بدون حضور جمعیت؛

یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران آغاز به کار کرد

آیین گشایش یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران بدون حضور جمعیت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران پس از وقفه ۹ ساله، در جوی آرام و به دور از هیاهوی مردم و مخاطبان کار خود را آغاز کرد.

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه این رویداد ملی گفت: پیشینه‌ای که سفال و سرامیک در تاریخ و فرهنگ ما دارد نشان دهنده پهنه بسیط آن بین مردمان کوچه و بازار تا هنرمندان عارف و آگاه است.

وی افزود: تنوع آثار متعدد، رنگین و ارزشمند بازمانده از گذشته، از آثار کاربردی که در خانه‌ها یافت میشده تا آثار زینت بخش اماکن مقدس، گستره فراگیر هنر سفال و سرامیک را در زندگی جاری ایران نشان می‌دهد.

یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران آغاز به کار کرد

این مقام مسئول اظهار کرد: نمایشگاه دوسالانه سفال و سرامیک که بعد از ۹ سال وقفه مجددا کار خود را آغاز کرده است، به وضوح نشان میدهد که ایران امروز کشور توانمند و سرمایه داری در حوزه منابع انسانی هنر به خصوص هنرمندان جوان است. کرویکرد این دوره از بینال هم توجه به هنرمندان جوان می‌باشد؛ هنرمندانی که توانسته اند با شناخت سنت‌ها و ارزش‌هایی که در هنر کابردی گذشته وجود داشته و همچنین آشنایی با هنر‌های تزئینی برآمده از سفال و سرامیک که معانی آن‌ها دغدغه امروزی جامعه است، آثاری بیافرینند که می‌تواند مثال زدنی باشد و ما را به آینده بسیار درخشان این عرصه هنری امیدوار کند.

وی ادامه داد: اگر میراث گذشته و توان امروز را در کنار هم قرار دهیم خواهیم دید که سفال و سرامیک هم از منظر کاربردی و هم هنری می‌باید در کانون توجه قرار بگیردو طبیعتا آثار درخشانی در این هنر پدید آید که هم زندگی امروزی را رنگین کند و هم معرف فرهنگ و هنر و تاریخ ما نزد تمام علاقه‌مندان در جهان باشد.

در ادامه هادی مظفری مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد نیز اظهار کرد: خیلی خوشحالم که امروز شاهد افتتاح بینال سرامیک ایران با عنوان «خودکاوی» هستیم. از انجمن سفال و سرامیک ایران به ریاست هیربد همت آزاد که دبیری این رویداد را هم برعهده داشته اند تشکر ویژه دارم. میدانم برای اینکه این رویداد امروز به ثمر برسد، کار یکساله و شبانه روزی انجام دادند. اما غمی هم در وجود ما جریان دارد، زیرا باید هزاران نفر در مراسم افتتاحیه دوسالانه سرامیک حضور پیدا می‌کردند و شاهد زحمات هنرمندان می‌بودند، اما به خاطر گسترش بیماری کرونا حضور آن‌ها را شاهد نبودیم.

وی افزود: امیدواریم در روز‌های آتی با برنامه ریزی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین طولانی‌تر کردن زمان نمایشگاه، شاهد بازدید مخاطبان از این رویداد باشیم.

یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران آغاز به کار کرد

مظفری تاکید کرد: این پایان راه نیست، بلکه آغاز راهی است که همه ما تلاش می‌کنیم تا بینال‌های هنر‌های تجسمی به عنوان تخصصی‌ترین بخش هنر در کشور شکل بگیرد و مجددا احیا شود. در روز‌های آینده شاهد بینال‌های مجسمه سازی، نقاشی و سایر رشته‌ها خواهیم بود.

هیربد همت آزاد دبیر یازدهمین بینال سرامیک گفت: برنامه ریزی و اجرای این دوسالانه در شرایط بسیار سختی شکل گرفت. تنگنا‌های اقتصادی و مشکلات اجتماعی ناشی از تحریم‌ها و ویروس کرونا، شرایط دشورای را برای مردم و علی الخصوص هنرمندان ما ایجاد کرده بود. شاید در وهله اول، برگزاری دوسالانه در چنین شرایطی امر غیر لازم و غیر منطقی به نظر می‌رسید، اما آن چیزی که هنرمندان سفالگر و کارگروه اجرایی دوسالانه را مصمم داشت که این رویداد حتما در زمان مقرر خودش اجرا شود، کارکرد اجتماعی دوسالانه بود که فراتر از کارکرد‌های هنری آن است.

وی افزود: ایجاد فضای شور، نشاط و امید میان هنرمندان و مخاطبانشان، مهمترین دستاورد این دوسالانه است که بدون همراهی و همدلی هنرمندان و مدیران میسر نمیشد. امیدوارم بتوانیم در شرایط بهتر و سفیدتر، نقد و تحلیل از دستاورد‌های این دوسالانه داشته باشیم یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران نمایشی از بلوغ یک رسانه و بالندگی هنرمندان آن است.

یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران آغاز به کار کرد

گفتنی است یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران به میزبانی فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است و ۹۴ اثر از ۸۷ هنرمند شرکت کننده در نمایشگاه این رویداد به نمایش درآمده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار