#تولیدبان/

هفت خان رستمی که مانع توسعه گلخانه‌ها می‌شود / اخذ عوارض سازه مشکل اصلی گلخانه داران

مدتی است که گلخانه داران با مشکلات متعددی از جمله اخذ عوارض نابجای سازه مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت جهاد کشاورزی برای تسهیل در کشت های گلخانه ای در تاریخ ۹۸/۶/۹ با وزارت اقتصاد و دارایی مکاتبه ای مبنی بر اینکه آن دسته از مجوزهای احداث گلخانه که استعلام (انشعابات آب برق گاز...) آنها از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی تایید شده نیازی به استعلام سایر دستگاه های ذی ریط نیست.

این در حالی که متقاضیان احداث گلخانه وقتی برای دریافت وام به بانک مراجعه می کنند بر خلاف دستور العمل ابلاغی درخواست استعلام مجدد می کنند.  شهرداری و بخشداری ها هم برای متقاضیان مانع تراشی می کنند و با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی طبق قوانین، پروانه یا مجوز ساخت ابنیه را بعد از پیشرفت فیزیکی ۳٠ درصدی به گلخانه دار می دهد.

بعد از صدور مجوز وقتی بهره بردار برای اخذ مجوز دیوارکشی برای تامین امنیت گلخانه به شهرداری مراجعه می کند با همین پروسه استعلام مجدد و تاخیر ۶ ماه رو به رو می شود در حالی که طبق قانون باید کمتر از یک ماه (۲ هفته) پروسه قانونی انجام شود.

حتی در برخی مناطق، بخشداری برای دادن مجوز به متقاضی درخواست اعطای بخشی از زمین او را دارند و در ادامه این پروسه بدون مجوز ساخت ابنیه، بانک ها وام نمی دهند و از طرفی بانک ها در صورت پرداخت وام آنقدر تعلل می کنند که با توجه به تورم موجود دردی از تولید کننده دوا نمی کند و با افزایش سود بانکی از ۹ درصد به ۱۷ درصد دیگر مقرون به صرفه نیست. بنابراین ۹٠ درصد افراد در همان آغاز راه پشیمان می شوند.

نظری یکی از بهره برداران که بخشی از سازه گلخانه اش را با هزینه شخصی احداث و برای وام به بانک مراجعه کرده بود بعد از ۸ ماه دوندگی موفق به دریافت وام نشده بود.

کلهر بهره بردار دیگری به خاطر نداشتن مجوز حصار و دیوار کشی به دلیل نداشتن امنیت گلخانه خود را برای شروع کار تجهیز نمی کند.

نظری یکی از این بهره برداران گفت: ۱٠ ماه بعد از ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ ۹۹/۴/۳۱ هئیت وزیران آیین نامه استفاده از اراضی،احداث بناو تاسیسات در خارج از شهرها و روستا ها را اصلاح کرد و بر اساس این اصلاحیه،دستورالعمل ضوابط فنی ایجاد ابنیه و تاسیسات جانبی به طور مشترک باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی،کشور،راه و شهر سازی،سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی ابلاغ شود که الان ۳ ماه از این ابلاغیه گذشته و هنوز خبری نیست.

انصاری بهره بردار دیگری گفت: بین سازمان ها و وزارت خانه ها هماهنگی وجود ندارد.

یکی از این ارگان ها شهرداری است که را با این صنف انجام نمی دهد و می گوید ضوابط قانونی خودش را دارد.  در یکی از مناطق جنوب تهران شهرداری از چند گلخانه دار ۳٠٠ میلیون تومان عوارض سازه گرفته که غیر قانونی است و طبق گفته وزارت جهاد کشاورزی سازه های سبک مثل گلخانه ها تغییر کاربری محسوب نمی شوند و نباید عوارض پرداخت کنند.

هفت خان رستمی که مانع تولید می شود

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار