کتاب‌های جدید انتشارات سوره مهر

کتاب‌های «خیابان ۲۰۴» و «غبار صحرا» به تازگی در انتشارات سوره مهر منتشر شدند.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان  انتشارات سوره مهر این هفته هم مانند هفته‌های پیش کتاب‌های جدید خود را منتشر و روانه بازار نشر کرد در اینجا به معرفی این کتاب‌ها می‌پردازیم:


بیشتر بخوانید 



«خیابان ۲۰۴»

کتاب‌های جدید انتشارات سوره مهر

 


«خیابان ۲۰۴» عنوان تازه‌ترین اثر زهرا کاردانی است که در انتشارات سوره مهر منتشر شد و به تازگی به چاپ دوم رسیده است.

این کتاب به سبک کار‌های مستندنگاری، به سراغ اولین شاهدان ماجرا رفت تا آنچه که در آن روز رخ داد بدون واسطه روایت کند. کتاب در واقع مجموعه‌ای است از روایت شاهدان عینی از فاجعه‌ای که هنوز بعد از گذشت قریب پنج سال، چرایی وقوعش برای بسیاری روشن نیست.

«خیابان ۲۰۴» جزو معدود آثاری است که فاجعه منا را از زبان شاهدان عینی آن روایت می‌کند. نویسنده برای تکمیل کار خود تنها به خانواده شهدا بسنده نکرده برای اولین‌بار پای صحبت تیم تفحص شهدا در عربستان نشسته است؛ روایتی دسته اول از اولین شاهدان ماجرا که به گفته نویسنده در آن روز‌ها با صحنه‌های تکان‌دهنده‌ای مواجه شده اند حتی بعضی از آنها، تا مدت‌ها برای کاهش فشار‌های عصبی از قرص استفاده کرد‌ند.

کاردانی از جمله طلبه‌هایی است که پا به عرصه نویسندگی گذاشت، در این اثر می‌گوشد فاجعه منا را صادقانه روایت کند و از حادثه دلخراش منا بگوید که در سال ۱۳۹۴ در جریان انجام مناسک حج رخ داد.


«غبار صحرا»

کتاب‌های جدید انتشارات سوره مهر


کتاب «غبار صحرا»، نوشته احمد خواجه‌‏نژاد در انتشارات سوره مهر منتشر شد این اثر به حوادث و درگیری‌های گنبدکاووس در روز‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. اطلاعات کتاب بیشتر بر محور تاریخ نقلی متمرکز شده و بنای تحلیل حادثه نداشته و بسیار کم به مباحث تحلیلی در آن اشاره شده است. نقل قول نیرو‌های منتسب به چریک‏‌های فدایی خلق و ستاد خلق ترکمن در آن پر رنگ‏تر است. چون قصد این بود که واقعیت ماجرا از زبان آنان طرح و اثبات شود.. انتهای کتاب تعدادی اسناد مربوط به این حادثه آمده است که می‏‌تواند به خواننده کمک بیشتری کند.

«غبار صحرا» به شکل‌گیری و تأسیس کانون فرهنگیِ سیاسی خلق ترکمن و حمایت و نفوذ گروه‌های چپ و چریک‌های فدایی خلق پرداخت این حرکت به تحریک و تقویت حس قومیتی و ایجاد اختلافات مذهبی و قبیله‌ای و درگیری‌های اول و دوم گنبد در منطقه منجر شد.

مرحله اول غائله گنبد در فروردین ۱۳۵۸ شروع شد و با تلاش گروه اعزامی از تهران به طور موقت متوقف و درگیری‌های دوم با تحریک چریک‌های فدایی خلق در بهمن همان سال مجدداً آغاز شد پس از چند روز درگیری با تسلط ارتش بر اوضاع شهر و دستگیری و فرار تعدادی از سران حزب خلق ترکمن آرام گرفت.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.