ظرفیت ۵ برابری تولید ترازو در کشور/ ابلاغیه‌ای برای منع واردات نداریم

تولید ترازو و وجود ظرفیت های صادرات چیزی نیست که به راحتی بشود آن را نادیده گرفت چرا که این روزها تولیدکنندگان تصمیم بر فتح بازارهای خارجی علاوه بر بازارهای داخلی دارند.

حسین اکبری راد رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان وسایل سنجش و توزین ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،گفت: ۷ کارخانه فعال تولید ترازو در کشور داریم که سالانه می‌توانند ۵ برابر واردات، ترازو تولید کنند.

حسین اکبری راد افزود: در حال حاضر نیاز بازار به ترازوی فروشگاهی سالانه حدود ۵۰ هزار عدد است که می‌توان بیش از ۲۰۰ هزار عدد ترازوی مازاد بر نیاز کشور را هم صادر کرد.

او تأکید کرد: ۲۵ کارخانه دارای پروانه کسب تولید ترازو در کشور وجود دارد که ۷ مورد از میزان به طور فعال و مستمر تولید دارند. اگر ظرفیت تولید این کارخانه ها را در نظر بگیریم، می‌توان علاوه بر تأمین نیاز ۵۰ هزار عددی بازار داخلی، بیش از ۲۰ میلیون دلار معادل ۴ هزار میلیارد ریال صادرات ترازو داشته باشیم.


بیشتر بخوانید:

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان وسایل سنجش و توزین ایران با انتقاد از واردات غیر ضروری ترازو‌های فروشگاهی به کشور،افزود: در حالی که کارخانه‌های داخلی امکان تأمین نیاز داخلی بازار و حتی صادرات را دارند، چرا باید مبادی گمرکی بر روی واردات این کالا باز باشد و کارخانه‌های تولید ترازو تعدیل نیرو کنند.

واردات ۳۰۰ هزار دلاری ترازو به کشور

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در پنج ماهه اول امسال بیش از ۲۲ هزار کیلوگرم ترازوی فروشگاهی ۳۰ کیلوگرمی به ارزش بیش از ۳۰۸ هزار دلار از دو کشور خارجی وارد شده است.

او با اشاره به اینکه تا این لحظه برای منع واردات ترازو‌های فروشگاهی به گمرک جمهوری اسلامی ابلاغیه‌ای صادر نشده است، افزود: هر لحظه‌ای که ابلاغیه منع واردات ترازو صادر شود، مبادی رسمی کشور بر روی واردات این کالا بسته می‌شود.

نبود منع واردات ترازو در حالی است که تنها در پنج ماهه اول امسال ۳۰۸ هزار دلار ارز از کشور خارج شده است که می‌توان با حمایت از تولیدکننده‌های داخلی در کنار افزایش تعرفه‌های وارداتی یا منع آن، سالانه ۲۰ میلیون دلار صادرات ترازو به خارج از کشور داشته باشیم.

کیوان گردان مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گونه جلسه‌ و درخواستی برای منع واردات این کالا به این وزارت خانه نیامده است، می‌گوید: منع واردات ترازو موضوعی نبوده که مصوبه‌ای داشته باشد و ما ابلاغ نکرده باشیم.

او افزود: انجمن صنفی تولیدکنندگان ترازو باید درخواست منع واردات بدهند و طی جلسه‌های آتی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این مهم بررسی و پس از اغناء کارشناسی، در صورتی که نیاز بازار کشور در کارخانه‌های داخلی تولید شود، در خصوص منع واردات و افزایش تعرفه‌های گمرکی تصمیم گیری خواهد شد.

حال با این پیگیری‌ها قرار شد جلسه‌ای برای امکان منع واردات این محصول برگزار شود که در صورت تأمین نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از وابستگی به واردات، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، زمینه برای صادرات ۲۰ میلیون دلاری ترازو به خارج از کشور فراهم شود.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.