در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نرخ هر کیلو مرغ ۳۰ هزار تومان

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: اگر نهاده به میزان کافی از طریق سامانه بازارگاه در اختیار مرغدار قرار نگیرد، تولید مرغ با بحران مواجه می‌شود.

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار مرغ نسبت به روزهای اخیر تغییری نداشته است، اظهار کرد: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری از ۱۵ هزار و ۸۰۰ تا ۱۸ هزار تومان ، مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه امکان عرضه مرغ زنده با نرخ مصوب ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان وجود ندارد، افزود: اگر ۸۵ درصد ذرت و ۵۵ درصد کنجاله سویا با نرخ مصوب تامین شود، نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان است.

کمالی سروستانی قیمت کنونی هر کیلو ذرت را ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار تومان و کنجاله سویا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان اعلام کرد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران با بیان اینکه از ابتدا مخالف قیمت گذاری در وزارت صمت بودیم، گفت: اگر تعزیرات به صورت دستوری مرغداران را مجبور به عرضه مرغ با نرخ مصوب کنند، تولیدکنندگان تمایلی به جوجه ریزی نخواهند داشت که با این وجود آینده صنعت مرغداری در معرض خطر قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد همچنان بالاست، بیان کرد: با توجه به آنکه اسامی برخی مرغداران در سامانه بازارگاه نیست و تاکنون سهمیه ای برای آنها در نظر گرفته نشده است، توزیع از طریق سامانه بازارگاه تاثیری در بازار نداشته است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت عرضه مرغ به بازار بیان کرد: هم اکنون عرضه مرغ به بازار به حدی نیست که بازار اشباع باشد.

وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب مرغ با واقعیت تولید اختلاف معناداری دارد، گفت: اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار تجدید نظری در قیمت مرغ نداشته باشند، مرغدار تمایلی به جوجه ریزی ندارد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه مرغداران با احتیاط جوجه ریزی می کنند، گفت: اگر نهاده های دامی تامین شود، میزان جوجه ریزی به ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه می رسد.

این مقام مسئول از ثبات قیمت

جوجه یکروزه خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر قطعه جوجه یکروزه یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار تومان است.

وی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی واحدهای مرغداری بیان کرد: بنابر آمار میزان جوجه ریزی در مهر ماه نسبت به ماه قبل کاهش یافته است که انتظار می رود در آبان به ۱۱۰ میلیون قطعه برسیم.

کمالی سروستانی با بیان اینکه آماری از زیان مرغداران طی ماه‌های اخیر در دسترس نیست، گفت: اگر تامین‌نهاده‌ها هر چه زودتر به روال عادی بازگردد، مرغداران اقدام به جوجه ریزی می‌کنند، در غیر این صورت صنعت با چالش جدی مواجه می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت عرضه مرغ به بازار بیان کرد: هم اکنون عرضه مرغ به بازار به حدی نیست که بازار اشباع باشد.

وی  با اشاره به اینکه اتخاذ تصمیمات نادرست به قیمت نابودی صنعت مرغداری تمام می‌شود،افزود: اتخاذ سیاست‌های نادرست موجب شده مرغدار از ادامه جوجه ریزی احساس خطر کند و به عبارت دیگر دولت در نظر دارد که هزینه تورم در قبال مردم را تولیدکننده متحمل شود که این سیاست نادرست است.

این‌مقام مسئول از کمبود عرضه مرغ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به کیفیت و عدم‌تامین به موقع نهاده دامی مورد نیاز مرغداران، عرضه نسبت به تقاضا همخوانی ندارد که این‌امر در افزایش قیمت تاثیر گذار بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نظر مثبتی در خصوص سامانه بازارگاه نداریم، گفت: این سامانه بالغ بر ۳۰ مورد ایراد دارد که به مسئولان وزارت جهاد اشکالات را مطرح کردیم که امیدواریم با هدایت و رفع مشکلات، سامانه را به سمت مسیر صحیحی هدایت کنند یا امورعملیاتی را به تشکل‌ها و اتحادیه واگذار کند و دولت تنها نقش نظارتی و مدیریتی داشته باشد، در غیر این صورت سامانه بازارگاه باید تعطیل شود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان امکان پذیر نیست، گفت: مسئولان ستاد تنطیم بازار، قیمت مرغ را باید نرخ منطقی، متناسب با هزینه‌های تولید و واقعیت اعلام کنند، در غیر این صورت نرخ دستوری شرایط قیمت در بازار را بدتر می‌کند چرا که مرغداران در ماه بعد تمایلی به جوجه ریزی نخواهند داشت، درحالیکه با اعلام قیمت منطقی علاوه بر امکان خرید برای پشتیبانی امور دام به منظور تامین ذخایر، تولیدکننده هم متحمل زیان نخواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره تاثیر ساماندهی بازارگاه نهاده دامی بر بازار مرغ بیان کرد: ساماندهی بازارگاه نهاده دامی در ارتباط با مرغ گوشتی نتایج مثبتی نداشته است چرا که واحدهای مرغداری کنار هم با ظرفیت مساوی به یکی نهاده تعلق نگرفته یا میزان عرضه متفاوت بوده است.

کمالی سروستانی در پایان تصریح کرد: اگر نهاده دامی به میزان کافی از طریق سامانه بازارگاه در اختیار مرغدار قرار نگیرد، تولید مرغ دچار بحران خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
با این گرانی ها حالا هی نگران چاق شدن مردم در ایام کرونا باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
یه ماه تو عید مرغ ارزونی خوردیم..رسید به کانال نه هزار تومان ولی یه ماه بیشتر دووم نیاورد و الانم مرغ فروشها دارند تلافی اون روزها رو بدجوووووووووووور در میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
واقعا كجاي دنيا مثل ايرانه ، دولت براي كالايي قيمت مصوب شده اعلام ميكنه ، در زمان فروش هر كس به هر قيمت كه دلش ميخواد مي‌فروشه و آخر كار هم رئيس دولت لبخند ميزنه و ميگه مردم بايد شكرگذار باشن ...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۵۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
رکورد دار تورم شده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
چه خبره
تا همین چند وقت پیش 13 هزار تومن بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
تولید کنند کان در همه کالاها از این حرج مرج در بازار دارنند سودهای آن چنانی می برنند اگر بازارها رقابتی باشد در کشور باز باشد با تولید کنندگان خارجی رقابت کنند آن موقع می شود بگویم ما تولید کننده داریم هر روز گرانی ناحق در بازار به بهانه های متفاوت چهل سال ما این مشکل را داریم مسکن داخلی خودرو نود درصد داخلی است خیلی کالاها داخلی است در کشور در بسته‌ایم به خاطر تولید بیماری این راه اشتباه است الان تولید کنندگان با احتکار کنندگان دلالها شریک هستند در بازار احساس می شود آن وضع گمرک انبارها پر از کالا است توی بازار وجود ندارد در کشور را باز کنند تولید رقابتی شود که مردم خودرو پراید لوازم خانگی روغن نباتی کالاها را اینقدر به مردم ندهند اشتباه بس است الان ارز چهار هزار داده می شود کالا مردم با قیمت سی هزار تومان حساب می شود بس کنید فکر اساسی مدیرت درست تصمیم اشتباه نگیرید سوی مدیرت سوداکی از تولید می شود جلوی گیری کنید برخورد قاطع با سود جویان باحرف تذکر چهل سال درست نشده تورم پنچاه درصد ارزش پول ملی چه شده افغانستان عراق جنگ زده تورم ندارد مشکل ما داخلی است امان از سوی مدیران
آخرین اخبار