در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاهش ۷۷ درصدی بارش نسبت به سال قبل/ کم‌بارشی در فصل زمستان استمرار دارد

رئیس مرکز خشکسالی گفت: مجموع بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون ۴.۸ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل ۷۷ درصد کاهش را نشان‌می دهد.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با  خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی آبی تاکنون به طور متوسط مجموع بارش کشور ۴.۸ میلی متر بوده، درحالیکه مدت مشابه سال قبل ۲۰.۸ میلی متر و دوره بلندمدت ۱۳.۵ میلی متر بوده است.

وی افزود: اگرچه مدت زمان زیادی از سال آبی نگذشته است، اما میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۶۴ درصد و مدت مشابه سال قبل ۷۷ درصد کمتر بوده است.

وظیفه با اشاره به اینکه بارش باران اختلاف چشمگیری با دوره بلندمدت و مدت مشابه سال قبل دارد، بیان کرد: خروجی مدل‌های عددی در فصل پاییز بی هنجاری یا کم بارشی را نشان می‌دهد که انتظار می‌رود در فصل زمستان این روند استمرار یابد.

رئیس مرکز خشکسالی از استمرار خشکسالی خبر داد و گفت: اندازه گیری داده‌های ایستگاهی خشکسالی را نشان می‌دهد و همواره پیش بینی می‌شود که در سه ماهه زمستان بارندگی کمتر از نرمال خواهد بود که با این وجود خشکسالی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ هیدرولوژی کشاورزی شرایط مطلوب نیست، بیان کرد: هیدرولوژی نامطلوب کشاورزی اثر منفی بر کشت محصولات کشاورزی بویژه گندم و جو در استان‌های غربی می‌گذارد.

وظیفه ادامه داد: اگر بارش‌ها را به سه قسمت سال‌های پربارش، سال‌هایی با بارندگی متوسط و کم بارش تقسیم کنیم، این احتمال وجود دارد که امسال بارش‌ها در حد سال‌های کم بارش باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال از لحاظ بارندگی سال مناسبی پیش رو نیست، افزود: زمانی که سامانه بارشی کمتری از کشور عبور کند و بارندگی کمتری در استان‌ها داشته باشیم، بی تردید دما در فصول پاییز و زمستان بالاتر از نرمال خواهد بود.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان درباره آخرین وضعیت دما در کشور گفت: دما در پهنه غربی کشور همچون دامنه‌های زاگرس و شمال غرب از جمله تهران و غرب کشور ۱ تا ۳ درجه بالاتر از نرمال بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بارش باران ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار