در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تعابیر عجیب قرآن از رابطه شیعه و سنی

حجت الاسلام و المسلمین تبریزی درباره مفهوم وحدت و تاکیدات قرآن به نوع ارتباط مسلمانان بایکدیگر، سخن گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید کمی تفکر در موضوع اتحاد، انسان را قانع کند که وحدت لازمه موفقیت جامعه است. بار‌ها در آیات و روایات ذکر شده  که باید مسلمانان معطوف به دشمن اصلی و حقیقی خود باشند. اگر دستان اتحاد جامعه مسلمانان از یکدیگر جدا شود، توانایی مقابله با دشمن نیز از بین می‌رود. البته با کمی درنگ می‌توان به همین جمع بندی رسید و نیازی به استدلال فقهی و توجیه دینی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین تبریزی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: افراد زیادی در داخل و خارج از کشور به دنبال زیر سوال بدن وحدت موجود هستند. گروه‌هایی مانند وهابیت و شیعیانی که آبشخورشان در لندن است و گروه‌های مشابه، دائما در فضای رسانه‌ای تبلیغات منفی می‌کنند؛ این‌ها می‌گویند وحدتی که جمهوری اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری از آن دم می‌زنند، یک روش و سیاست گذراست. به این معنا که سیاست مداران جمهوری اسلامی می‌خواهند به اهداف خود برسند و پس از دستیابی به هدف، موضوع وحدت را به کلی کنار می‌زنند.

وی افزود: بی تردید این ادعا کاملا غلط است. وحدتی که امام خمینی (ره) از آن دم زدند و مقام معظم رهبری روی آن تاکید دارند، یک تاکتیک یا روش سیاسی گذرا نیست. وحدت یک اعتقاد کلی است. وهابی‌ها می‌گویند طرفداران جمهوری اسلامی دشمنی مشترک به نام آمریکا دارند که هر زمان آن را از مقابل بردارند دیگر وحدت برایشان اهمیت ندارد. واقعیت این است که ما یک دشمن مشترک داریم. این یک وجه مشترک ماست. شیعیان و اهل سنت مشترکات زیادی دارند. قرآن کریم بار‌ها موضوع وحدت را بررسی کرده است. مقام معظم رهبری روی همین قواعد فرامین اتحاد را صادر کردند. آیات متعدد قرآن کریم، به موضوع وحدت تاکید دارد.


بیشتر بخوانید

امیرالمومنین (ع) سکان‌دار وحدت در دوران پس از رسول الله (ص)/ حقیقت وحدت چیست؟


این کارشناس مذهبی در ادامه به برخی از آیات و روایات در خصوص اتحاد مسلمانان اشاره کرد و گفت: آیه ۶۴ سوره آل عمران به این موضوع اشاره کرده است. این آیه مبنای وحدت است. خداوند متعال می‌فرمایند«قُلْ یَأَهْلَ الْکِتَبِ تَعَالَوْا إِلى‏ کَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ‏ به سوى سخنى بیایید که میان ما و شما مشترک است».

حجت الاسلام و المسلمین تبریزی ادامه داد: قرآن کریم طی سه مرحله به صورت تدریجی در سیر نزول خودش وحدت را تبیین می‌کند. در مرحله اول و در آیه ۴۶ سوره انفال خداوند می‌فرماید «خدا و پیامبرش را پیروی کنید؛ دشمنی و نزاع نکنید و روی اختلافات تکیه نکنید؛ چراکه سست می‌شوید و قدرت و شوکت شما از میان می‌رود». قرآن خطاب به مسلمانان می‌گوید که تفرقه باعث می‌شود، ابهت شما شکسته شود. اختلافات ابهت شما را می‌شکند. فکر کنید که جامعه جهانی همه یک صدا یک حرف را بزنند چه قدرتی در جهان ایجاد خواهد شد؛ خداوند در مرحله دوم می‌فرمایند که «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ یعنی شما نه تنها دشمن نیستید بلکه برادرید».

وی افزود: در مرحله سوم خداوند می‌فرمایند نه تنها باید برادر باشید بلکه شما یک نفس واحد هستید. این عبارت در آیه ۶۱ سوره نور نیز آمده است. در این آیه بیان شده است که وقتی وارد خانه‌ای می‌شوید به خودتان سلام کنید. یعنی اگر به برادر خودتان سلام می‌کنید، انگار به خودتان سلام کرده اید. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «مومنان در دوست داشتن، رحم کردن و عاطفه مانند یک پیکر هستند؛ زمانی که یک عضو آسیب ببیند، همه اندام‌های دیگر با او هم ناله می‌شوند». این همان شعر سعدی است که گفت

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زِ یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار

این پژوهشگر دینی در پایان اضافه کرد: امیر المومنین (ع) در عهد نامه مالک اشتر می‌فرمایند «مردم دو دسته هستند. یا برادر تو در دین هستند یا مثل تو در خلقت برابر هستند»؛ بنابراین ما نه تنها با اهل سنت مشترکات زیادی داریم با غیر مسلمانان نیز اشتراکات داریم. ما هم خلقتیم و انسان هستیم. بزرگترین اشتراکات ما با اهل سنت و حتی مسیحیان و یهودیان انسانیت است. به همین دلیل خداوند می‌فرمایند، شما باید امت واحده باشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار