامبورگ را در سوپرجام بردند و قهرمان شدند. سرالکس برازنده لقب «مرد جام‌ها» است. او ۴۹ جام قهرمانی معتبر در دوران مربی‌گری‌اش داشت.

پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال جهان + تصاویر

منبع: روزنامه خبر ورزشی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
فقط برانکو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
جالب بود
آخرین اخبار