در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

همه ما در شعر نبوی کم کار بوده ایم

علوی گفت: هنرمندان و شاعران اهل سنت بیشتر از شیعیان به پیامبر مهربانی‌ها ادای دین کرده اند.

احمد علوی شاعر آئینی پررنگ‌ترین ویژگی پیامبر اسلام(ص) را مهربانی ایشان دانست و به خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: مهر و محبت رسول اکرم (ص) علاوه بر این که مسلمانان را پیرو کرده، سبب گرایش پیروان دیگر ادیان نیز به دین مبین اسلام شده است؛ در سال‌های اخیر بیشتر کنگره‌های شعر نبوی با عنوان رسول مهربانی‌ها برگزار می‌شد چرا که به فرموده خودشان برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدند و همان اخلاق نبوی است که دل‌ها را عاشق و شیدای خاتم الانبیاء کرده است.

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های پیامبر (ص) هنرمندان ادیان مختلف را به عرصه مدح و منقبت جذب کرده است ادامه داد: در حیطه‌های مختلفی از جمله شعر، سینما و ... فعالیت‌های فاخر و عمیقی برای رسول اکرم انجام شده که می‌توان گفت هنرمندان اهل سنت در ادای دین به خاتم النبیین بسیار فعال‌تر بوده اند؛ جایگاه هنر بخصوص شعر را اهل بیت مشخص کرده اند، توجه ایشان به شاعران مثلا عنایت امام صادق(ع) به هارون مکفوف نشان می‌دهد که شعر، ذوالفقار زبان است و حق را از باطل جدا می‌کند؛ گاهی اثر آن از هزار منبر ومقاله فزون تراست و در بطن فرهنگ‌ها رسوخ می‌کند، وقتی مداح یا شاعری آن را می‌خواند پیر و جوان با آن ارتباط می‌گیرند.

این شاعر آئینی تشریح کرد: قدیمی‌ها حرف ناگفته‌ای به جا نگذاشته و در یک جمله شرح صد کتاب کرده اند، در آنجا که می‌گویند "کی شود دریا ز پوز سگ نجس"؛ کسانی که به پیامبر اهانت می‌کنند بدانند که چهره درخشان حضرت رسول (ص) همچنان می‌درخشد و اگر کسی باشد که ایشان را نشناسد، با این اتفاقات جست و جو می‌کند و قطعا با گنجینه‌های عظیم روحانی و انسانی که از ایشان موجود است بازار عاشقی پیامبر داغ‌تر می‌شود.

همه ما در شعر نبوی کم کار بوده ایم

وی افزود: در بیش از سه دهه فعالیت ادبی که داشتم، از آنجا که پیامبر امیرالمومنین(ع) را جان خود می‌دانند، بیشتر علوی کار کردم، اما در کم کاری شاعران در شعر نبوی خود را صاحب تقصیر می‌دانم، نه تنها اهالی شعر بلکه اهالی هنر نیز باید مطالعه کنند و با دست پر در این زمینه وارد شوند چرا که لازمه قدم گذاشتن در این مسیر مدت‌ها مطالعه در بخش‌های مختلفی مانند رابطه قرآن با اهل بیت و یا جایگاه پیامبر در قرآن کریم است.

علوی امام صادق (ع) را رئیس دانشگاه تشیع خواند و گفت: مدتی پیش در جمع شاعران کشور تقسیم بندی‌هایی در زمینه اشعار آئینی انجام دادیم که نام پیامبراسلام و چند تن از امامان در دسته غریبان قرار گرفت، امام صادق هم در همین دسته بودند. هرچند همه ائمه تلاش کردند، اما در زمان ایشان بود که امنیتی ایجاد شد تا هزاران شاگرد تربیت کنند و امروزه شیعه را به نام جعفری بشناسند. جای کار برای امام صادق(ع) بسیار است، توحید مفضل ایشان که کتاب کوچکی است سرشار از مفاهیم علمی تخصصی و ناب است که برخی از آن‌ها هنوز هم ناشناخته مانده اند. ایشان ۱۴۰۰ سال پیش این اطلاعات بکر را برای شاگردشان مفضل می‌نویسند تا همین امروز هم از ان‌ها استفاده شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار