باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

هوای تازه‌ای که با پایش و غربالگری زندانیان وارد زندان‌های کشور می‌شود

به دنبال تصویب بخشنامه رصد و پایش مداوم زندانیان هوای تازه‌ای وارد زندان‌های کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، توجه به زندانیان و تفکیک آن‌ها از یکدیگر یکی از مهم‌ترین اهدافی است که برای ایجاد هوای تازه در زندان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد به دنبال توجه به زندانیان بخشنامه رصد زندانیان و پایش آن‌ها تصویب شد؛ بخشنامه‌ای که آرزوی دیرینه تغییر نگاه به زندانیان را محقق می‌سازد.

وقتی کسی متنبه شده باشد دیگر نیازی نیست که در زندان بماند، زیرا این فرد از اشتباه خود گذشته و به نوعی شخص زندانی عبرت گرفته به همین دلیل ماندن او در زندان صلاح نیست.

یکی از مهمترین موضوعاتی که از آغاز دوره تحول قوه قضاییه در دستور کار قرار گرفت اصلاح زندانیان و اقدامات تامینی و تربیتی بود؛ به دنبال الزام به تدوین قوانین مختلف برای تحقق این امر، سیاست کلی حبس‌زدایی و خلوت کردن زندان‌ها با موافقت مقام معظم رهبری روبرو شد و در بستر آن بیش از ۳ هزار زندانی مشمول عفو شدند.

هوای تازه‌ای که با پایش و غربالگری زندانیان وارد زندان‌های کشور می‌شود

بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی برای آزادی زندانیان با شرایط خاص

به دنبال اهمیتی که اصلاح زندانیان داشت رئیس دستگاه قضا بخشنامه پایش و رصد زندانیان را صادر کرد این اقدام برای آن بود تا هم از جمعیت زندان‌ها کاسته شود و هم فردی که متنبه شده در زندان نماند و در بستر آن الزامات اجرایی باید توسط سازمان زندان‌ها اجرایی شود و این سازمان گزارش دقیقی را به مراجع قضایی ارسال کند تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی، زمینه آزادی، کاهش و  تعلیق مجازات محکومان فراهم شود.

به موجب بخشنامه پایش وضعیت زندانیان، بیمارانی که توانایی تحمل حبس ندارند یا افرادی که در طول یک سال گذشته هیچ ملاقات کننده‌ای نداشتند یا افرادی که در مواعد قانونی در خصوص ادامه بازداشت‌شان تصمیم گیری نشده است یا کسانی که مستحق برخورداری از از ارفاقات قانونی همچون آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات و ... هستند بیش از گذشته مورد توجه و پیگیری واقع می‌شوند.

البته پیش از تصویب این و بخشنامه و پس از شروع به بستر بیماری کرونا قوه قضاییه با مرخصی بیش از هزاران زندانی موافقت کرد مرخصی که از روز ابتدای شیوع بیماری کرونا تا امروز ادامه دارد و تعداد بسیار زیادی از زندانیان توانسته اند از مرخصی استفاده کنند.

به دنبال رصد مداوم وضعیت زندانیان و زندان‌ها دادستان کل کشور در نشست شورای عالی قضایی در مهرماه از پیگیری ۱۸ اقدام پیشگیرانه در زندان‌ها صحبت کرد و گفت: کاهش جمعیت کیفری زندانیان از طریق اعطای مرخصی بر اساس بخشنامه رئیس دستگاه قضا، تجهیز گسترده واحد دادرسی الکترونیکی در زندان ها، لغو مرخصی کارکنان وظیفه، تجهیز قرنطینه زندان‌ها به مواد ضد عفونی کننده، تست مستمر وضعیت سلامت کادر زندان و زندانیان و توزیع اقلام بهداشتی بین آنها، ایجاد اتاق ایزوله در زندان ها، تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی محور، رعایت تناسب جمعیتی در بند‌ها و رعایت فاصله اجتماعی در ملاقات زندانیان با خانواده‌ها از مهمترین این اقدامات هستند.

هوای تازه‌ای که با پایش و غربالگری زندانیان وارد زندان‌های کشور می‌شود

پایش زندانیان و ملاقات چهره به چهره زندانیان اهمیت دارد

همانطور که مشخص است بررسی زندان‌ها و پایش مداوم وضعیت آن‌ها نیازمند بازدید‌های مداوم است که در حال حاضر رئیس دستگاه قضا و رییس سازمان زندان‌ها تاکنون بازدید‌های متعددی از این زندان‌ها داشته اند در این بخشنامه ملاقات چهره به چهره قضات و زندانیان الزامی است و زندانیان باید به صورت مداوم کنترل شوند.

اجرای بی تبعیض طرح غربالگری زندانیان در کنار قانون مجازات جایگزین و تفکیک جرم سیاسی از امنیتی می‌تواند هوای تازه‌ای را در زندان‌های کشور به راه بیاندازد تا عدالت برای همگان ایجاد شود و حالا باید منتظر ماند و دید تا این هوای تازه زندان‌های کشور با رصد و پایزش مستمر زندانیان به کجا می‌رسد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار