معاون کل وزارت بهداشت:

۱۲ گروه ایرانی برای ساخت واکسن کرونا تلاش می‌کنند

حریرچی گفت: در ایران ۱۲ گروه برای ساخت واکسن کرونا تلاش می‌کنند که ۳ گروه مرحله آزمایش‌های حیوانی را نیز پشت سر گذاشته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه چاپ اول درباره راهکار‌های مبارزه با ویروس کرونا، گفت: راهکار مشخص مبارزه با ویروس کرونا واکسن نیست، بلکه اگر افراد اصولی مثل فاصله گذاری اجتماعی، در خانه ماندن، استفاده موثر از ماسک، شستشوی مرتب دستان، اجتناب از سرفه و عطسه در فضای باز و محدود کردن زمان حضور در مکان‌های شلوغ را رعایت کنند می‌توان این ویروس را مهار کرد.

او درباره اقداماتی که برای مبارزه با کرونا در جامعه باید انجام شود، اظهار کرد: روزانه دو بار تهویه محیط در ادارات و مکان‌های پر تجمع، اطلاع رسانی مناسب، حمایت مالی دولت از مردم که در هفته‌های اخیر به صورت مناسب انجام شده است، قرنطینه و محدودیت‌های سفر در شهر‌های مختلف کشور که هم اکنون در حال اجرا است بسیار در مبارزه با کرونا موثر هستند.

پیش بینی انجام روزانه صد هزار تست کرونا در کشور

حریرچی افزود: اقدام موثر دیگری که امروزه توسط وزارت بهداشت اجرا می‌شود تست و ردیابی افراد مبتلا به کرونا در جامعه است. در حال حاضر روزانه ۲۵ هزار تست انجام می‌دهیم که پیش بینی می‌شود این رقم صدهزار تست در روز برسد.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: از سودجویان خواهش می‌کنیم در شرایط فعلی دور این بیماری را خط بکشند و منجر به تشدید این بیماری نشوند. مشکلی که هم اکنون در مراجعات بیماران کرونایی داریم این است که این افراد یا خیلی زود و یا خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. افراد وقتی خیلی دیر به بیمارستان مراجعه کنند ریه درگیر می‌شود و تعداد مرگ و میر‌ها بالا می‌رود.

او در ادامه گفت: افرادی که فکر می‌کنند به کرونا مبتلا شده اند به سامانه ۴۰۳۰ مراجعه کرده و سوالات خود را مطرح کنند. توصیه می‌شود مردم از خوددرمانی با روش‌هایی مانند: مصرف زنجبیل، بخور، آویشن، کورتون و ... خودداری کنند.

حریرچی ادامه داد: توصیه می‌کنیم مردم در مکان‌های شلوغ، بسته و مکان‌هایی که تماس نزدیک در آن‌ها وجود دارد مثل آرایشگاه‌های زنانه که نیاز به حضور طولانی مدت و تماس نزدیک دارد، حضور پیدا نکنند.

او افزود: در ایران ۱۲ گروه برای ساخت واکسن کرونا تلاش می‌کنند که ۳ گروه مرحله آزمایش‌های حیوانی را نیز پشت سر گذاشته اند.

معاون کل وزاررت بهداشت ادامه داد: در شرایط فعلی تماس انسان با انسان باید به حداقل ممکن برسد. برخی از مردم حس روئین تن بودن دارند و می‌گویند همانطور که در این چند ماه گذشته به کرونا مبتلا نشده ایم از این به بعد هم مبتلا نمی‌شویم. در پاسخ به آن‌ها باید بگوییم که چنین نیست زمانی در کشور روزانه  ۳۶ فوتی کرونایی داشتیم، اما در حال حاضر به آمار روزانه ۴۴۰ نفر رسیده ایم امکان ابتلای هر فردی به کرونا وجود دارد.

جشن‌ها و دورهمی‌های کوچک عامل ۳۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا در کشور

حریرچی ادامه داد: سطح گردش ویروس امروزه بسیار بالاست و روش‌های مبارزه با کرونا در فروردین و اردیبهشت دیگر جواب نمی‌دهد. هر تجمعی ممنوع است و از مراسم مذهبی مثل اربعین گرفته تا ۱۳ آبان در شرایط فعلی لغو شده است. ۳۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در کشور ما ناشی از دورهمی‌ها و جشن‌های کوچک است.

معاون کل وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: در انگلیس مصوب شده که بیش از یک نفر را نمی‌شود در منزل پذیرش کرد و پلیس این افراد را جریمه می‌کند در حالی که در کشور ما مردم در تجمعات حضور پیدا می‌کنند.

او در ادامه توضیح داد: ویروس کرونا به تدریج گسترش پیدا می‌کند و اینگونه نیست که به یکباره تمام افراد را آلوده کند. درباره بیماری‌های عفونی دو محیط داریم. محیط اول انکوباتور است (محیط‌هایی مثل مدارس که ویروس را در حال گردش و زنده نگه می‌دارند) و محیط دوم آمپلی فایر است (محیط‌هایی مثل بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان که تشدید کننده مرگ و میر هستند).

۸۸ درصد فوت شدگان کرونایی بیماری زمینه ای داشته اند

معاون کل وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه هیچ کس نباید حس روئین تن بودن در مقابل ویروس را داشته باشد ادامه داد: درست است که ۸۸ درصد فوت شدگان کرونایی بیماری زمینه ای داشته اند، اما بیماری خیلی از آن‌ها سبک بوده است.

کشورهای غربی به سمت تعطیلات عمومی پیش می روند

مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در  ادامه این برنامه گفت: در دنیا کارهایی در حال انجام است که باعث خوشحالی است. در استرالیا برای رفت و آمد باید حتما پلیس را در جریان بگذارند و وقتی به شهر جدید وارد شدند باید ۱۴ روز با هزینه شخصی قرنطینه شوند به همین دلیل است که در این کشور به تازگی یک مورد جدید ابتلا هم وجود نداشته است.

مردانی در ادامه بیان کرد: کشورهای اروپایی به سمت تعطیلات عمومی پیش می روند. شیوع کرونا فقط مشکل کشور ما نیست و اگر مردم رعایت کنند هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
نکنه باز هم رئیس جمهور دادند فرمودند چرا هر کس وظاعف خودش را انجام نمی دهد حتی روحانی ما باید تابع قانون باشیم یا دستور عجب مملکتی داریم ما ایرانیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
سلام البته واکسنرا میسازند تا انموقع با کسترده تر شدن سوئ تغذیه جامعه ومراقبتهای ضد عفونی مردم ضعیفتر میشوند و ویروس قویتر مثل استفاده کسترده مردم ازالکل و وایتکس انموقع دیکه واکسن بی خاصیت میشود و باید بهروز رسانی شود واکسن و جناب وزیرهم تا انموقع یا رفتن کانادا یا استرالیا با خانواده
Iran (Islamic Republic of)
Mehdy
۲۲:۲۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
الکی امید به این مردم خسته ندهید واکسن کرونا کجا بوده
ما تولید واکسن آنفولانزا که به مراتب آسانتره نداریم
واکسن کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
واکسن نیاز نیست تولید کنید فعلا تجهیزات بیمارستانی رو تکمیل کنید که مردم بخاطر کمبود نمیرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
تا شماها بسازین کل مردم مردن نباید منتظر واکسن ایرانی باشیم مگه دولت ومسوولین تونستن قیمت تخم مرغو کره را پایین بیارن چ برسه ب واکسن مردمو سرکار نذارید از اردیبهشت تا الان دارین میگین هفته های آینده خبر خوش داریم آقای حریرچی همش نفوس بد میزنی بهتر نیس استعفا بدی
Iran (Islamic Republic of)
Pouy
۲۰:۲۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
انسولینو نمیتونین تولید کنید برای مادرم انسولین میخوام میگن نیس
اونوقت دنبال واکس کرونا اید ؟؟
شما اگه بیلزنین در باغچه خودتونو بیل بزنین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۳۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
لحظه آخر میگن ترامپ برد
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۸:۵۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
کمک گرفتن از #طب_اسلامی_ایرانی هم لازمه کارتون کنید جناب دکتر
اینقدر به سازمان جهانی بهداشت پایبند نباشید سازمان صهیونیزم بهداشت
متعلق به خانواده راکفلر ها و بیل گیتز هست اونا گفتن از طب سنتی نباید استفاده کرد
کاش امسال شما یکم هم به سخنان رهبری پایبند بودن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
توروخدا يه گروه هم تشكيل بدين رو كارت ملي كار كنن سه سال شد نرسيد دستمون واكسنتون پيش كش
Iran (Islamic Republic of)
باباوانگا
۱۶:۳۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
بایدن میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
لعنت بر جفتشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
اگر اعلام می‌کردند هرکس سفر رفت ۱۴ روز قرنطینه باید شود اینقدر آلودگی ویروس را نداشتیم وماها که از اسفند رعایت میکنیم فقط باید افسوس بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
واقعا که کشور ما حتی در محدود کردن سفر شمال ناتوان است ودیر اقدام میکند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۳۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
این 12 گروه تا حالا کجا بودن که ما چند دهه هست که واکسن آنفلوانزا رو وارد میکنیم اینا اگه کار بلد بودن تا حالا واکسن آنفلوانزا رو تولید میکردن واکسن یا داروی کرونا پیشکششون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
کاش یه فکری برای درو همی ها و عروسی هایی که برخی از افراد بی فکر راه می اندازند می کردید. تالارها را بسته اید مردم میروند در باغ عروسی برگزار می کنند.واقعا جای تاسف داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
تنها وزیریه که به نظرم کار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
چرا همه دنبال واکسن هستن کسی به فکر شربتی قرصی داروی برای کرونا نیست واکسن هر چیزی جلوی بیمار شدن رو میگیره در درمان اون هیچ نقشی نداره و ساختش هم خیلی طولانی
Israel
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
کنتور که نداره بگو ۱۲۰ تا
Iran (Islamic Republic of)
باقری
۱۴:۰۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
شما را به خدا قسم برای یکبار شده یه کار رو درست و حسابی انجام بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
کشورما خیلی دیرجنبید براتهیه واکسن باید خیلی وقت پیش شروع به این کارمیکرد شاید اگه زودمی جنبید الان خیلیها ازهموطنانمون زنده بودند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
۸۵میلیون نفر ایرانی هم دنبال اختراع واکسن باشند چون نتیجه نمیده فایده نداره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
واکسن آنفولانزا چی شد آقای دکتر ؟؟؟ کرونا پیشکش خودتان و سایر مسولین .
Iran (Islamic Republic of)
محقق
۱۲:۴۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
منمن تحقیق کردم ، واکسن برای 6 ماه اثرگذاره، پس تمرکز بر روی ساخت واکسن بدرد نمیخوره. باید فکر درمان باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
الکی وبی خودی خودتان راخسته نکنیدمن اعلام میکنم کروناواکسن نداردوداروی خاصی هم نداردفقط بایدباعوارض این ویروس مبارزه کردوهرکس عمرش به دنیاباشدزنده میماندوالی به انالله واناالیه راجعون میشود
Canada
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
نمیخواد بابا واکسن کشف کنید....... هنوز انفولانزا رو نتونستید به خیلییییییییییییییها بدین... الان بنظرم دنبال واکسن نباشید سعی کنید دنبال دارو باشید. چون تا شما بخواهید واکسن اوکی کنید .. همه گرفتن یا خوب شدن یا دور از جون همه خیلیها فوت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
تازه می خوان تلاش کنن شما که گفتید خبر خوبی برای ساخت واکسن در کشور داریم پس کو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
به هر حال باید بین کشورهای پیشرفته و ما فرقی باشد یا نه.
آخرین اخبار