در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

متقی: فضای انتخابات آمریکا دو قطبی شده است/ مرندی: اگر ترامپ نتواند به آرای خود دست پیداکند به دادگاه شکایت می‌کند

آخرین اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم متقی و محمد مرندی دو تن از کارشناسان مسائل آمریکا امشب ۱۵ آبان ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به بررسی آخرین اخبار از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداختند.

ابراهیم متقی کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه فضای آمریکا به شدت دو قطبی شده و با سه چالش بهداشتی، اقتصادی و هویتی مواجه شده است، گفت: انتخابات آمریکا هیچ وقت اینگونه پر سر و صدا و رقابتی نبوده و همین باعث مشارکت بیشتر و دو قطبی شدن فضای آمریکا شده است.

متقی افزود: هر دو کاندیدا تلاش دارند موقعیت یکدیدگر را تخریب کنند، اما از جنگ جهانی دوم همه روسا سابقه مدیریتی رده بالا داشته اند، اما ترامپ اینگونه نیست، ترامپ بحث‌هایی را مطرح می‌کند که با وضع ایالت‌های دور از مرکز هماهنگی دارد، رسانه ها، فضای دو قطبی را تشدید کرده اند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه وضعیت در جامعه آمریکا به صورت هیجانی است، گفت: در این اوضاع واژه‌های تندی به کار گرفته می‌شود که قابلیت اثبات را ندارند، در این دوران تاریخی با سپری شدن زمان حرارت جامعه کاهش پیدا می‌کند، خیلی از این حرف‌ها و مفاهیم فراموش می‌شود لذا باید گفت که جامعه آمریکا سیاست زده نیست.

متقی تصریح کرد: امروز فضایی که وجود دارد این است که می‌گویند در آمریکا دولت ضعیف است، آخرین کاری که از فرید زکریا به فارسی ترجمه شده کتاب ثروت و قدرت است که می‌گوید دولت در آمریکا ضعیف است، بحث‌هایی که فرید زکریا دارد این است که می‌گوید جامعه ساخت اجتماعی و اقتصادی قوی دارد و این مشکلاتی که به وجود آمده عمدتا مربوط به ساخت دولت است.

او با اشاره به اینکه بحث‌های ترامپ ضد ساختاری است، خاطرنشان کرد: ترامپ در ۳۰ سال گذشته کار حقوقی می‌کرد و بر اساس آن مالیات پرداخت نمی‌کرد و برای دیگران مشکل ایجاد می‌کرد تا مشکلات خود را حل کند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه ترامپ در حوزه اقتصاد آمریکا از خلأ‌های قانونی، بر اساس تیم حقوقی قوی که دارد استفاده می‌کند تا به مازاد اقتصادی ویژه دست پیدا کند، افزود: ترامپ امروز بازی مشابه بازی سال‌های گذشته را انجام می‌دهد.

متقی با بیان اینکه ترامپ دعوای خود را با دموکرات‌ها شروع کرده است، ادامه داد: دعوا با حزب جمهوریخواه به مرور شروع می‌شود یعنی برخی از چهره‌های معروف حزب جمهوری‌خواه در یکی دو روز آینده نسبت به سیاست‌های ترامپ انتقاد خواهند کرد، فضای موجود فضایی طبیعی برای کشوری است که در شرایط انتخابات است لذا این فضا دو قطبی شده است، مشارکت در این انتخابات بالاست و لذا هیجان زیاد است و همه خود را محق می‌دانند و همه خود را بر حق می‌دانند.

او عنوان کرد: حرف‌هایی که ترا مپ می‌زند عمدتاً حرف‌های انتزاعی برای هیجان دادن به جامعه است، اما الگوی رفتاری بایدن کاملا ساختاری و حقوقی است، بایدن از طریق تاکتیک، صبر، حوصله و حرکت به پیش کار خود را انجام می‌دهد، او ۲۶۴ کارت الکترال به دست آورده بنابراین امکان جابجایی آن بسیار محدود است، ولی تفکر ترامپ این است که می‌گوید شکست را به راحتی نمی‌پذیرد، ترامپ جامعه هیجان زده را به عنوان پشتوانه انتخاباتی خود مورد استفاده قرار می‌دهد.

متقی افزود: بایدن به هیچ وجه نمی‌تواند حریف ترامپ در بازی‌های مبتی بر هوچی‌گری و شارلاتان بازی شود این در حالی است که پشتوانه بایدن ساختار سیاسی اش است.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه ترامپ در سال‌های گذشته هیجان ایجاد کرده و خود را سوپرمن این جامعه اعلام کرده است اظهار کرد:، اما در طرف دیگر فرد وطن پرستی وجود دارد که سختی‌ها را به جان می‌خرد و کار حقوقی و قانونی انجام می‌دهد و فضا را بسیج می‌کند تا بتواند به نتیجه برسد.

او با اشاره به فضای ملتهب انتخاباتی در آمریکا بیان کرد: فضایی که امروز در آمریکا وجود دارد ناشی از قطبی شدن فضای انتخابات است، ترامپ رویکرد ضد ساختار دارد و بر اساس ادبیات ضد ساختار جامعه را بسیج می‌کند، ولی بایدن ادبیات ساختاری مبتنی بر نظم، قانون، صبر و حوصله دارد.

محمد مرندی کارشناس مسائل آمریکا در بخش دیگری از برنامه با اشاره به ادعای خیلی بزرگ ترامپ گفت: وکیل ترامپ ادعای بزرگی دارد و می گوید که دموکرات‌ها در سطح گسترده تقلب کرده اند، شش ایالت هستند که خیلی به هم نزدیک هستند و اگر در این ایالت ها شائبه ایجاد شود، برخی از آرا در این وسط می تواند حذف شود.

او با بیان اینکه طرفداران ترامپ غالباً به پای صندوق‌های رای رفتند افزود: آرایی که از طریق پست می آید سبب بالا رفتن آراء بایدن شده است لذا ترامپ اعلام کرد که تقلب صورت گرفته است اگر ترامپ شکایت خود را به دادگاه ببرد ممکن است آرا مجدداً شمارش شود لذا محال نیست نتیجه عوض شود.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد :در دادگاه ها شرایط ترامپ بهتر از بایدن است، در آراء پستی ضعف هایی به صورت بالقوه وجود دارد چون پست فدرال در دست ترامپ است.

مرندی با اشاره به اینکه این دفعه مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک به ۷۰ درصد بود افزود: مشارکت مردم در این دوره از انتخابات ۱۵ تا ۱۶ درصد افزایش یافته است به طوری که مشارکت در هر دو حزب رشد پیدا کرده است.

او با بیان اینکه انتخابات در آمریکا دو شقه شده است عنوان کرد: اگر ترامپ نتواند به آرای خود دست پیدا کند، کارش را از طریق دادگاه دنبال خواهد کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا به دلیل لیبرالیسم و سرمایه داری به بن بست رسیده است گفت:  کمونیسم و سرمایه‌داری در این کشور شکست خورده است، از دهه ۹۰ مسیحی به این سو آمریکا رو به افول رفته است لذا  جنگ‌های بی‌پایان جنبه‌های اقتصادی ،صنعتی و  نظامی دارند.

او با بیان اینکه قشر متوسط در آمریکا ضعیف شده است افزود: در این کشور بخشی از  قشر فقیر جامعه طرفدار ترامپ و بخش دیگر با او مخالفت دارند، مشارکت ۷۰ درصدی  مردم برای آمریکا شوخی نیست و خارق العاده است،  شکاف هویتی، نژادی و اقتصادی وحاکمیتی در آمریکا وجود دارد ، در آمریکا حاکمیت بیشتر طرفدار بایدن هستند.

مرندی با اشاره به اینکه شکاف هایی که اکنون در آمریکا ست برای ایران خوب است گفت:  هر چقدر که آمریکا درگیر مسائل داخلی خود باشد برای ما بهتر است، در ماه‌های آینده بحران اقتصادی در آمریکا بیشتر خود را نشان می‌دهد، بخش خدماتی آمریکا بزرگ است و هرچه بزرگتر باشد آسیب‌پذیرتر می‌شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه اقتصاد آمریکا در آینده با مشکلات جدی تری مواجه خواهد شد گفت:  شکاف در آمریکا وجود دارد اما اینکه به چه شکلی مدیریت خواهد شد هنوز مشخص نیست، ممکن است شرایط بدتر شود، احتمال اینکه این تنش‌ها مزمن شوند یا به مسئله بزرگتری منجر شود وجود دارد.

او با اشاره به اینکه نفرت در جامعه آمریکا بسیار بالا رفته است افزود: نیوکان ها پشت بایدن هستند، اینها همان هایی بودند که جنگ عراق را به راه انداختند، آمریکا به سمت مشکلات عدیده پیش خواهد رفت و مشکلات اقتصادی اش بسیار شدید می شود و فضا برای ما باز خواهد شد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار