ترامپ۴سال دیگر در اتاق بیضی کاخ سفید خواهد ماند؟

دموکرات‌ها و بعضی از جمهوریخواهان همگی متفق شده اند تا نگذارند ترامپ مجددا رئیس جمهور شود، اما از آن سو ترامپ با شخصیتی غیرقابل پیش بینی دست به هر اقدامی خواهد زد تا برای ۴ سال دیگر در اتاق بیضی کاخ سفید بماند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همانطور که از قبل پیش بینی می‌شد انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا با وجود چهره جنجالی، چون دونالد ترامپ و بسیج شدن تمامی نیرو‌های دموکرات و حتی بعضی از جمهوریخواهان شاخصی، چون مک کین، کالین پاول و جورج بوش علیه ترامپ، انتخاباتی گسترده و البته با حاشیه‌ها و درگیری‌های فراوان روبرو خواهد شد.

اکنون هرچند ۱۰ روز از زمان برگزاری انتخابات حضوری تمام شده است و تقریبا تمامی آرا شمارش شده و رسانه‌های جریان اصلی جوبایدن دموکرات را رئیس جمهور آمریکا دانسته و بعضی از روسای دولت‌ها بطور خاص مقامات کشور‌های اروپایی به جوبایدن پیام تبریک داده اند، اما هنوز بطور قطعی و رسمی نتایج انتخابات آمریکا معلوم نیست.

دونالد ترامپ که با فاصله اندکی در بعضی از ایالات‌های چرخشی از جوبایدن عقب افتاده است با تشکیل تیم حقوقی به دنبال شکایت و پیگیری تقلب‌های انتخاباتی توسط دموکرات هاست.

دونالد ترامپ خودش را پیروز انتخابات با فاصله آرای زیاد خوانده و طی فراخوانی هواداران خود را به تجمع بزرگ خیابانی دعوت کرده است. حامیان ترامپ بناست فردا شنبه در اعتراض به نتیجه انتخابات آمریکا «راهپیمایی میلیونی "آمریکا را دوباره عالی کن"» برگزار کنند. تجمع بزرگی که گفته می‌شود از مرکز شهر واشنگتن تا دیوان عالی آمریکا انجام خواهد شد. گروه‌های راست‌گرای افراطی نظیر «پسران مفتخر» که اکثراً مسلح هستند، «دزدیدن دی‌سی (واشنگتن) را متوقف کنید» و «نگه‌دارندگان پیمان» برای شرکت در این تجمع اعلام آمادگی کرده‌اند.

ترامپ با این فراخوان قصد دارد پشتوانه اجتماعی طرفداران خود را به رخ بکشد تا بتواند از این اهرم فشار به دیوان عالی آمریکا به عنوان بالاترین مرجع حل اختلاف در آمریکا استفاده کند. ترامپ و تیم حقوقی وی صد‌ها صفحه سند و اطلاعات جمع آوری کرده اند و مدعی هستند به استناد آن‌ها در انتخابات آمریکا به ضرر وی تقلب شده است. یکی از سناریو‌های ترامپ ارجاع پرونده شکایت خود به دیوان عالی آمریکاست. جایی که قضات دیوان ۶ به ۳ به نفع جمهوریخواهان است و احتمال صدور رای به نفع ترامپ بسیار بالاست.

اتفاقی که در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۰۰ میان جورج بوش جمهوریخواه و الگور دموکرات رخ داد و بوش با کشاندن دعوی خود به دیوان عالی آمریکا توانست با تصاحب آرای الکترال فلوریدا رسما رئیس جمهور آمریکا گردد.

اما بعضی از تحلیل گران معتقدند در صورت عدم وقوع این سناریو، ترامپ و وکلای وی قصد دارند از ظرفیت و خلاء‌های ساختاری قانون اساسی آمریکا استفاده کنند تا نهایت بتوانند در این دعوای پرچالش انتخاباتی پیروز شوند.

در این سناریو ترامپ می‌تواند با انجام لابی با ایالات‌های جمهوریخواه روندی را از طریق قانون اساسی آمریکا پیگیری کند و ورق را برگرداند. اگر تعدادی از ایالت‌های جمهوریخواه آمریکا به بهانه شبهه ناک بودن انتخابات در آن ایالت ها، الکترال کالج ایالت‌های خود را معرفی ننمایند، آرای جوبایدن به کمتر از ۲۷۰ خواهد رسید. آنگاه طبق قانون اساسی آمریکا این مجلس نمایندگان آمریکاست که رئیس جمهور آمریکا را مشخص می‌کند و ترامپ می‌تواند با ۲۶ رای در برابر ۲۴ رای، تا ۲۰۲۴ رئیس جمهور شود. طبق قانون اساسی آمریکا هر ایالت فقط یک رای دارد و رای هر ایالت هم با رای اکثریت اعضا در مجلس نمایندگان مشخص می‌شود که با غلبه ۲۶ ایالت جمهوریخواه رئیس جمهور خواهد شد.

فرید زکریا تحلیلگر مسائل بین الملل و مفسر شبکه CNN این سناریو را اینگونه تشریح می‌کند: «در قانون اساسی آمریکا تصریح شده ایالت‌ها باید افرادی موسوم به «الکتور» (گزیننده) را انتخاب کنند؛ این گزیننده‌ها سپس در جلسه‌ای به نامزدی که آرای مردمی را به دست آورده رأی می‌دهند و او را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند.

زکریا می‌گوید ایالت‌ها در سال‌های گذشته قوانینی به تصویب رسانده‌اند تا اطمینان حاصل شود آرای مردمی، مبنای انتخاب الکتور‌ها خواهد بود. او با وجود این می‌گوید: «اما این‌ها قانون هستند، نه تعهدات مبتنی بر قانون اساسی.»


بیشتر بخوانید

او، در ادامه درباره سناریوی مذکور می‌گوید: «حالا، سناریوی روز انتخابات (سوم نوامبر) را تصور کنید. ترامپ، روز سوم نوامبر از جو بایدن جلو افتاده، اما در روز‌های بعد بایدن پیشتاز می‌شود. جمهوری‌خواهان، [از طریق تنظیم شکایت‌نامه]با ده‌ها هزار رأی پستی مخالفت می‌کنند؛ دموکرات‌ها شکایت‌های متقابلی طرح می‌کنند.»

او در ادامه تصریح می‌کند در چنین شرایطی، با توجه به ابهامات پیش رو، مجالس ایالتی تصمیم می‌گیرند خودشان الکتور‌ها را انتخاب کنند. زکریا می‌گوید: «مجالس ایالتی، با توجه به این وضعیت مبهم، تصمیم می‌گیرند خودشان الکتور‌ها را انتخاب کنند. مسئله نگران‌کننده اینجا است: از میان ۹ ایالت بینابین (ایالت کلیدی)، مجلس ایالتی ۸ تای آن‌ها در کنترل جمهوری‌خواهان است.»

وی اضافه کرد: «اگر یک یا چند تا از این ایالت‌ها بگویند که آرا مشکل داشته‌اند و در آن‌ها تخلف صورت گرفته می‌توانند کسانی را که به نظر خودشان الکتور‌های قانونی هستند به جلسه مجمع گزینندگان ارسال کنند، که قاعدتاً الکتور‌های جمهوری‌خواه خواهند بود. دموکرات‌ها ممکن است با این موضوع مخالفت کنند و شکایت‌نامه‌هایی تنظیم کنند. بعضی از آن ایالت‌ها فرماندار‌ها یا وزرای داخلی‌شان دموکرات است که آن‌ها هم ممکن است الکتور‌های مد نظرخودشان را به مجمع گزینندگان بفرستند.»

وی اضافه کرد: «این مسئله، ابهام‌ها را دو چندان می‌کند، اما این دقیقاً ممکن است بخشی از نقشه جمهوری‌خواهان باشد. چون، زمانی که کنگره روز ۶ ژانویه برای شمردن آرای الکتور‌ها تشکیل جلسه می‌دهد، مشروعیت برخی از الکتور‌ها با چالش رو به رو خواهد بود. این احتمال وجود دارد که جمهوری‌خواهان کنگره تصمیم بگیرند آرای الکترال ایالت‌های محل مناقشه نباید به حساب آورده شوند. تصور کنید که در این سناریو، آرای الکترال میشیگان باطل شوند. در این شرایط، هیچ‌یک از دو کاندید، ۲۷۰ رأی الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات را نخواهد داشت.»

زکریا در ادامه می‌گوید: «در چنین شرایطی، قانون اساسی آمریکا می‌گوید مجلس نمایندگان باید با رأی‌گیری سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص کند. در این رأی‌گیری هر ایالت، حق تنها یک رأی دارد. اگر همین ارقام [در انتخابات سال جاری]باقی بمانند، ۲۶ ایالت رأیشان جمهوری‌خواه، ۲۳ ایالت رأیشان دموکرات و یک ایالت مساوی بوده است؛ بنابراین نتیجه این رأی‌گیری، انتخاب مجدد دونالد ترامپ خواهد بود. ترامپ لازم نیست غیر از پذیرش این نتیجه که مبتنی بر قانون اساسی است کاری انجام دهد.»

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هنوز تمام نشده است و وارد یک کارزار جدی حقوقی و البته اردوکشی‌های خیابانی شده است. دموکرات‌ها و بعضی از جمهوریخواهان همگی متفق شده اند تا نگذارند ترامپ مجددا رئیس جمهور شود، اما از آن سو ترامپ با شخصیتی غیرقابل پیش بینی دست به هر اقدامی خواهد زد تا برای ۴ سال دیگر در اتاق بیضی کاخ سفید بماند. دیوان عالی آمریکا، استفاده از ظرفیت‌ها و خلاء‌های قانون اساسی آمریکا و اردوکشی‌های خیابانی و آشوب برگه‌های باقی مانده ترامپ هستند.

منبع:نسیم آنلاین

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۷:۳۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
مک کین دو سه سال پیش مرده است.
آخرین اخبار