آینده بازار مسکن چگونه خواهد بود؟

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه تقاضای بالقوه‌ای برای واحد‌های ارزان قیمت وجود دارد گفت: با توجه به امیدواری برای ثبات اقتصاد کشور، مسکن در سال آینده به تعادل قیمت می‌رسد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالحسن میرعمادی اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به برآورد امیدوارکننده از آینده اقتصاد کشور، مسکن در سال آینده به تعادل قیمتی می‌رسد. این بدان معنا نیست که قیمت‌ها لزوما پایین می‌آید بلکه به نسبت درآمد‌های خانوار‌ها قیمت خانه منطقی‌تر خواهد شد.

وی افزود: دولت باید از فرصت احتمالی آینده برای برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت در حوزه ساخت و ساز استفاده کند. ما با حدود پنج میلیون کسری مسکن در کشور مواجهیم و سالیانه حداقل باید یک میلیون واحد بسازیم. شرایط فعلی به گونه‌ای است که حتی در شهرستان‌ها ساخت و ساز‌ها برای حدود پنج درصد طبقه مرفه انجام می‌شود که البته بسیاری از واحد‌های لوکس و نیمه لوکس مشتری ندارد. در این بین عملا طبقه متوسط و پایین توان خرید را از دست داده اند و این به شکاف اجتماعی دامن می‌زند.


بیشتربخوانید


این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه پرداخت وام یارانه‌ای خرید مسکن به اقشار پایین باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تاکید کرد: یکی از راه حل‌ها فریز قیمت است. بدین صورت که نرخ ثابتی را برای مسکن در نظر بگیرند و جوان‌ها بتوانند با پرداخت مبالغی به صورت سالیانه، مقدار مشخصی از متراژ یک واحد مسکونی را خریداری کنند. وقتی پس انداز آن‌ها به حدود یک سوم واحد مسکونی رسید خانه را در اختیارشان قراردهند و مابقی را در اقساط ۱۰ تا ۱۵ ساله از آن‌ها دریافت کنند.

میرعمادی خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش بیش از حد عرضه در بخش بزرگ متراژ و لوکس، این بخش در آینده وارد رکود می‌شود، کما اینکه در حال حاضر هم در وضعیت نیمه رکود قرار دارد. اما معتقدم در بخش کوچک متراژ و ارزان قیمت، رکود معنا ندارد و تا سالیان متمادی هرچقدر واحد مسکونی تولید شود مشتری خود را خواهد شد. بازار مسکن از ظرفیت بالایی برای جذب واحد‌های کوچک و استاندارد برخوردار است.

میرعمادی تاثیر نرخ ارز بر بازار مسکن را حدود ۴۰ درصد دانست و گفت: قیمت واحد‌های لوکس در شمیرانات به حدود متری ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و در مناطق متوسط تهران هر متر خانه بالای ۳۰ میلیون تومان است.

وی تاکید کرد: حتی نرخ ساختمان‌هایی که تعاونی‌ها ساخته بودند و قیمت تمام شده آن متری ۴ تا ۵ میلیون تومان بود یکباره طی دو سه سال اخیر حدود پنج برابر شد. یکی از دلایل آن افزایش قیمت مصالح بود که همسو با دلار بالا رفت. به طور مثال هر کیلو میلگرد در پایان سال قبل حدود ۴۰۰۰ تومان بود که به ۱۲ هزار تومان رسید. با این حال فکر می‌کنم اگر دلار به تعادل برسد بازار مسکن هم می‌تواند آرامش پیدا کند.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۶.۷ میلیون تومان

به گزارش ایسنا، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۹ به ۸۶۵۶ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ درصد و ۱۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶.۷ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰ و ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
خونه کی ارزون شده که ازاین به بعد بشه فقط یه مدتی ثابت میمونه
Iran (Islamic Republic of)
علی محمد
۱۴:۴۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
ملک باید افت کنه شاید تا پنجاه درصد یعنی قیمتش نصف بشه هرچند نصف هم بشه باز زیاده و ارزششو نداره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۲۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خونه هاتون رو هر چه زودتر بفروشیدتا سود کنید چون بزودی مثل بورس و دلار و سکه و خودرو ریزشی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
ماکه توی منطقه ای که هستیم اینقدراین دوسال ساختمان چندطبقه وچندواحدی ساخته اند وهمه خالی .وخرید وفروش نمی شودچون قیمتهای نجومی دارند.یک شب فقط یک محله راواحدخالیهاش راشمردم حدوداچهارصدوسی واحد شمارش شد پس چرا قیمتها هرروز رفته بالا.خواه ناخواه قیمتها نزولی می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
دستکم ۱۵۰۰۰ خانه و آپارتمان از درگذشتکان کرونا باید به بازار عرضه باشه و کمکی به کاهش قیمت خانه و آپارتمان بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ojobeh
۲۰:۴۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
عجب!!! این درگذشتگانی که میفرمایدخودشون خانواده دارن چرابایدبدن به دیگران!؟
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۶:۱۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
هر وقت خبر مسکن رو میخونم نمی‌دونم چرا حالم بده میشه!
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۵:۵۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
به همین خیال باشن که خونه ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
یه چند سالی مشکل مسکن داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
هر سال همینو میگید ولی عکسش اتفاق می افته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خونه باز داره گرون میشه که. یه سر به مشاورین املاک و سایتها بزنید مقایسه کنید با یه ماه پیش.
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۳:۳۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به برآورد امیدوارکننده از آینده اقتصاد کشور، مسکن در سال آینده به تعادل قیمتی می‌رسد.


اميدم را نگير از من خدايا خدايا.....


آرزو بر جوانان عيب نيست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مسکن به شدت بعد از بازگشت آمریکا به برجام به قیمت سال ۹۴ برمیگردد حالا هر کی هر چی میخواد نظر بده ولی متاسفانه نظر شما هیچ کمکی به اصل ماجرا نخواهد کرد فقط محتکران و دلالان با نظر بنده مخالفند که باید بگم. متاسفم
فقط بفروشید هر چه سریعتر البته تا چند هفته ی دیگه. خریدار هم مثل نخود سیاه. نایاب خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
وقتی بانک مرکزی قیمت هر متر مربع مسکن را در مناطق مختلف تهران به صورت نجومی مشخص و در شبکه ایران کالا دقیقه به دقیقه اعلام می کند پس فروشندگان مسکن هم به طمع افتاده و هر چی دلشان بخواهد روی قیمت آپارتمان می کشند .
اگر بانک مرکزی قیمت مسکن را به دو یا سه سال قبل برگرداند هنوز جای خانه دار شدن مردم هست . بانک مرکزی در افزایش قیمت مسکن بی تقصیر نیست .
لطفا بانک مرکزی در پایین آوردن قیمت مسکن نهایت تلاش را در حق همه مردم بنماید چون عمرا مردم با این وضع بد اقتصادی بتوانند تا آخر عمرشان خانه دار شوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خدایا بدیهی ترین نیاز مردم جهان(مسکن ماشین کار خوب و...) برای ما جوونا شده ارزوی محال.
چه دوران سختی داریم میگذرونیم خدایا کمکمون کن
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۴۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
من خونم رو یک میلیارد و نیم فروختم در بورس گذاشتم ۴۰۰میلیون شد پولم، در صورتی که همان خانه ام که فروختم در عرض ۶ماه سه میلیارد و پانصد شد .مسئولین محترمی که با تهاتر خانه های خالیشان در سال ۹۹ در تهران از متری ۱۲به متری ۲۶رساندند دوباره قیمت را به همان ۱۲برسانید هر چند هنوزبه قیمت خانه ام نمیرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
آدم سر خونه که معامله نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
سلام.دوباره.مسکن.ارزان.شد.و.معاملات.راکد.مانده.و.مسک.بی.مشتری.و.شیوع.کرونا.وبیکاری.هم.سبب.شده.مردم.رغبت.کمتری.داشته.باشند.وبا.سروع.فصل.زمستان......مسکن.ارزانتر.میشود.و.ویلا.های.لاکچری.ولوکس.هم.زیر.۳۵.در.صد.بازهم.مشتری.ندارد.و.نوید.از.بهار.ارزانی.......مسکن.به.مشام.میرسد.و.قدرت.خرید.مسکن.پایین.امده.وسلام.
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمدامین
۱۲:۴۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
دولت باید با دلالان مسکن به طور جد برخورد کند که باعث این همه گرانی وبدبختی شدن چندین ماه هست دنبال خونه هستم نه میتونم بخرم نه اجاره کنم هر جا میرم اطراف شهر میگن ۱۵۰ ماهی دوتومن آخه این انصاف هست از کجا بیاریم امثال ما که نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
تنها راه ساماندهی یازار مسکن و سایر بازارها تصویب و اجرای فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ موثر ۷۰ الی ۸۰ درصد است بر سود فروش خانه دوم به بعد که باعث می شود سود دلالی از سود تولید کمتر و دست دلالان و سوداگران از بازار قطع و نقدینگی به سمت تولید هدایت شود مثل تمام دنیا که این قانون ۱۰۰ ساله را اجرا بازارهای خود را از تلاطم دور نگه داشته و مردم را به سمت تولید هدایت کرده اند کافیست فقط قانون آنها ترجمه و از تجربیات آنها استفاده کرد در حال حاضر کسی که سازنده بوده به علت اینکه سود دلالی و احتکار بیشتر است پروژه جدید شروع نمی کند و واحدهای قبلی را احتکار می کند و چند برابر سودی که قرار است از تولید به دست آورد از احتکار و دلالی به دست می اورد . ای کاش مجلس قبل و دولت همان ۲ سال پیش این قانون را اجرا می کردند
Iran (Islamic Republic of)
Hosseini
۱۱:۵۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خدا رو شکر مشکل مسکن هم به زودی توسط مسّولین این کشور حل میشه.
زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
از فاكتورهاي افزايش قيمت خانه، بنگاههاي خريد و فروش خانه ( بخش زيادي از آنها دلالند) مي باشد.
نظارت دولت بر اين بخش، بر كاهش قيمتها بسيار موثر است
Iran (Islamic Republic of)
زضا
۱۰:۵۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
قیمت مسکن راخریدار و بهتر بگوئیم سرمایه دار بالابرده وگرنه اگربامصالح ودستمزدبسنجیم غیراز زمین متری ۲.۵ تمام می شود
Iran (Islamic Republic of)
ر
۱۰:۴۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
واقعا من برای مسولین متاسفم ک هیچ راهکاری برای مسکن ندارند...همانطور ک بورس را ب صفر کشاندین و کلی ب مردم ضرر زدین در مورد دلار ..طلا..خودرو..مسکن هم همین کار را بکنید..........واقعا قیمتها خیلی خیلی بالاست طوری ک قیمت زمین..مسکن در شهرستانها با تهران هیچ فرقی ندارد..نمیدونم بی کفایتی مدیر محسوب میشود یا بی تدبیری مسولین...خواهشن فکری کنید هر چ زودتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
شتر در خواب بیند پنبه دانه
دولت 8 سال یه واحد ساختمان درست نکرده در حالی که سالی به یک میلیون واحد در کشور لازم می باشد با این اوصاف فی الفور به 8 میلیون نیاز داریم اگر سالی 2 میلیون واحد ساخته شود که محال هست (هم برای کم کاری دولت تدبیر و امید هم دولت اینده)بعد از 8 سال تازه به تعادل میرسیم
خدا قوت دلاور خسته نباشی
با 5زار یک قرون پایین اومدن دلار خیلی خوش بحالتون شد ه نه دمت تک تک رای دهندگان امریکایی گرم که لااقل زحمت مسوولین کشیدن تا یکم دلار بیاد پایین ه
یکی میگه دعا کنید یکی میگه نخرید تا ارزان بشه
آخرین اخبار