نخست وزیر کانادا دستگیری دو جاسوس این کشور در چین را محکوم کرد

نخست وزیر کانادا در اظهاراتی اعلام کرد که دستگیری دو جاسوس این کشور از سوی چین بی‌پاسخ نخواهد ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، روابط پکن و اوتاوا پس از بازداشت منگ وانژو مدیر مالی هوآوی  در سال ۲۰۱۸ به درخواست آمریکا در خاک کانادا دستگیر شد. اکنون پکن با دستگیری دو تبعه کانادایی به اتهام جاسوسی در چین، به اقدام قبلی کانادا واکنش نشان داده است.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، در واکنش به دستگیری این دو تبعه کانادایی، به تازگی اعلام کرده که «ما تسلیم دیپلماسی اجباری نخواهیم شد».

وی این را هم گفت که چین واکنش فشارهای زیاد خود علیه چین را در دراز مدت خواهد دید.

ترودو پیش از این اصرار داشت که تلاش پکن در «دیپلماسی اجباری» با زندانی کردن دو کانادایی به تلافی بازداشت یکی از مدیران ارشد هوآوی نتیجه‌ای ندارد. نخست وزیر مدعی است که مایکل کوویگ دیپلمات سابق و مایکل اسپاور تاجر اهل این کشور، بیش از ۷۰۰ روز در بازداشت کشور چین قرار دارند. 

اظهارات ترودو در حالی است که اختلاف فزاینده دیپلماتیک بین دو ملت افزایش یافته است. جدا از بازداشت‌ها، محکومیت قانون امنیت ملی چین در هنگ کنگ از سوی کانادا و تعلیق برخی توافق نامه‌های دو جانبه، روابط دو طرف را بیشتر هم تشدید کرده است.

پکن تاکید کرده که این حق را برای خود محفوظ می‌داند که به هرگونه جاسوسی از سوی طرف‌های کانادایی پاسخ دهد و اینکه اوتاوا باید نسبت به عواقب رفتار  پاسخگو خواهد بود.

طی ماه های اخیر جنگ تجاری بین چین و غرب خود را به فضای مجازی کشاند، واشنگتن چندین شبکه پیام رسان چینی را تحریم و محدودیت‌هایی علیه شرکت هوآوی اعمال کرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار