موضوع ورود خودروسازان به بورس سری دراز دارد و تاکنون با موافقت ها و مخالفت های بسیاری مواجه شده است؛ اما گویا امروز این طرح در مجلس به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, موضوع ورود خودروسازان به بازار سرمایه مدتی است که بر سر زبان‌ها افتاده و مردم منتظرند با ورود صنعت خودرو به بورس، این بازار متعادل شود.

امروز روح الله ایزدخواه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اینستاگرام خود با تائید ورود خودروسازان به بورس نوشت: کلیات  طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شد.  رویکرد اصلی این طرح مبتنی بر عرضه تنظیم شده خودرو در بورس کالا است.ورود خودروسازن به بورس, موجب کاهش قیمت خودرو می شود؟

این طرح با موافقت و مخالفت‌های مختلف و بسیاری مواجه شد. برخی از کارشناسان معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا، فروش خودروسازان را شفاف‌تر و منجر به کشف قیمت می‌شود. برخی دیگر با اعلام مخالفت خود می‌گویند:" فروش خودرو در بورس به طور عملی خودرو را به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌کند نه مصرفی! "

عرضه خودرو در بورس مشکلاتی دارد!

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در گفت و گو با خبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان,  در خصوص عرضه خودرو در بورس، گفت: گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص عرضه خودرو در بورس، تابع تصمیماتی است که در سیاست کلان گرفته می شود. 

او با تاکید بر اینکه امروز هیچ تصمیم قطعی برای عرضه خودرو در بورس گرفته نشده است، ادامه داد: بحث های کارشناسی و جلسات متعددی برای عرضه خودرو در بورس برگزار شده است اما هنوز هیچ تصمیم قطعی برای عرضه خودرو در بورس گرفته نشده است. حسن هایی از این کار می توان متصور بود اما از طرفی ممکن است مشکلاتی هم به وجود آورد. در مجموع هنوز جمع بندی های لازم در این خصوص گرفته نشده است و باید اجازه داد که فرآیندهای کارشناسی انجام شود.

سایت‌هایی که بازار خودرو را جهت می‌دهد!

صفاری مشاور رئیس شورای رقابت و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، معدن و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص می‌گوید: زمانی که بازار خودرو دچار تحریم شد، تولید این کالا در کشور با مشکل رو به رو شد. از طرفی حجم نقدینگی افزایش پیدا کرد و تقاضای کاذب  به همراه سوداگری وارد بازار شد. زمانی که شورای رقابت در قیمت گذاری دخالت داشت، قیمت خودرو روند تعادلی در پیش گرفته بود.

وی ادامه داد: اگر در خاطرتان باشد سال ۹۶ برای خرید ۱۰۰ هزار خودروی موجود در انبار‌ها مجبور به ارائه وام به مردم شدیم. تحریم‌ها تولیدات  را کاهش داد. از آن طرف انگیزه سوداگری و دلالی را برای برخی از افراد ایجاد کرد. هرچه پول وارد بازار شود و تولید پاسخگوی نیاز‌های متقاضیان خودرو نباشد، بین قیمت منصفانه شورای رقابت با قیمت بازار اختلاف بسیاری ایجاد می‌کند و موجب نارضایتی مردم شد.

برنده شدگان قرعه کشی‌های خودرو، مصرف کننده واقعی نیستند!

صفاری بیان کرد: طبق بررسی‌ها بیش از ۹۰ درصد افرادی که در قرعه کشی‌ها برنده می‌شوند، از طریق مبایعه نامه اقدام به فروش خودروی خود می‌کنند. نحوه قیمت گذاری در بازار به این گونه است که برخی از سایت‌ها قیمت‌های خودرو را روز به روز طبق سلیقه خود تعیین و منتشر می‌کنند. در این میان ناظری برای این سایت‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما نیازمند یک بستر برای قیمت گذاری عرضه و تقاضا خودرو هستیم. با توجه به آنکه بورس، بازاری شفاف بوده و رانت در آن وجود ندارد، بورس کالا محلی برای کشف قیمت برند‌های پر تیراژ تولید کنند‌ه های خودرو است. این کشف قیمت با قیمت‌های منصفانه شورای رقابت یکسان نیست. زمانی که تعداد خودرو در جامعه افزایش پیدا می‌کند، هوا آلوده شده و باید حمل و نقل شهری را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، این اختلاف قیمت وجود دارد. برای حل این مسئله می‌توانیم جلوی واردات خودرو را باز بگذاریم یا کیفیت تولید داخلی را افزایش دهیم. همچنین با بستن سایت‌هایی که در قیمت گذاری نادرست دخالت دارند، می‌توانیم ترمز افزایش قیمت خودرو را بکشیم. ما باید خودرو ساز را موظف کنیم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید هفتگی خود را در این بازار بورس کالا عرضه کنند.


بیشتربخوانید:


مشاور رئیس شورای رقابت بیان کرد: اگر مصرف کننده واقعی در قرعه کشی برنده نشود، مجبور به خرید خودرو در بازار آزاد می‌شود. به طور دقیق کشف خودرو در بازار آزاد مشخص نیست. در صورتی که خودرو در بازار بورس کالا عرضه و فرد شرایط لازم اعم از (سن بالای ۱۸ سال، داشتن گواهینامه و نداشتنم خودرو) را داشته باشد، می‌تواند به کارگذار بورس کالا مراجعه کرده و در لیست انتظار برای خرید خودرو قرار بگیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به آن که در بازار بورس کالا مازاد تقاضا در بازار وجود دارد، اجازه معاملات چندباره به خودرو داده نمی‌شود. روش متعادل کردن قیمت خودرو در بازار بورس به این صورت است که می‌توانیم برای خرید خودروی بیشتر در سال مالیات در نظر گرفته شود. از این رو انگیزه دلالی در بازار خودرو از بین می‌رود.

وی گفت: امروزه منبع بسیاری از آلودگی‌ها در تهران و شهر‌های بزرگ، ضعیف بودن حمل و نقل عمومی در کشور است. اگر بتوانیم مانند کشور‌های اروپایی مانند آلمان (در این کشور هر ۵ سال به ازای قیمت خودرو باید مالیات داده شود) حمل و نقل عمومی را گسترش و مالیات را افزایش دهیم، مردم راغب به استفاده از حمل و نقل عمومی می‌شوند. ما باید در کنار گسترش حمل و نقل عمومی قیمت خودرو را نیز منصفانه تعیین کنیم.

هیچ جای دنیا، خودرو وارد بورس نشده است!

این کارشناس تصریح کرد: در هیچ جای دنیا قرعه کشی برای ماشین وجود ندارد و این طرح از ابداعات مدیران خودروسازی ایران،  جهت جبران کمبود منابع است. موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم، اما موافق عرضه خودرو‌های بالای ۵۰ هزار تیراژ در بازار بورس کالا هستم. اما با عرضه خودرو در بورس کالا، مابه التفاوت قیمت خودرو به دلالان نمی‌رسد بلکه صرف حمل و نقل عمومی می‌شود.

صفاری گفت: در کشور‌های دیگر شاهد چنین امری نبودیم, زیرا کشور‌های دیگر سابقه ممنوع شدن واردات خودرو را نداشته اند. حدود ۲ سالی می‌شود که واردات خودرو در کشور ما ممنوع بوده است. ما به خودوری مصرفی در طبقه پایین اجازه واردات ندادیم؛ بنابراین قیمت خودرو در کشور ما افزایش پیدا کرد. ما جلوی واردات کالای لوکس و دسته دوم را گرفتیم و خودمان را سرگرم به تولید داخلی کردیم.

این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: در کشورما خودرو نه تنها رقابتی نیست، بلکه انحصاری شده و قدرت انتخاب را از مردم گرفته است. در این بازار انحصاری انتظار کاهش قیمت خودرو را داریم، اما این مسئله درست نیست. اختلاف قیمت بین مرکز ملی رقابت و بازار آزاد نشان دهنده کمبود عرضه توسط تولید کننده‌ها و مازاد تقاضا توسط دلالان است.

ورود خودروسازان به بازار سرمایه  می تواند باعث شفافیت قیمت در بازار شده و از دلالی های کلان خودرو جلوگیری کند.این مسئله درست است که در هیچ جای دنیا خودرو وارد بورس نشده است اما در کشور ما به وضعیت فعلی شاید بهترین راهکار همین باشد!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
دلال خانه های عصر جدید در همه جای ایران رونق گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
متقاضي
۰۸:۳۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام اگر خدا را مي پرستيد و كمي به فكر هموطنان ضعيف خود هستيد كه با اين گراني كه اكثراً محتاج غذاي خود هستند قيمت كارخانه زمستان ايران خودرو وسايپا را با توجه به كاهش دلار بايد پايين بياوريد چون ماشين منبع درآمد ماست و با اين افزايش قيمت بقيه پولش را نداريم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
دیگه نه میسه خونه خرید نه ماشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
این قیمت ها نمی واد کاهشی بشه
دلار هم که امد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
ساینا آپشنال ثبت نام و تکمیل وجه کردم امروز سایپا پیام داده ساینا ساده تحویل میده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
شما سر هر ماشین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلون گرون کردین هالا یه ۵۰ تمن کم میکنید میدید دس مردم!! اولا ما احمق هستیم ک میخریم دوما حدقل این قیمت باشه مشکلی نیس ولی حقوق یه فرد معمولی باید بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون بشه ن ۳ تا ۴ میلیون!!! متاسفانه اینا قیمتا رو میبرن بالا فقط فک کردن مردم با ۳ میلیون تمن حقوق میتونن ماشین بخرن بعدشم شما اگر از خیر ماشین خریدن بگذرید بزارید یکم ارزان تر بشه ب جایی بر نمیخوره وقتی پراید شد ۱۰۰ میلیون هرجا ک نگا میکردی ۱۰ تا پراید صفر بود چون مردم خر هستن پول میدن تا گرون تر نشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۹:۰۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
سایتهای قیمت گذاری حتما بسته شود عامل اصلی بحران قیمتها همین سایتها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
تو رو خدا دست به چیزی نزنید بیچارهتر میشیم به قرعه کشی راضی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
آقای نویسنده ماذا فازا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
دلال و دلالی،مساله این است!اقا مالیات ببند طوری که داشتن خودرو واقعی بشه.حتی پارکینگ نگه داشتنش هم هزینه داشته باشهوالبته خرید و فروشش،
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۳۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
متاسف تو ارزان شدن اینجوری ک شما و اون بالا نشین ها میگن..اینا قیمت ها رو بردن تو عرش بعدش شما هم واسه حمایت هرروز میگیدقیمت هاامدن پایین ...اونا ۲۰۰ میلیون بردن بالا رو نمیگیر ولی درجا ۲میلیون تا ۵میلیون از اون بالا بردن شون میارن پایین میگید ارزان شد ماشبن
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس.اقتصادی
۰۰:۴۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
سلام.کار.مهم.این.است.که.خودرو.از.انحصاری.بودن.خارج.شود.وتولید.خودرو.سازان.باقیمت.ارزان.مستقیم...بدست.مصرف.کننده.واقعی.برسد.و.تسهیلات.سرمایه.در.گردش.خودرو.سازان.توسط.بانکها.تامین.شود.و.هم.اکنون.هم.تامین.میشود.پیش.فروش.و.بلوکه.کردن.پول.مردم.ممنوع.شود.ناظران.و.بازرسان.و.حسابرسان.از....تولید.خودرو.و.تا.رسیدن.بدست.مصرف.کننده.نظارت...مستقیم.داشته.باشند.و.ابزار.تعین.قیمت.تمام.شده.و....به.قیمت.عادلانه.مستقیم.بدست.مصرف.کننده.برسد....سالانه.همزمان.با.افزایش.حقوق.صاحب.شغل.چه.کارگر.و.چه.کارکنان.دولت.و.شرکتها.و.افزایش.قیمت.کالا...اول.هر.سال.و.نیز.قیمت.خودرو.یکبار.در.اول.سال.مثل.سایر.افزایش.کالا.وحقوق.بگیران.تعین.شود.تا.پایان.سال.افزایشی.نداشته.باشد.در.تمام.موارد.دیگه.نیاز......بورسی.شدن.خودرو.ندارد.این.روش.یاد.شده.افزایش..سالانه.باعث.میشود.قیمت.خودرو.تا.یکسال.مالی.ثابت.باشد.و.این.هزینه.های.زیادی.برای.افزایش.تورم.زا.هم..جلوگیری.میشود.ودست.واسطه.ها.و.سوداگران.گرانی..هم.بسته.میشود.یک.بار.درسال.نرخ.تعین.شود.در.تمام..سطوح.وسلام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
آره. ۲۰۰ میلیون گرون میکنید بعد ۲۰ ملیون ارزون میکنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
ایران خودرو و سایپا حتی از دولت هم قوی تر هستند امروز روز و به کسی جواب پس نمیدهند . گرانی هم زیر سر خود مدیران این دو شرکت است .البته اینها را هم ما میدانیم هم شما
Germany
سید حسین نقیبی
۲۲:۵۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
مسبب اصلی گرانی خودرو اول دولت (وزارت صمت) و بعد خودرو سازها که داری هیئت مدیره 200 تا300 نفری از مدیران و رؤسا و بعضا وکلای مجلس هستند میباشد مردم هم این وسط.......؟؟؟!!!
آخرین اخبار