عزیزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خیران برای کتاب وکتاب خوانی وقف فرهنگی کنند

مدیرمسئول نشر روزگار گفت:خیران باید در مسیر کتاب وکتابخوانی وقف فرهنگی کنند و کاری انجام بدهند که کتاب کالای اصلی تلقی شود.

احمد عزیزی نویسنده و ناشر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مردم کتاب را نمی‌شناسند و تصور می‌کنند امری تزئینی است،اظهار کرد: اگر اندیشه‌ دینی به وجود بیاید همه‌ ایران مسجد می‌شود پس خیران باید در مسیر کتاب وکتابخوانی وقف فرهنگی کنند؛ ما لذت و فواید کتابخوانی را نمی‌دانیم که اگر می‌دانستیم و مانند خوراک و پوشاک نیازمند اندیشه نیز بودیم قطعا اتفاقات خوبی رخ می‌داد؛ دراین مسیر مسئولان فرهنگی اگر به اندازه ولی فقیه درد کتابخوانی داشتند مشکلی نبود اما بیش از هرکس مقصر هستند و باید راه را تسهیل کنند و کاری انجام بدهند که کتاب کالای اصلی تلقی شود و درمرحله‌ اول خودشان به این اولویت باور داشته باشند؛ ابتدای انقلاب نگاه اینگونه بود، ولی امروز مردم گرفتار آب و نان هستند و پیشبرد این رویکرد سخت است.

مدیرمسئول نشر روزگار دین اسلام را بر اساس کتاب و فضیلت دانست و گفت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید انسان را آفریدم تا مرا بشناسد سپس عبادت کند؛ به همان صورت که یک فوتبالیست را پس از شش ماه سرشناس می کنیم یا وقتی دنیا روی انتخابات آمریکا متمرکز می‌شود و بچه‌های ما نیز آن را تحلیل می‌کنند کتاب هم جای کار دارد و نیازمند قدرت رسانه است، از مردم در خیابان سوال کنی جلال آل احمد کیست شاید از هر ۱۰ نفر یک نفر بگوید فکر می‌کنم نویسنده است! انواع لوازم آشپزخانه را می‌شناسیم و راز شفاف سازی پوست را بلد هستیم، اما تصور می کنیم کتاب برای هیزم شدن خوب است.

وی شناساندن کتاب را اصل مهمی خواند و اضافه کرد: کتاب باز فرصت خوبی برای شناساندن کتاب است و جای تقدیر دارد، اما اگر بیشتر تلاش شود قطعا جواب می گیریم، هر ایرانی ۱۰ هزار تومان در ماه هم برای کتاب بگذارد اتفاق بزرگی رخ می‌دهد، متاسفانه کتابخانه‌های عمومی، مدارس و مساجد خالی از کتاب‌های خوب و به روز است؛ همه جا نوشته ایم توانا بود هرکه دانا بود، اما عاملِ آن کیست؟ کانون پرورش فکری نوجوانان باید یک اقدامی انجام دهد، داستان خوب نداریم، سریال هایمان از کدام کتاب استفاده می‌کنند؟ همه‌ سناریو‌ها تکراری و شبیه به هم هستند، چه کسی از شاهنامه بی نظیر و تاریخ بیهقی پرحکمت فیلم ساخته است؟ این‌ها فقر است.

عزیزی با بیان اینکه عدالت فرهنگی وجود ندارد، تشریح کرد:برخی از ناشران بعد از سی سال هنوز مستاجر هستند؛ به ما فقط کاغذ می دهند که آن هم هیچ است. کتاب‌های ما با ۱۰۰ یا ۲۰۰ و کتاب‌های کنکور با ده هزار تیراژ به چاپ می‌رسند. ناشران کارمندان نظام و دولت هستند و از جان مایه می‌گذارند تا در کشوری که اساسش حکومت دینی است، کتاب خوب تولید شود و باید هوای آن‌ها را داشت.

احمد عزیزی ضعیف بودن برخی نویسنده‌ها را مشکلات اقتصادی دانست و بیان کرد: اگر حافظ امروزه می‌زیست روزی هشت ساعت به محل کار می‌رفت و بعد از آن توان نوشتن دیوان نداشت، آن زمان حداقل‌ها فراهم بود؛ امروز اقتصاد نویسنده تامین نمی‌شود، فرصتی برای مطالعه ندارد و وقتی تیراژ ندارد به ذوق نمی‌آید تا کتاب بنویسد؛ هنگامی که باید با هزینه‌ شخصی کتابش را چاپ کند و خریده نشود و ناشر هم دلیلی برای حمایت ندارد ذوقی ندارد تا خود را تقویت کند و خوب بنویسد یا خوب ترجمه کند و تا به خانه می‌رسد از خستگی خوابش می‌برد، نویسنده حافظ فرهنگ و ادب است و همچون ناشر باید حمایت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار