نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران خبر داد؛

واردات واکسن کرونا به ایران را تضمین می‌کنیم

هاملمان گفت:اگر قبل از تولید واکسن کرونا در ایران، در جهان واکسنی تولید شود، برای وارد کردن آن تضمین‌های لازم را انجام می‌دهیم.

کریستف آندریاس هاملمان نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در کل جهان واکسن‌های مختلفی در حال بررسی و تحقیق هستند.

او با بیان اینکه یکی از کشور‌هایی که در ساخت واکسن کرونا پیشرفت‌هایی داشته، کشور ایران است، گفت: در ایران چند موسسه دانش بنیان بر روی واکسن کرونا تحقیقاتی را انجام می‌دهند، ساخت واکسن دارای دو فاز اصلی است که فاز اول آن مطالعه بر روی حیوانات است و پس از آن آزمایش‌های انسانی انجام می‌شود.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با بیان اینکه در ایران تعدادی واکسن وجود دارند که در فاز اول مطالعه بر روی حیوانات موفقیت‌ آمیز بوده‌اند، ادامه داد: این واکسن‌ها در حال حاضر در مرحله پایانی فاز اول قرار دارند و زمانی که به سرانجام برسند، وارد مرحله تست انسانی می‌شوند.

هاملمان تصریح کرد: در حال حاضر در کل جهان از روش‌های مختلفی برای تولید واکسن کرونا استفاده می‌شود که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

او با بیان اینکه کشور ایران برای تولید واکسن از یک روش منحصر به فرد که روش استفاده از سلول‌های بنیادین است، استفاده می‌کند، گفت: البته این روش، روشی شناخته شده در جهان است، اما در حال حاضر بسیار معمول نیست.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران ادامه داد: تحریم‌های یکجانبه که بر ایران اعمال شده نمی‌تواند مشکلی در آزمایش‌های بالینی داشته باشد، چرا که در کشور ظرفیت و دانش کافی برای آن وجود دارد.

او با بیان اینکه اگر قبل از تولید واکسن ایرانی در جهان این واکسن تولید شود برای وارد کردن آن به ایران با دولت و مکانیسم‌های بین‌المللی مذاکره‌ای انجام شده تا تضمین کنیم این واکسن می‌تواند به راحتی وارد شود، افزود: نکته قابل توجه آن است که ظرف سه یا چهار ماه آینده نمی‌توانیم واکسنی را تضمین کنیم و قرار نیست در این ماه‌ها واکسنی در جهان ساخته شود و در حال حاضر موضوع حائز اهمیت این است که از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم، به همین منظور باید با از تماس‌های خود بکاهیم و از رفتن دورهمی‌های انبوه خودداری کنیم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: در سطح بین‌المللی ۱۰ تا ۱۱ واکسن کرونا در مرحله آخر قرار دارند و اگر در نهایت به نتیجه قطعی نرسند ما مجبور می‌شویم مرحله تولید و تحقیقات را از ابتدا آغاز کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
كلا تو دارو و غذا و تجهيزات پزشكي تحريم ميستيم و هر چقدر لازم داريم بهمون ميدن
آخرین اخبار