ارائه نمونه موفق مدیریت بحران جوی در سیل سیستان و بلوچستان به سازمان جهانی هواشناسی

مدیرکل توسعه کاربرد‌های هواشناسی سازمان هواشناسی کشور گفت: نسخه خلاصه شده سلسله اقدامات و فرایند‌های مدیریت بحران جوی در سازمان هواشناسی به همراه نمونه اجرایی موفق آن که در سیل دی ماه سال ۱۳۹۸ در سیستان و بلوچستان اجرا شد، به سازمان جهانی هواشناسی ارسال شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، شاهرخ فاتح مدیرکل توسعه کاربرد‌های هواشناسی سازمان هواشناسی کشور  در پنجاه و پنجمین نشست شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور که در سازمان هواشناسی برگزار شد، اظهار داشت: وجود خلاء‌هایی در نحوه ایفای نقش اجزاء سازمان هواشناسی در مدیریت بحران جوی سبب شد تا از اواسط سال گذشته موضوع تدوین «فرایند‌ها و اقدامات مدیریت بحران جوی» در سازمان هواشناسی کلید بخورد.

او  با بیان اینکه از همان سال گذشته فرایند تهیه و تدوین سند آغاز شد، افزود: در این سند برای تمامی اجزاء سازمان در ستاد، ادارات کل و ایستگاه‌های هواشناسی وظایفی تعیین شده که از پیش از وقوع بحران جوی تا پس از آن را دربر می‌گیرد.

مدیرکل توسعه کاربرد‌های هواشناسی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: بحران در هواشناسی به دو دسته بحران‌های جوی و غیر جوی تقسیم بندی می‌شوند که مدیریت آن‌ها سه مرحله «قبل بحران» برای پیشگیری، «حین بحران» برای مقابله و «پس از بحران» برای بازیابی و بازتوانی دارد.

فاتح گفت: به طور کلی بحران یک رویداد ناشی از پدیده‌های طبیعی یا کنش‌های انسانی است که شرایط متعارف زندگی در جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یک نیاز جدید در جامعه ایجاد می‌کند.

او  اضافه کرد: پس از نهایی شدن این سند، به پیشنهاد بخش بین الملل سازمان سلسله فرایند‌های مدیریت بحران جوی خلاصه شد و به همراه یک نمونه موفق اجرایی آن که در سیل ۱۳۹۸ در استان سیستان و بلوچستان پیاده شده بود، برای سازمان جهانی هواشناسی ارسال شد.

مدیرکل توسعه کاربرد‌های هواشناسی سازمان هواشناسی کشور با تأکید بر اهمیت مدیریت بحران در دستگاه‌های مختلف، گفت: مدیریت بحران در جست و جوی ابزاری است که بتواند از بروز بحران‌ها پیشگیری کند یا اثرات آن را در موقع وقوع کاهش دهد و همچنین آمادگی لازم برای امدادرسانی سریع و بهبود اوضاع را ایجاد کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.