ثبت ملی ۱۰ اثر تاریخیِ کرمان

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان از ثبت ملی ده اثر منقول باستانی و فرهنگی ـ تاریخی استان کرمان در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فریدون فعالی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه ده اثر منقول باستانی و فرهنگی ـ تاریخی استان کرمان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند، گفت: کهن‌ترین این آثار دو پیکرک گلی انسانی است که در کاوش‌های علمی باستانشناسی تپه گاو کشی اسفندقه جیرفت به سرپرستی نادر علیلدادی سلیمانی طی سال ۱۳۹۴ خورشیدی به دست آمده است.

او افزود: این دو اثر درون یک فضای آئینی (معبد) بوده و به دوره نوسنگی و هزاره هفتم تا هشتم پیش از میلاد تعلق دارند.

فعالی به سه لوح آجری مربوط به کاوش‌های باستان شناسی در تپه کنارصندل جنوبی جیرفت که از دیگر آثار ثبت شده به شمار می‌روند، اشاره و بیان کرد: لوح‌های مذکور که به سرپرستی یوسف مجید زاده در کاوش‌های سال ۱۳۸۵ خورشیدی به دست آمده است با خطوط هندسی کنده شده اند و از قدیمی‌ترین شواهد خط و کتیبه در ایران باستان به شمار می‌روند.

 او با بیان اینکه دو قرآن نفیس و ارزشمند مجموعه موزه آستانه شاه نعمت الله ولی از دیگر آثار ارزنده‌ای است که در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته اند، تصریح کرد: این دو نسخه یکی جز ۲۸ قرآن و مربوط به دوره ایلخانی است و از خط زیبای ثلث و تذهیب‌های منحصربه فرد برخوردار است و دیگری که به نام قرآن ماهان شهرت دارد به خط ثلث نگاشته شده و دارای تزئینات تذهیب و تشعیر و بخشی از سوره مبارکه بقره و کهف است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه منبر سنگی قلعه سنگ سیرجان از دیگر آثار ثبت شده کرمان در جلسه اخیر شورای ثبت آثار ملی کشور است، گفت: منبر سنگی قلعه سنگ سیرجان مربوط به سال ۷۸۹ هجری قمری (سلطنت سلطان محمد مظفر) و بقایای یک مسجد از ضلع شمالی قلعه سنگ این شهرستان است.

او با بیان اینکه سنگ محراب خواجه اتابک از دیگر آثار ارزنده هنری است که با خطوط کوفی و نسخ به زیبایی تمام رقم خورده است، تصریح کرد: این اثر که مربوط به بنای مقبره خواجه اتابک است و به سده ششم هجری قمری تعلق دارد به همراه یک عدد آلت موسیقی به دست آمده از کاوش‌های حوزه سرمشک شهرستان قلعه گنج در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

فعالی افزود: پرونده این آثار از سوی کارشناسان واحد ثبت معاونت میراث فرهنگی استان کرمان آماده و برای بررسی به شورای ثبت میراث منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال و با نظر مثبت این شورا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

انتهای پیام/ب

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار