طباطبایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بولیوی سفارت خود را در ایران نبسته است/ «لاپاز» مشتاق برقراری روابط دانشگاهی با تهران است

سفیر سابق ایران در بولیوی گفت: بولیوی سفارت خود را در ایران نبسته است، اما سفیر این کشور در داخل سفارتخانه نیست.

رضا طباطبایی شفیعی سفیر سابق ایران در بولیوی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر ظریف به بولیوی، گفت: در بولیوی انتخابات مجددی برگزار و کاندیدای مورالس برنده شد و به زودی مراسم تحلیف شان برگزار می‌شود. در واقع بولیوی کشوری در آمریکای لاتین است که جمعیت کمی دارد و سطح تولید داخلی آن هم زیاد بالا نیست،  اما دریچه بسیار خوبی به آمریکای لاتین برای ایران است.

او با اشاره به اهمیت روی کار آمدن مجدد حزب موالس به عنوان یک جناح چپ، تصریح کرد: در گذشته کودتایی با موفقیت در لاپاز انجام شد و کودتاچیان اقداماتی را که می‌خواستند عملی کردند، آنها اعلام کردند ما با رژیم صهیونیستی رابطه داریم، سفیر ونزوئلا را بیرون کردند و فرصت برای تحویل استوارنامه‌ کشورهایی مانند ایران نبود، اما به قدری مقاومت در داخل از سوی مردم بولیوی زیاد بود که این حزب نتوانست  ادامه دهد، لذا آنها ناچار به رهایی قدرت شدند.

طباطبایی شفیعی با اشاره به درخواست حزب چپ گرا از دیگر کشورها، ادامه داد: در این موقعیت انتظار همه کارگزاران دولت بولیوی و شعار مستضعفان درخواست کمک است.کمکی که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به بولیوی کند، ابتدا اعلام همبستگی و کمک‌های فکری است تا به چیز‌های دیگر برسد. طبیعتا سفر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با مواضع مثبتش به بولیوی برای این کشور موقعیت خوبی تلقی می‌شود؛  از زمانی که لاپاز پیام شرکت وزیر خارجه کشورمان در مراسم تحلیف خود را دریافت کردند، بسیار خوشحال شدند.

سفیر سابق ایران در بولیوی تاکید کرد: مقامات حزب چپ بولیوی پیش از آن هم اعلام کردند که به محض به قدرت رسیدن، رابطه با ایران را دنبال می‌کنند، بحثی که ایران می‌تواند در لاپاز داشته باشد، بحث پیشرفت و توسعه تکنولوژیک آنجاست. به هر حال دانشکده‌ها، برنامه‌های استراتژیک و برنامه‌های اقتصادی شان مدل منظمی ندارد، اگرچه این حزب شعار کمک به مردم را می دهد، اما زیر ساخت هایشان همچنان قدیمی و کاپیتالیستی است.

او افزود: زیر ساخت‌های بولیوی باید به حالت استقلال خود برسد و به این منظور هم باید راهی پیدا کنند که ایران می‌تواند در این راه به آن‌ها کمک کند. آنها بسیار مشتاق روابط دانشگاهی با ما هستند، دیپلماسی بهداشتی کشورمان با توجه به بیمارستانی که جمهوری اسلامی ایران در آنجا دارد و خدماتی که ارائه می‌کند، بسیار می‌تواند به معرفی ایران به کشور‌های آمریکای لاتین  کمک کند.


بیشتر بخوانید


طباطبایی شفیعی ادامه داد: شروع توسعه روابط با بولیوی باید بسیار قوی باشد که خوشبختانه با شرکت وزیر خارجه کشورمان در لاپاز در روابطمان تاثیر گذار هست که از این نظر سفر به بولیوی بسیار مهم هست.

سفیر سابق ایران در بولیوی درباره باز شدن سفارت بولیوی در ایران، گفت: تقریبا مطمئن هستم که این اتفاق می‌افتد، بولیوی سفارت خود را در ایران نبسته است، بلکه اطلاعیه‌ای داد که به بهانه اقتصادی نمی‌توانیم کاری در ایران انجام دهیم و هیچ وقت صحبتی از بستن سفارت مطرح نشد. اما سفیرش این کشور در داخل سفارتخانه نیست.

او افزود: سفیر بولیوی از حزب مورالس و نمانیده مجلس و عضو هیئت رئیسه بود و شخص مورالس وی را انتخاب کرده بود، لذا با برقراری روابط مانند گذشته، رابطه ما با لاپاز در سطح سفارت برقرار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار