روش‌های کشت کلزا در تناوب با برنج در شالیزار‌های خوزستان چیست؟

مشاور عالی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: گیاه کلزا در تناوب با برنج به ۲ روش در شالیزار‌های استان کشت می‌شود.

محمد قاسمی نژاد مشاورعالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی مناطق برنج خیز وضعیت غیریکنواخت شالیزارها از نظر زهکشی، از روش‌های کشت مستقیم و نشایی جهت کاشت گیاه کلزا در تناوب با برنج استفاده می شود.

او در خصوص کاشت سطحی یا کم عمق بذر کلزا، افزود: چون خاک‌های شالیزار خیلی سنگین (رسی) هستند، بعد از بارندگی سریعا سله می‌بندد بنابراین بذر‌ها باید در عمق ۱ تا ۲ سانتیمتری کاشته شوند و در صورت کاشت در عمق‌ کم، به دلیل حضور اکسیژن کافی، جوانه زنی و سبز شدن سریع تر انجام می‌گیرد.

قاسمی نژاد در خصوص محدوده زمانی تاریخ کاشت گیاه کلزا بعد از آماده سازی زمین‌های کشاورزی، بیان داشت: در این روش بعد از برداشت برنج، با شخم و دیسک خاک، زمین زراعی به طور کامل نرم و یکنواخت می کنند تا جوانه زنی و رشد گیاه به راحتی انجام گیرد سپس بعد از آماده سازی زمین‌های زراعی، بذر‌ها به ۲ حالت ردیفی و غیرردیفی کاشته می‌شوند.

مشاورعالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان تصریح کرد: در کشت ردیفی، ۴ تا ۶ کیلوگرم بذر کلزا بوسیله ماشین ردیف کار با فاصله حدود ۳۰ سانتیمتر و در عمق ۲ تا ۳ سانتیمتر کشت می‌شود.

او در پایان در خصوص کشت نشایی گفت: در برخی شالیزار‌های استان که بعد از برداشت برنج، شرایط محیطی از نظر میزان بارندگی، درجه حرارت و رطوبت خاک برای جوانه زنی بذر کلزا مناسب نیست، بهترین روش برای کاشت کلزا، روش نشاکاری است که در این روش گیاه، رشد اولیه را در خزانه انجام داده و سپس با ماشین نشاکار به مزرعه اصلی منتقل می شود.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.