رنگ‌ خلط سینه نشانه چیست؟

با شیوع هرساله ویروس آنفلوانزا در فصل پاییز، مهم است که هنگام ظهور برخی علائم مانند رنگ خلط سینه، بدانید که دچار چه بیماری شده اید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شاشه نیوز، سرفه همراه با خلط یا عطسه همراه با مخاط سبز از علائم مقاومت در مقابل سرماخوردگی است. هرچند این علامت کمی چندش آور است، اما سرنخ‌های مهمی را درباره سلامتی نشان می‌دهند.

دکتر سارا بروور مدیر پزشکی شرکت Healthspan می‌گوید که مخاط تنفسی یا خلط سینه می‌تواند نشانه‌های واضحی از میزان مقابله بدن شما با سرماخوردگی یا عفونت تنفسی باشد.

دکتر بروور توضیح می‌دهد: این که آبریزش بینی دارید یا سرفه همراه با خلط می‌کنید، نشان می‌دهد که بدن شما در حال مبارزه با عفونت بوده و امید می‌رود که این عفونت به زودی از بدن شما خارج خواهد شد.

او افزود: رنگ خلط می‌تواند سطح ابتلای شما به بیماری را نشان دهد؛ به گونه‌ای که اگر خیلی بی رنگ یا آغشته به خون بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

دکتر بروور با تاکید بر اینکه مخاط عملا از ما محافظت می‌کند، توضیح داد: مخاط تنفسی با مرطوب نگه داشتن ریه ها، مجاری تنفسی، مجاری بینی، انتقال آنتی بادی‌ها و سلول‌های ایمنی بدن که به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند، از بدن ما محافظت می‌کند.

رنگ خلط می‌تواند سرنخ‌های خوبی درباره شرایطی که در ریه‌ها و اندام‌های دیگر دستگاه تنفسی جریان دارد، ارائه کند.

رنگ شفاف

به گفته دکتر بروور، مخاط شفاف به این معنی است که بافت‌های بینی شما متورم شده است؛ به طوری که مخاط موجود در بینی شما نمی‌تواند از طریق مجاری بینی با سرعت معمول حرکت کند.

این مخاط به دلیل کاهش میزان رطوبت، ضخیم و متراکم می‌شود. اگر سرفه همراه با خلط سفید نیز دارید، به این معنی است که به عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی یا گرفتگی سینوس مبتلا شده اید.

رنگ مخاط بین چه تأثیری بر سلامتی شما دارد؟

رنگ زرد

خلط زرد که ضخیم و بسیار تیره است، می‌تواند به معنای ابتلا به عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد که این عفونت احتمالا در سینوس‌ها یا مجاری تنفسی تحتانی رخ داده است. رنگ زرد تیره و حتی سبز هنگامی رخ می‌دهد که گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت هجوم بیاورند.

رنگ صورتی

خلط صورتی می‌تواند نشانه وجود یک مایع در ریه‌ها (اِدِم ریوی) باشد. افرادی که دارای اِدِم حاد ریوی هستند، خلط صورتی کاملاً متمایزی تولید می‌کنند.

رنگ قرمز

خلط قرمز رنگ یکی از رنگ‌های نگران کننده است. اگر مقدار کمی خون قرمز روشن سرفه می‌کنید، ممکن است نشانه ابتلا به عفونت در قفسه سینه یا گاهی اوقات، نشانه وجود تومور در ریه باشد. اگر خلط شما زنگ زده یا آغشته به خون باشد، باید فوراً به یک پزشک مراجعه کنید. اگر مقدار کمی خون قرمز روشن سرفه می‌کنید، ممکن است به دلیل وجود مشکل در ریه‌ها یا به دلیل سرفه و عفونت در قفسه سینه باشد. این عارضه غالبا برای افراد مسنی که سیگار می‌کشند، اتفاق می‌افتد.

رنگ قهوه‌ای

خلط و مخاط قهوه‌ای بیشتر در افراد سیگاری به ویژه معتادان به آن ظاهر می‌شود. مخاط قهوه‌ای می‌تواند به دلیل خون خشک ناشی از خون دماغ، سرماخوردگی یا نکروز بینی باشد. مخاط قهوه‌ای همچنین می‌تواند در اثر آلودگی هوا و استنشاق دود آتش نیز ایجاد شود.

رنگ سیاه

خلط و مخاط سیاه می‌تواند در اثر استنشاق خاک یا گرد و غبار ایجاد شود. سیگار کشیدن نیز می‌تواند باعث ایجاد رگه‌های سیاه در مخاط شود. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه خلط تیره‌تر باشد، احتمال وجود خطر بزرگتر بیشتر است. در این حالت، اولین اقدام شما باید مراجعه به پزشک عمومی باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای یپام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
تنها چیزی که توجهمو جلب کرد لپای اون نی نی بود ^o^ چقد بامزست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
پس رنگ سبز چی؟
آخرین اخبار