باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

صداوسیما در تضعیف موسیقی ایرانی مقصر است؟

مدت‌هاست برخی از فعالان موسیقی، مقصر بخشی از مشکلات موسیقی را رسانه ملی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جدال اهالی موسیقی اصیل ایرانی با فضای امروز موسیقی کشور، بحث جدیدی نیست. مدت هاست که برخی از فعالان موسیقی سنتی معتقدند سلیقه شنیداری مردم به سمت بدی حرکت کرده و این افراد تلاش می کنند مقصران سلیقه امروز مخاطبان هنر اول را پیدا کنند. برخی معتقدند هنرمندان به دنبال کسب درآمد رفته اند و به همین دلیل آن‌ها پا روی اصول گذشتگانِ عرصه موسیقی گذاشته اند؛ برخی می‌گویند رسانه‌های دیداری و شنیداری هستند که با انعکاس فعالیت‌های هنرمندان موسیقی پاپ، باعث دیده شدن و ترویج این سبک از موسیقی شده اند. عده‌ای هم ضعف مدیریت واحد‌های نظارتی را باعث و بانی این شرایط می‌دانند.

مقصران اصلی وضعیت ناگوار موسیقی

یکی از سردمداران مبارزه علیه موسیقی امروز کشور، حمیدرضا نوربخش خواننده و مدیر خانه موسیقی است. او مدت هاست در موقعیت‌های گوناگون بر وضعیت حاکم در موسیقی و ترویج موسیقی پاپ می‌تازد. حمیدرضا نوربخش اخیرا در مصاحبه ای گفته است: «متأسفانه امروز در حوزه موسیقی پاپ شاهد هم ابتذال در کلام و هم در موسیقی هستیم. اما اینکه شما می‌گویید چرا خانه موسیقی در برابر این شرایط ناخوشایند کار نمی‌کند، پرسشی مطرح می‌کنم که چه کاری باید انجام می‌دادیم که ندادیم؟ مگر بالا و پایین رفتن سطح کیفی جریان موسیقی دست من و خانه موسیقی است؟» بلایی بر سر ذائقه جامعه آمده که امروز فلان خواننده درجه چندم وقتی یک سرفه می‌کند، در صفحه مجازی چندین میلیون لایک می‌خورد. این‌ها دست کیست؟ باور کنید نه دست خانه موسیقی، نه دفتر موسیقی و نه دست هیچکس دیگر.»

نوک پیکان انتقادات به سمت صدا و سیما

نوربخش در ادامه این گفت‌وگو صدا و سیما را مقصر اصلی مشکلات موجودِ موسیقی کشور دانست و مطرح کرد: به طور حتم اگر مجموعه خانه موسیقی رسانه‌ای هم تراز با رسانه ملی داشت، آن وقت شما می‌توانستید این بازخواست را متوجه بنده به عنوان مدیر عامل خانه موسیقی کنید که چرا با وجود داشتن یک رسانه، نتوانستید مقابل این حجم از موسیقی‌های مبتذل ایستادگی کنید؟ قطعاً اگر موسیقی دارای یک رسانه معتبری بود آن وقت مبتذل خوان‌ها هم مشتری نداشتند.

انتقادات حمیدرضا نوربخش از صدا و سیما

حضور پررنگ خوانندگان پاپ در زمان سکان داری آقای معترض

جالب اینجاست زمانی که حمیدرضا نوربخش دبیر جشنواره موسیقی فجر بود، موسیقی پاپ به قوت خود طبق روال گذشته در جشنواره حضور پر رنگ داشت. زمانی که در نشست خبری علت این ماجرا را پرسیدند، نوربخش گفت: «ما سعی کردیم موسیقی کلاسیک را در نظر داشته باشیم؛ اما غافل از موسیقی مانند پاپ نشدیم. چون آن‌ها تأثیرگذار هستند و مردم به آن‌ها تمایل نشان داده‌اند. دغدغه من موسیقی سنتی بوده است، اما نمی‌توانم موسیقی‌هایی که به آن علاقه ندارم را حذف کنم و باید تقریباً همه سبک های موسیقی در جشنواره شرکت کنند.» با وجود نگرانی نوربخش از وضعیت موسیقی کشور، اما وی در دوران حضورش به عنوان دبیر جشنواره موسیقی ذره‌ای در شیوه برگزاری کنسرت‌های پاپ تغییر ایجاد نکرد و تا زمانی که این سکان را بر عهده داشت، از خوانندگان پرطرفدار پاپ برای اجرای صحنه‌ای دعوت کرد. اجرا‌هایی که درآمد زیادی برای این فستیوال به همراه داشت.

شاید معدود همایشی باشد که برای اهالی موسیقی برگزار شود، اما نوازندگان و خوانندگان موسیقی ایرانی، لب به شکوه و شکایت علیه صدا و سیما باز نکنند. پخش نشدن تصویرِ ساز از تلویزیون، تعداد کمِ آهنگ‌های ایرانی در میان آثار پخش شده از صدا و سیما، از مواردی است که مورد انتقاد این افراد است. حالا که تصویر ساز پخش نمی‌شود، این افراد تمامی حفره‌های موجود در موسیقی کشور را به گردن تلویزیون می‌اندازند.


بیشتر بخوانید

مدیر خانه موسیقی: نمی‌دانم چگونه برخی قطعات مزخرف ۱۰ میلیون بازدید دارند؟!

حمایت‌های تشریفاتی و فرافکنی‌های عجیب و غریب یک نهاد صنفی

اعتراض‌هایی که همیشگی نیست


میزان استقبال از موسیقی پاپ در خارج از کشور

رضا فکری، خواننده کلاسیک ایران که بار‌ها با ارکستر‌های خارجی همکاری داشته است و اخیرا قرار بود با ارکستر زاگرب به روی صحنه برود، درباره محبوبیت موسیقی پاپ در دنیا به خبرنگار ما گفت: «اینکه چرا در دهه هفتاد و هشتاد موسیقی ایرانی و کلاسیک کمتر شنیده می‌شود، دلایل متعددی دارد. یکی از دلایلش این است که موسیقی در ایران بیش از این که هنر باشد، صنعت و تجارت است. خیلی برای موسیقی پاپ تبلیغات می‌شود و این تبلیغات خیلی از جوانان را به آن سمت می‌کشاند. در خارج از کشور هم این موضوع وجود دارد، اما برای موسیقی کلاسیک هم سرمایه گذاری می‌شود. آنجا هم مخاطبان سبک پاپ بیشتر از دیگر سبک‌ها هستند»

جایگاه موسیقی پاپ در خارج از کشور

سوالی که شکل می‌گیرد این است؛ اگر تلویزیون تمامی ساز‌ها را به تصویر می‌کشید و از صبح تا شب هر قطعه‌ای که از رسانه ملی پخش می‌کرد، در قالب موسیقی ایرانی بود، آیا مشکلات این عرصه حل می‌شد و دیگر کسی موسیقی پاپ گوش نمی‌کرد. توجه به چند نکته شاید کمی گره از این انتقادات باز کند. اولین موضوع نگاه به ذائقه مردم در سراسر دنیاست. به گفته بسیاری از خوانندگان که در خارج از کشور هم فعالیت می‌کنند، آنچه بیش از دیگر سبک‌های موسیقی طرفدار دارد، موسیقی پاپ است. محمد معتمدی نیز در نشستی رسانه‌ای به این موضوع اشاره کرده است.

یک پژوهش ساده در گوگل و سایت‌های موسیقی یا جست و جوی محبوب‌ترین موزیک ویدیو‌ها در یوتیوب، نشان می‌دهد در اروپا و آمریکا هم پرطرفدار‌ترین سبک، نه سبک موسیقی کلاسیک بلکه سبک‌های امروزی مانند رپ و پاپ است. آنجا مقصر کیست؟ آیا رسانه‌های خارج از کشور نیز به خوبی از موسیقی کلاسیک حمایت نکردند؟

صداوسیما در تضعیف موسیقی ایرانی مقصر است؟

نقش مسئولان موسیقی چقدر است؟ 

برای حل مشکل موسیقی در کشور باید فعالیت ارگان‌های مختلف و تمامی رسانه‌های دیداری و شنیداری نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما انداختن همه تقصیر‌ها گردن رسانه‌ها و شانه خالی کردن از مسئولیت‌ها دردی را دوا نخواهد کرد. سوال اینجاست که آیا مسئولان موسیقی نیز خود را در شرایط امروز هنر اول در کشور مقصر می دانند یا خیر؟

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
چرا
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۸:۳۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
مردم با این وضعیت دل و دماغ موسیقی رو ندارن
Germany
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
صد بلکه هزار در صد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
لذت موسیقی درسیما , دیدن خواننده همراه با نوارنده ها ,هنر مندان نوازنده هم حق دارن دیده بشن .
Iran (Islamic Republic of)
شهریار
۱۴:۵۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
نه نیس
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۳۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
چشم
اینم تقصیر مردمه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
90درصد موسیقی صدا وسیما نوحه خوانی است ماکه در این مدت موسیقی از صداوسیماندیدیم بیشتر مردم رو افسرده میخوان تاشاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
صد در صد،چرا ساز را از صدا و سیما نشان نمیدهید،واقعا چی میشه؟؟؟یکی بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
چرا در مورد نقش آهنگ ساز نگفته ؟مثلا در مسابقه عصر جدید ،آریا عظیمی نژاد ،سبک خوندن خیلی از خواننده های پاپ را به سنتی ترجیح میده، هرچند اگه ضعیفتر باشن، مثلا اون قسمتی که محمد سینا منصوریان شرکت کرده بود، میتوانست بادادن چراغ سفید بهش ،کودکان هم نسلش را تشویق کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
آقا هر کی میگه صدا و سیما مقصره مثبت هر کی میگه نیست منفی!
آخرین اخبار