مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده خلخال در حال شناسایی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلخال گفت: مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده خلخال در حال شناسایی است.

مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده خلخال در حال شناسایی است

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی درویشی، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خلخال در بازدید از روستای خمس گفت: سطح مشارکت‌های مردمی برای حفظ و احیای آثار تاریخی، مذهبی، ملی، فرهنگی و تاریخی این شهرستان افزایش یافته است به طوری که جلب مشارکت اهالی روستای خمس برای تامین هزینه‌های مالی اجرای پروژه بازسازی و مرمت ساختمان و بنای مسجد تاریخی جامع این روستا نتیجه‌بخش بود.

او از آغاز عملیات اجرایی مرمت و بازسازی دومین مسجد تاریخی روستای خمس و از آثار تاریخی، فرهنگی، مذهبی و باستانی این شهرستان با مشارکت مالی اهالی و خیرین این روستا خبر داد و افزود: پیش از این نیز اهالی در بازسازی آثار تاریخی منطقه مشارکت کردند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خلخال ادامه داد: مسجد عبدالرزاق روستای خمس از بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده استان اردبیل نیز بازسازی شده و مسجد جامع روستای خمس نیز جزو بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده در کشور است که در دوران قاجار احداث شده است.

درویشی گفت: طی نشستی با دهیار، اعضای هیات امنا و شورای اسلامی ساختمان مسجد روستا با حفظ معماری سنتی و تامین هزینه از سوی اهالی و خیرین با نظارت اداره میراث‌فرهنگی خلخال مرمت شد.

او افزود:  مساجد جامع و عبدالرزاق روستای خمس جزو بناهای تاریخی با معماری اسلامی و ترکیب چوب، آجر و ساروج است که جزو معماری‌های تلفیقی مناطق شمالغرب و متناسب با اقلیم این مناطق است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خلخال گفت:  با فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم در بازسازی و مرمت بناهای تاریخی، حفظ و نگهداری بناهای اصیل تاریخی و معماری ملموس، تاریخ و فرهنگ اصیل چند هزار ساله خلخال را زنده نگه داشته و توجه گردشگران را به این بناهای تاریخی جلب می‌کنیم.

درویشی افزود: اقدام لازم برای ثبت آثار غیرمنقول و ناملموس در مناطق مختلف خلخال انجام شده و شناسایی و مطالعه مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده نیز در حال انجام است.

او با بیان این‌که ثبت ملی حمام(خان) در میدان مسجد جامع و مرکز خلخال از بناهای تاریخی دوره قاجار در دست اقدام است، اظهار کرد: این اثر تاریخی در بافت تاریخی قلعه‌باشی و از آثار شاخص تاریخی این منطقه است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.