رویترز: کمک های جهانی به افغانستان به طور چشمگیری کاهش می یابد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که کمک‌های بین‌المللی به افغانستان پس از نشست ژنو به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که کمک‌های بین‌المللی به افغانستان پس از نشست ژنو که قرار است در ماه آینده برگزار شود، به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، کشور‌های و نهاد‌های کمک کننده بین‌المللی در نشست ژنو به افغانستان خواهند گفت که انتظار کمک کمتری داشته باشد و نیز احتمال شرایط اهدای کمک‌ها سخت گیرانه‌تر و مدت زمان کمک‌ها را کوتاه‌تر خواهند کرد.

رویترز نوشت که آمریکا بزرگترین حامی مالی افغانستان، احتمالا جدا از کمک‌های امنیتی و نظامی خود به افغانستان، کمک‌های غیرنظامی فعلی خود را که سالانه به حدود ۸۰۰ میلیون دالر می‌رسد، به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.

یکی از منابع به رویترز گفته است که امکان دارد واشنگتن نه تنها کمک‌ها را به نصف کاهش دهد، بلکه چرخه چهار ساله تعهداتش نسبت به افغانستان را از چهار سال به یک سال کاهش دهد.

دو تن دیگر از این منابع گفته‌اند که سایر اعضای ناتو از جمله بریتانیا و فرانسه در حال بررسی کاهش تعهدات و کمک هایشان هستند و استرالیا قصد دارد تا ۳۰ درصد کمک‌هایش را کاهش دهد.

این رسانه بریتانیایی گفته‌است که وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت خارجه استرالیا به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداده‌اند و سفارت فرانسه در کابل نیز از اظهارنظر خودداری کرده است.

از طرفی هم فنلاند که یکی از سازمان‌دهندگان نشست ژنو است به رویترز گفته است که یک تغییر عمده در کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، تغییر در بازنگری کمک‌ها از هر چهار سال یک بار به سالانه است.

در همین حال وزارت مالیه افغانستان اظهارنظر در مورد ارقام کمک‌های بین‌المللی به افغانستان را زود هنگام دانست و گفت: حکومت افغانستان انتظار ندارد کمک‌ها کاهش یابد.

چهار سال پیش و در آخرین نشست کشور‌های کمک‌کننده به افغانستان در بروکسل، آن‌ها ۱۵.۲ میلیارد دالر کمک برای حمایت از افغانستان از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ وعده دادند که معادل ۳.۸ میلیارد دالر در سال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار