با اتصال راه آهن خرمشهر به پایانه مرزی شلمچه؛

حمل ریلی کالا‌های فله به شلمچه امکان پذیر شد

مراسم افتتاحیه پروژه حمل کالا‌های فله به صورت ریلی برای صادرات از مرز تجاری شلمچه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، امروز آیین افتتاح اتصال ریل راه آهن به پایانه توسعه صادرات سیمان اروند در مرز بین المللی شلمچه و تخلیه بار کلینکر فله از واگن قطار در محوطه پایانه لجستیکی اروند با حضور مسئولان انجام شد.

محمد حاج نائب مدیر عامل شرکت سیمان خوزستان در این مراسم گفت: شرکت سیمان خوزستان ۱۷ میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر داشته و تنها در هفت ماهه نخست امسال ۷ میلیون و ۷۵۹ تن از این مواد را از مرز‌ها مختلف صادر کرده است.

او با بیان اینکه بوشهر و بندر امام به ترتیب رتبه اول و دوم را در میزان صادرات سیمان و کلینکر دارند، افزود: منطقه آزاد اروند با ۱۵.۷ درصد صادرات در جایگاه سوم قرار دارد که با راه اندازی خط ریلی بی شک به رتبه‌های بالاتر دست خواهد یافت.

سید علی موسوی معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار‌های منطقه آزاد اروند، نیز در این مراسم گفت: ایران امسال ۱۲ میلیون تن صادرات کلنیکر داشته است و عراق اولین شریک تجاری کشور ایران است و منطقه آزاد اروند نیز با اختلاف کم رتبه سوم در صادرات کلینکر را داراست و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد صادرات کلینکر کشور از منطقه آزاد اروند انجام می‌شود.

موسوی افزود: بر همین اساس با اتصال خط ریلی و آغاز پروژه می‌توان انتظار افزایش میزان صادرات به ۶۰ درصد را داشت و شرکت‌های سیمانی دیگری نیز برای صادرات از شلمچه اعلام آمادگی کرده اند.

او به بیان اهمیت اتصال خط ریلی و صادرات کلینکر از طریق ریل آهن پرداخت و گفت: با اجرای این پروژه می‌توان انتظار رسیدن میزان صادرات کلینکر از منطقه آزاد اروند به ۳ میلیون تن را داشت و همچنین باعث می‌شود میزان آلودگی در شهر در اثر انبار داری و حمل کلینکر کاهش یابد.

حمل ریلی کالا‌های فله به شلمچه امکان پذیر شد

محمد حیدری فرماندار ویژه خرمشهر نیز اظهار کرد: منطقه آزاد اروند با توجه به وسعت خود باید در چهارچوب شرح وظایف و اهداف تعریف شده پیگیر اجرای طرح‌های توسعه باشد و بر مبنای عدالت جغرافیایی و اولویت همه جانبه‌ها اقدام به اجرای طرح‌های توسعه بدون نگاه تبعیض آمیز کند

حیدری متخصصان را صاحب نظران در تعیین اولویت‌های اجرای پروژه‌ها در منطقه آزاد اروند دانست و بر لزوم داشتن گفتمان واحد مشترک تاکید کرد.

او گفت: توسعه با تناقض، تنش و اعمال سلیقه امکان پذیر نیست بلکه برای توسعه و آبادانی یک منطقه باید رویکرد نخبگان و متخصصان حاکم باشد و این متخصصان هستند که باید تعیین کنند چه کاری انجام شود یا نشود و نیاز‌ها و مطالبات مردم باید در یک منطق و نظم اداری به مرحله اجرا برسد.

فرماندار خرمشهر بر لزوم رسیدن وحدت کلمه در منطقه آزاد اروند تاکید کرد و گفت: باید در منطقه آزاد وحدت و یکپارچگی حاکم باشد و برای رفع چالش‌ها تلاش شود چرا که جامعه به وحدت گفتمان و عمل در همه سیستم‌ها برای ایجاد رضایتمندی در همه سطوح فرهنگی و مدیریتی نیازمند است.

حیدری با بیان اینکه باید برای رفع چالش‌ها و اختلاف نظر‌ها و عمل به تکلیف رهبری که رسیدن به وحدت کلمه است، تلاش شود، افزود: وظیفه همه در این شرایط برطرف کردن چالش‌ها است و بزرگ کردن کاستی‌ها و نادیده گرفته شدن اقدامات بزرگ انجام شده در خرمشهر همسویی با دشمن است.

او خواستار همسویی رسانه‌ها با متخصصان اقتصادی شد و گفت: باید کاستی‌ها و مطالبات مردمی به گونه‌ای اطلاع رسانی شود که خوراک شبکه‌های معاند نباشد.

فرماندار ویژه خرمشهر در ادامه به ظرفیت‌های اقتصادی و واحد‌های بزرگ اقتصادی فعال در خرمشهر را نیز یادآور شد و افزود: از بنگاه‌های اقتصادی مستقر در خرمشهر همچون دو شرکت کشت نیشکر، صنایع فولاد، شرکت نفت و گاز اروندان انتظار می‌رود به تکالیف خود عمل کرده و مکمل منطقه آزاد اروند باشند.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.